מנהל חטיבת המחקר של בנק ישראל, מישל סטרבצ'ינסקי, התייחס הבוקר (שלישי) בראיון לאולפן ynet להודעת הבנק אתמול על העלאת ריבית שנייה במשק תוך שישה שבועות ל-0.75%, דבר שלא קרה ב-11 השנים האחרונות, כשברקע האינפלציה שהגיעה החודש ל-4%.
"נכנסנו לתקופת אינפלציה בעולם ולא רק בישראל", הסביר סטרבצ'ינסקי. "יש בזה סיכוני הדבקה כי אם עולים המחירים בחו"ל כשאנו מייבאים, גם מחירי המזון והנפט שלנו עולים. כשמשווים לשאר המדינות רואים באופן ברור שהגבנו - והמסר הוא של מלחמה נחושה באינפלציה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל, פרופסור ירון
נגיד בנק ישראל, פרופסור ירון
נגיד בנק ישראל, פרופסור ירון
(צילום: דוברות בנק ישראל)

אתה חושב שזה ישפיע על בעיית הדיור בישראל? "אפשר לדבר על זה בנושא השכירויות, שם ישנה עלייה של 3.2%, זה בערך כמו החלק העליון של היעד, זה מחייב תגובה כמו שאנו מגיבים, אבל מחירי הדירות שעולים ב-16% זה סיפור אחר לחלוטין ונובע מבעיה שההיצע עוד לא התאים עצמו לביקושים שהיו לאחרונה. אבל אני מוכרח להגיד שאני גם פה רואה בשורה, רואה עלייה בהתחלות הבנייה, רואה השקעה רצופה בבנייה למגורים, שזה בעצם אומר שהסיומים, אלה שירדו, בהמשך זה יתהפך. לכן גם שם אני רואה בשורה, אבל זה פחות בתחום שלנו אלא בתחום הממשלה. אנחנו כיועץ לממשלה אומרים כל הזמן לממשלה שמאוד חשוב להמשיך עם התהליך הזה".
הסימנים האלה יבלמו את עליית המחירים בתחום הדיור? "בתחום הדיור התהליכים מאוד מאוד ארוכים. דברים שכבר התרחשו זו עלייה בהתחלת בנייה במספרים יפים, ושחרור קרקעות על ידי רשות מקרקעי ישראל במספרים הרבה יותר גבוהים ממה שהיה בשנתיים הקודמות. ייקח שנתיים עד שיראו את זה. יתכן שעוד נראה עליה במחירי דירות, אבל בנושא השכירות העלייה היא מתונה יותר, והנקודה היא כזאת - אם אנשים מבינים שאנו נלחמים באינפלציה, אלה שמשכירים את הדירות יאמינו לנו וכתוצאה מזה פחות יעלו את המחירים כי הם מבינים שהאינפלציה בשליטה".
2 צפייה בגלריה
מה יהיה עם מחירי השכירויות?
מה יהיה עם מחירי השכירויות?
מה יהיה עם מחירי השכירויות?
(צילום: ירון ברנר)
מלחמת רוסיה אוקראינה משפיעה על מחירי האנרגיה והתבואה. המדינה יכולה להתערב על מנת לשמר מחירים? "ראינו כבר התערבות אחת - הורדה זמנית של הבלו בדלק, שתעלה בחזרה. באופן ישיר זה קשור לעליית מחירי האנרגיה. זה צעד שנקטו בו, היו לפני כן גם צעדים שקשורים לחשמל. כשיש תופעה מהסוג הזה אי אפשר לטפל בה בשורש באמצעות אקמולים מקומיים של הממשלה. מה שכן אפשר, ואנו ממליצים את זה בייעוץ הכלכלי לממשלה, כי השכבות החלשות שנפגעות מהתהליכים האלה, חשוב לעשות את התהליכים נכונים כלכלית. למשל מענק עבודה זה שינוי מדיניות בישראל החל מ-2008, שנותן תמריצים נכונים על מנת להתמודד עם נושא העוני. לאותן משפחות יש תמריץ להשתתף בשוק העבודה באמצעות שני מפרנסים. תמיד תמכנו במהלך הזה, וגם היום כאשר הוא עולה בחזרה לדיון ציבורי. זה היה כלי שהשתמשו בקורונה בצורה מצוינת. אנו ממליצים לאמץ אותו בצורה מתמשכת, לא כמשהו מזדמן. ההמלצה שלנו, כפי שהייתה בתקופת השר משה כחלון, היא שמענק העבודה יהיה רלוונטי גם לגברים".
אתם מתכננים עוד עליית ריבית בקרוב? "הצהרנו מהיום הראשון שמדובר על תהליך הדרגתי, מסתכלים כל הזמן על הנתונים. אם למשל אותם נושאים שקשורים לנפט ולמחירי הסחורות יהיו בהם התפתחויות, אנו עם יד על הדופק. הנקודה הכי חשובה מבחינתנו היא שהיחידות הכלכליות יבינו את המסר שכשמסתכלים קדימה, שכן צפויה שליטה באינפלציה".
מה יקרה מבחינה כלכלית אם נלך לבחירות? "כולנו קצת בטראומה על זה שלא היה תקציב, חייב שיהיה תקציב. זה מאוד חשוב לכל השינויים. לגבי 2022 - יש תקציב. הבעיה הופכת למה יקרה ב-2023. מקווה שיהיה תקציב, אבל אלה התפתחויות פוליטיות לא בשליטת בנק ישראל. אנו אומרים לכל ממשלה שלא תבוא, שאת השינויים המבניים שאנו מדברים עליהם מאוד חשוב לשים אליהם לב וליישם אותם".