1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה עו"ד עורך דין בית משפט
אילוסטרציה עו"ד עורך דין בית משפט
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה דחה לאחרונה עתירה שהגישו בני זוג נגד החלטת ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, שלא ביטלה במלואו את היתר הבנייה שניתן לשכן שלהם ביישוב גבע כרמל. השופטת נאסר ג'השאן קיבלה את טענת השכן שלפיה יש לבטל את ההיתר רק ביחס לחלקים שנבנו בניגוד לו.
הצדדים גרים בנחלה מפוצלת שבמרכזה יש לעותרים מגרש ויחידת דיור. מסביב למגרש העותרים נמצא מגרש השכן שעליו הוקם הקומפלקס. הגישה למגרש העותרים מתוך המגרש של שכנם הוסדרה מבחינה היסטורית כזיקת הנאה. בפועל, הגישה נעשית באמצעות דרך שנסללה בין שתי נחלות סמוכות.
במאי 2019 קיבל השכן, שבבעלותו המגרש השני שבנחלה המפוצלת, היתר בנייה להקמת בית מגורים חד משפחתי וחד קומתי הכולל מחסן. לאחר שהתגלו חריגות בניה משמעותיות ביחס להיתר הודיעה הוועדה המקומית לשכן כי היא שוקלת לבטל את היתר הבנייה.
בין היתר ציינה הוועדה כי במדידה בתשריט ההיתר מופיעה זיקת הנאה למגרש המפוצל שאינה תואמת את זיקת ההנאה המופיעה בתכנית החלה במקום. עוד נכתב שההיתר כפי שיצא מונע כל גישה סבירה למגרש הפנימי ולא מאפשר כניסת כלי רכב ברוחב מעבר תקני.
במהלך הדיון התברר כי מרבית הפגמים ניתנים להסדרה. הועדה המקומית סברה כי ביטול ההיתר יביא לתוצאה חמורה ויש מקום לצמצם את הביטול כך שיחול רק על אזור זיקת ההנאה. הוועדה המקומית קבעה כי על השכן להגיש בקשה לתכנית שינויים אשר תציע גישה למגרש המפוצל (מגרש העותרים), התואמת את הוראות התב"ע המאושרת.
על החלטת הועדה המקומית הגישו העותרים ערר. הם טענו שיש להורות על ביטול ההיתר על כל חלקיו. ועדת הערר דחתה את הערר תוך שקבעה כי החלטת הועדה המקומית נכונה וראויה בנסיבות העניין. במסגרת עתירה מנהלית שהוגשה באמצעות עו"ד יואל גולדברג, חזרו וביקשו העותרים להורות על ביטול ההיתר על כל חלקיו. לשיטתם, ההיתר עומד בניגוד לתכניות החלות על נחלה.
השכן, שיוצג על ידי עו"ד אלדד בן הרוש ממשרד סרור בן הרוש, טען כי יש להחיל את תורת הבטלות היחסית ולבטל את ההיתר רק ביחס לחלקים שניבנו בניגוד להיתר, תוך הותרת ההיתר ביחס לחלקים שנבנו בהתאם להיתר הבנייה.
השופטת נאסר ג'השאן דחתה את העתירה. היא הבהירה שתורת הבטלות היחסית יושמה בפסיקה בתחומי משפט שונים, כולל בענייני תכנון ובנייה, והיא קובעת כי לא כל פגם מביא לבטלות המעשה המנהלי. היא ציינה כי התלבטה בשאלה אם תורת הבטלות היחסית יכולה לחול על היתר בנייה, באופן שההיתר יוותר בתוקף לגבי חלקים מן המבנה ולגבי חלקים אחרים הוא יבוטל.
היא החליטה לאמץ את תורת הבטלות היחסית ולא להתערב בהחלטת ועדת הערר בכפוף לקציבת תקופה להסדרת החלק הלא חוקי בהיתר. היא כתבה שהחלטת ועדת הערר משקפת תוצאה מידתית המאזנת באופן ראוי בין האינטרסים של כל הצדדים.
השופטת הוסיפה כי לנוכח העובדה שהגישה למגרש העותרים בשלב זה אינה מוסדרת, ובכדי לא לייצר אנדרלמוסיה תכנונית, אם תוך ששה חודשים לא תאושר על-ידי הוועדה המקומית בקשה לתכנית שינויים אשר תציע גישה למגרש העותרים יבוטל ההיתר במלואו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ העותרים: עו"ד יואל גולדברג • ב"כ הוועדה המחוזית: עו"ד אביטל טוביאן אורן מפרקליטות מחוז חיפה • ב"כ הוועדה המקומית: עו"ד מיכאל עצמון • ב"כ המשיב 3 (השכן): עו"ד אלדד בן הרוש ממשרד סרור בן הרוש • ynet הוא שותף באתר פסקדין