דילמה קשה מלווה את הדיונים היום (ראשון) בוועדה המוניטארית של בנק ישראל לקראת החלטת הריבית מחר, שתהיה האחרונה לשנת 2023. לפי שעה, רוב ההערכות בבנקים ובבתי ההשקעות הן שהריבית לא תופחת.
כזכור, הפעם האחרונה בה הופחתה הריבית הייתה באפריל 2020, לפני יותר משלוש שנים וחצי, כשהיא ירדה ל-0.1%. מאז עלתה הריבית הבסיסית במשק עד לשיעור של 4.75%, כאשר ריבית הפריים זינקה מ-1.6% לפני שלוש שנים וחצי לשיעור גבוה של 6.25%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
(צילום: יובל חן)
הדילמה של הוועדה נובעת למעשה משתי סיבות עיקריות, מנוגדות: מצד אחד, ישראל מצויה בעיצומה של מלחמה קשה וממושכת שפוגעת קשות בעסקים ובמשקי הבית, כאשר החזרי ההלוואות, גם אם רבות מהן, יקשו עליהם מאד בשנה הקרובה. מצד שני, האינפלציה עודנה גבוהה בהרבה מהיעד שקבעה הממשלה לשנה כולה, 3%-1%, ומצויה בשיעור שנתי של 3.7%, מצב שבעת רגילה היה מהווה סיבה טובה אף להעלאת ריבית נוספת.
בכל הבנקים הגדולים, וברוב בתי ההשקעות, ההערכה היא שבנק ישראל, האחראי על היציבות במשק, יימנע עדיין מהפחתת הריבית הפעם ויסתפק בהכרזה כי מגמה כזאת צפויה לקרות בחודש ינואר הקרוב. עם זאת, בנק ישראל כבר הפתיע בעבר כאשר העלה את הריבית פעמים אחדות מהר יותר, ובשיעורים גבוהים מאלה שחזו האנליסטים, וייתכן שהפעם ינהג כך בכיוון ההפוך.
אחד האנליסטים אף ציין כי הפחתת ריבית ברבע אחוז יכולה להיות גם מסר של יציבות בעקבות הארכת כהונת הנגיד על ידי ראש הממשלה ושר האוצר בשבוע האחרון, ומעין "אמירת תודה".

ראשי המשק: "נוצרו התנאים להורדת הריבית"

בינתיים מתרבות הדרישות במשק שבנק ישראל יודיע על הפחתת הריבית כבר עכשיו. ראשי המשק פנו היום לבנק ישראל ואמרו כי "הגיעה העת להוריד את הריבית". על ראשי המשק הללו נמנים נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, ונשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו.
במכתב שהגיע ל-ynet נכתב כי "בחודשים שלפני המלחמה כבר הספקנו לראות ירידה בקצב האינפלציה בישראל, וכך נוצרו התנאים להורדת הריבית. כמו כן, עלינו לזכור כי מלחמת חרבות ברזל האטה את פעילות המשק, הפחיתה את הביקוש המקומי, הוציאה רבים לאבטלה וחל"ת ופגעה בעסקים. לאור מצב זה, הפחתת הריבית חיונית להקלה על משקי הבית עם תשלומי המשכנתא וההלוואות השונות ותהווה הקלה לעסקים.
"כלי העלאת הריבית נועד, בין היתר, למתן את פעילות המשק כדי לייצב את המחירים. כעת, המלחמה מהווה גורם חיצוני הממתן את הפעילות. לכן, נעלם הצורך בהעלאות הריבית ואף התחלף בצורך להורידה.
"כמו כן, בתנאים הנוכחיים, לצד מדיניות השהיית העלאות הריבית בעולם, ריבית גבוהה בישראל אינה הכרחית כדי להילחם בפיחות השקל, שכן לבנק ישראל רזרבות גבוהות של כ-200 מיליארד דולר, סכום גבוה מספיק כדי לשמש לייצוב השקל לבדו".
עו"ד רועי כהן, נשיא להב לשכת ארגוני העצמאים והעסקים, אמר כי "הצטברו כל התנאים במשק להורדת הריבית. לקראת ההחלטה קרא עו"ד כהן לנגיד בנק ישראל ולוועדה המייעצת להוריד בתקופה זו את הריבית לפחות בחצי אחוז, זאת נוכח הצטברות התנאים במשק והעובדה שיש התמתנות בלחצי האינפלציה, ירידה דרסטית בשער הדולר והתחזקות השקל. כמו כן, יש ירידה בצריכה הפרטית והציבורית וירידה באינפלציה בשווקים הבינלאומיים. הורדת הריבית בעת הזו הינה צעד הכרחי לעסקים הקטנים והבינוניים והעצמאים שרובם מיוצגים בלה"ב. אסור להסס לרגע ולקבל את ההחלטה המתבקשת על מנת שיוכלו לשרוד את התקופה ולייצב במעט את התזרים שלהם.
"צעד מסוג זה יעזור בהפחתת עלויות המימון, יאפשר לקחת אשראי בתנאים נוחים יותר וייצר הכנסה פנויה. וזאת מתוך מחויבות לעסקים הקטנים. אני קורא לנגיד בנק ישראל שקיבל מינוי לכהונה נוספת ומשוחרר כרגע מלחצים זרים. שיקבל את ההחלטה הנדרשת. אזרחי מדינת ישראל משוועים ליציבות וודאות כלכלית. יש כבר להתחיל באופן הדרגתי להוריד את הריבית במשק", אמר רועי כהן.
החלטת הריבית תפורסם מחר ב-16:00, בצמוד לישיבת הממשלה שבה צפויים השרים לאשר את תקציב המדינה המתוקן לשנת 2023.