הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שמואל אברמזון, עדכן היום (חמישי) את תחזיות הצמיחה לשנים 2023 ו-2024 בצל המלחמה - וציין שעל אף חוסר הוודאות הקיים כרגע, השפעת המלחמה על הכלכלה חורגת מכל אירוע בטחוני שחוותה מדינת ישראל במהלך שני העשורים האחרונים לכל הפחות.
לפי התחזית המעודכנת, צמיחת התמ"ג לשנת 2023 תעמוד על 2% (כלומר - 0 צמיחה לנפש, שכן גידול האוכלוסייה בישראל עומד על 2%), לעומת תחזית של 2.7% בפרסום נומרטור יוני 2023. אומדן אובדן התוצר עד כה מגיע ל-24 מיליארד שקל. ב-2024 הוצגו שלוש אפשריות לתחזית הצמיחה, על פי שלושה תרחישים אפשריים בהתפתחות המלחמה, שהפער ביניהן רחב ביותר - בין 0.2% בתרחיש הכי פסימי ל-2.2% בהכי אופטימי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
משרד האוצר
משרד האוצר
משרד האוצר
(צילום: עמית שאבי)
לפי תרחיש הבסיס, שמדבר על סיום השלב האינטנסיבי של הלחימה ברבעון הראשון של 2024 והמשך שגרת לחימה עד סוף 2023, הצמיחה הצפויה ב-2024 תעמוד על 1.6%. בתרחיש זה ההנחה היא שגיוס המילואים הנרחב מצטמצם בחצי ברבעון הראשון של 2024 ואז מצטמצם באופן הדרגתי עד סוף 2024, והמשק מגיע להתאוששות קרובה למלאה ברבעון הראשון של 2025.
בנוסף לתרחיש הבסיס, מוצגים "תרחיש התאוששות מהירה" וכן "תרחיש ההתאוששות האיטית".
במקרה של התאוששות מהירה שמדברת על סיום הלחימה ברבעון הראשון של 2024 באופן ברור ומוחלט, מה שיביא להתאוששות קרובה למלאה של המשק בתחילת הרבעון הרביעי של 2024, הצמיחה הצפויה בשנה זו תעמוד על 2.2%.
בתרחיש הפחות אופטימי, של התאוששות איטית, שבו ההנחה היא של סיום לחימה ברבעון הראשון של 2024 אך המשך שגרת מלחמה עד אמצע 2024, תחזית הצמיחה ל-2024 תעמוד על 0.2% בלבד.
2 צפייה בגלריה
שמואל אברמזון
שמואל אברמזון
הכלכלן הראשי, שמואל אברמזון
(צילום: באדיבות דוברות משרד האוצר)
הכלכלן מדגיש כי אלמלא המלחמה ההערכות באוצר היו שהצמיחה השנה הייתה מתעדכנת כלפי מעלה, ל-3.4% לשנת 2023. כלומר, השפעות המלחמה על התוצר בשנת 2023 מוערכות בכ-1.4% תוצר.
פרסום תחזיות הצמיחה החדשות מגיע לקראת דיוני הממשלה הצפויים לעניין עדכון תקציבי המדינה לשנת 2023 ו-2024. הכלכלן מציין כי מצב המלחמה שאנו מצויים בו מתאפיין ברמות גבוהות במיוחד של חוסר ודאות, אולם, כאמור - ניתן לקבוע כי השפעתו על הכלכלה חורגת מכל אירוע בטחוני שחוותה מדינת ישראל במהלך שני העשורים האחרונים לכל הפחות.
גורם בכיר באוצר אמר כי עדיין לא נקבעה ישיבת ממשלה לאישור התקציב, ולמרות זאת החליטו באוצר לא לחכות עם התחזיות כדי שתהיה שקיפות לציבור על המצב הכלכלי החזוי. עוד ציין הגורם כי עדכון התחזיות מגיע במקביל לפרסומי התחוזיות של חברות הדירוג, ובמיוחד לאחר שתחזית הדירוג שלהן הופחתה. לפי שעה אין עדיין תחזית הכנסות ממיסים ותחזית גירעון.
הגורם ציין כי באוצר מבקשים לשכנע את המשקיעים שאין מה לדאוג ולכן מאוד חשוב שיהיה כאן ניצחון צבאי ולא מלחמה ממושכת. עוד ציין כי העלייה הצפויה בתקציב הביטחון לא תהיה לשנה הקרובה בלבד אלא זה תהליך ארוך טווח של גידול משמעותי בתקציב הביטחון בשנים הבאות.
לפני כשבוע סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P פרסמה תחזית קודרת ושלילית בהרבה מזו של הכלכלן הראשי, ולפיה צפויה צמיחה שלילית לנפש ב-2023 ו-2024. לפי S&P, התמ"ג ברבעון הרביעי לשנת 2023 צפוי להתכווץ ב-5% בשל המלחמה עם החמאס, ובהתאם לכך הצמיחה של ישראל תעמוד על 1.5% בלבד בשנת 2023 (ששווה צמיחה שלילית לנפש של חצי אחוז בשל גידול האוכלוסייה בישראל השנה בכ-2%) ו-0.5% בלבד בשנת 2024 (צמיחה שלילית לנפש של 1.5%). זאת, לאחרי ששבועיים לפני הורידה את תחזית הדירוג של ישראל מ-"יציבה" ל-"שלילית".
בתשובה לשאלת ynet אמר הגורם הבכיר כי במשרד האוצר לא חוששים כעת מהורדת דירוג האשראי, למרות התחזיות הפסימיות של הסוכנויות הבינלאומיות למשק לשנה הקרובה, "וההערכה שלנו היא שהדירוג של ישראל לא יירד בעת הקרובה".