חברת טחנות קמח ישראליות הודיעה היום (ב') לרשתות ולמאפיות שהיא מעלה את מחיר הקמח בין 7% ל-10%. החברה מהווה 20% מהשוק הקמעונאי ומוכרת קמח גם למאפיות רבות אך לא למאפיות הלחם הגדולות. הרשתות עדיין לא אישרו את ההתייקרות. 1 ק"ג קמח לבן נמכר ברשתות ב-5.90-1 שקלים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"מחירי החיטה טסו לשמיים (המחיר עומד כיום על 7.7275 דולר לבושל - מ.ק)", אמר ל-ynet קובי פולטורק, מבעלי טחנות קמח ישראליות. "אני משלם 400 דולר על חיטה, עם השחרור ההובלה האחסון והכשרות. לפני חצי שנה זה היה באזור 280 דולר.
1 צפייה בגלריה
"תרכשו תוצרת ישראלית". מפעל שטיבל.
"תרכשו תוצרת ישראלית". מפעל שטיבל.
מפעל קמח
(צילום: אבי רוקח )
"אנחנו יכולים להביא חיטה רק פעמיים בשנה בגלל הכשרות. לכן, אנחנו מביאים ביולי אוגוסט סטמבר מאות אלפי טונות. אחרת יש 'חשש מחדש' בכשרות. זה מביא אותנו למצב שאנחנו צריכים לאחסן ולעשות הובלה פעמיים. והמצב בנמל אשדוד קשה.
"נמל אשדוד מיושן, חסר תחרות וחסר בכוח אדם. יש שם עיכובים קשים. טחנות קמח ישראליות הביאו 40 אלף טונות חיטה ושילמנו כמיליון דולר קנסות על המתנות בנמלים.
"70% מטחנות הקמח נמצאות בת"א ודרומה. התחנה הגדולה במזרח התיכון היא של שטיבל ונמצאת באשדוד. אנחנו שולחים כעת אוניות לחיפה ולא לאשדוד. לכן, מאות אלפי טונות חיטה נוסעות בכביש לכיוון דרום ותל אביב כי שם המחסנים שלנו. זה מפגע בטיחותי ברמה לאומית וזה בזבוז כספים אדיר ובסוף מי משלם את המחיר? הצרכנים. רשתות השיווק מונעות לי העלאות מחיר, אבל אין לי ברירה. לא אפשוט את הרגל".
בישראל יש כ-14 טחנות קמח. באיגוד יבואני התבואות (המאגד טחנות קמח, מכוני תערובת, בתי בד, מפעלי מזון ועסקי ספנות) טוענים שבאוקטובר היו רק 20% ידיים פורקות וחסרים מאות עובדים בנמל אשדוד למרות שהוארך משך העסקת 90 עובדים זמניים. לטענתם, פריקת אונייה קטנה אורכת בין שלושה ימים לחודש וחצי. והקנסות לאוניות המעוכבות - אדירים.
שייע בארי, מנהל השיווק של שטיבל טחנות קמח, אמר ל-ynet: "מחיר החיטה כל הזמן עולה. חוץ מהתייקרות החיטה יש גם בעיה בנמלים. אנחנו מביאים אוניות בתפזורת. את התפזורת פורקים בשאיבה או בחופנים. הפריקה נעשית במיקומים אחרים בנמל מפריקת מכולות רגילות שאינן של דגן ובצוותים שונים. יש שלוש סיבות לעיכובים: ניהול כושל של נמל אשדוד, ציוד לקוי וחוסר בעובדים. באוגוסט הנמל הפסיק לתפקד וכל האוניות עברו לחיפה ושם יש רק מקום אחד לפרוק סחורה: ממגורת דגון. התוצאה היא שכל הטחנות יעלו מחירים".
קמעונאי אמר ל-ynet: "כרגע עוד לא אישרנו התייקרות. שהצרכנים יבחרו בחוכמה ולא יקנו מה שמייקרים להם. הקמח לא צריך להתייקר, זה מוצר בסיס. במשך שנים מחיר החיטה היה בשפל".
מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "החברה קלטה 90 עובדים זמניים והכשירה אותם בזמן קצר לטובת הפחתת התור התפעולי ולראייה, התור ירד מעשרות אוניות לאוניות בודדות בלבד הממתינות, נכון להיום, מספר ימים בודדים. בנוסף, השקיעה חברת הנמל מאות מליוני שקלים בבניית מסוע, ברכישת ציוד מהמתקדמים בעולם ובניית רציף יעודי לפריקת תבואות בנמל, הצפוי להמסר לנמל במחצית השניה של השנה הבאה".
מוועד עובדי נמל אשדוד נמסר: "מדו"חות הנמצאים בידנו, נכון לימים האחרונים בנמל אשדוד, עשרות עובדים נמצאים ברזרבה ואינם משובצים לעבודה במשמרתם, עובדה הסותרת את הטענה על מחסור של מאות עובדים בנמלים. העבודה בבתי מלאכה מתבצעת בהתאם להסכם הקיבוצי אותו בחרה החברה להשאיר על קנו ללא שינוי למרות שיכלה לבחור אחרת".