2 צפייה בגלריה
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
המזון התייקר. אנשים קונים בסופרמרקט
(צילום: דנה קופל)
כלל ידוע בכלכלה הוא שכאשר הנתונים בתחום כלשהו רעים - הנפגעים הראשונים הם העניים יותר והאחרונים שייפגעו הם בעלי האמצעים. זה המצב כאשר הריבית על ההלוואות עולה, כאשר גוזרים גזירות בתחומי המיסים וקיצוצים בתקציב ובעיקר כאשר במשק האינפלציה מתגברת, משהו שקורה ממש עכשיו כאן אצלנו וברבות ממדינות העולם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

מובן מאליו: עליות מחירים פוגעות יותר בעניים

הסיבה לפגיעה המיידית בעניים יותר היא פשוטה מאוד. עבור מי שאין לו כסף, העלאת החזר חוב כמו משכנתא, או העלאה של מיסים כמו לאחרונה עם הכלים החד-פעמיים, המשקאות הממותקים והסיגריות, או מתן אישור לייקור מוצרי חלב וחשמל, משפיעים מאוד על הכיס של משפחה דלת אמצעים.
2 צפייה בגלריה
חד פעמי
חד פעמי
עבור מי שאין לו כסף, העלאת מיסים על דברים כמו כלי חד"פ משפיעה מאוד
(צילום: shutterstock)
מנהל הבנק, הקבלן, עורך הדין וגם חבר כנסת צפויים לא להרגיש כמעט את ההתייקרות והגזירות. אז יהיו להם פחות 500 שקל בסוף החודש. ממש לא מדאיג אותם וכלשון העם, "לא מזיז להם". למי שממילא נמצא רוב הזמן במינוס בחשבון הבנק, או על סף האוברדראפט, כמה מאות שקלים בחודש ישפיעו מאוד, לרעה.
אחד הגורמים הפוגעים לרוב יותר מכל בעניים הוא עליית מחירים. כאשר האינפלציה בישראל השתוללה באמצע שנות השמונים, נשקה ל-500% בשנה והגיעה למדד של 27.5% בחודש אחד - אלפי משפחות נכנסו אל מתחת לקו העוני. העלאות השכר פיגרו הרבה אחרי הזינוק במחירים - וגם העניים הפכו לעניים עוד יותר.
העלאות ריבית, שצפויות לנו כנראה כבר השנה וגם אחריה בשל חידוש האינפלציה בעולם ובארץ, יגדילו פערים עוד הרבה יותר מכך: בעוד שחסרי האמצעים יאלצו לשלם ריבית גבוהה יותר על ההלוואות שנטלו, העשירים יקבלו ריבית גבוהה יותר על חסכונותיהם.

מה התייקר יותר, מה פחות ומה דווקא הוזל?

כאשר התברר בימים האחרונים כי האינפלציה בישראל זינקה בשנת 2021, שאך זה הסתיימה, לשיא ב-12 השנים האחרונות, מאז 2009, הבדיקה המתבקשת היא מי נפגעו הפעם יותר, כי לעיתים גם העשירים נפגעים, למשל כאשר מחירי יאכטות עולים או הנסיעות לחו"ל מתייקרות.
אז העשירים יכולים להירגע. בשנת הקורונה השנייה - 2021, הנסיעות לחו"ל למשל הוזלו ב-7%. שירותי אינטרנט, טלפון ומוצרי תקשורת, שמבוססים משתמשים בהם יותר, אך נכון שגם דלי אמצעים משתמשים בחלקם, הוזלו ב-3.7%. ובכלים חד-פעמיים העשירים כמעט לא משתמשים וגם לרובם אין שישה או שמונה ילדים, ששותים משקאות ממותקים שהתייקרו מאוד.
אולם, מתברר שגם מוצרים ושירותים שחשובים מאוד לסל ההוצאות של עניים הוזלו בשנת 2021. כך ירדו מחירי ההלבשה בשנה החולפת בשיעור חד של 8.8%, החשמל לצריכה ביתית הוזל ב-2.8% וגם מחירי הירקות והפירות הטריים ירדו באופן משמעותי למדי של 3%. בהחלט בשורה טובה למי שהממון מצוי פחות בכיסם.
אבל, הנה שוב עליות מחירים שלעשירונים התחתונים קשה הרבה יותר לעמוד בהן: הדירות התרחקו כידוע מהצעירים ומהמשפחות דלות האמצעים, בשל ייקור עצום שיגיע כנראה ב-2021 לכ-11% (עוד אין בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מחירי דצמבר). לשירותי הדיור, שבניגוד למחירי הדירות הם חלק המדד, שילמנו בשנה החולפת 3.3% יותר. לבשר, עופות, דגים ומוצריהם שילמנו 6.9% יותר - משמעותית מכה קשה במיוחד לעניים יותר.
הדלק והשמנים לבעלי רכב התייקרו ב-17% ומאחר שמכונית היא לא מותרות כיום - המעמסה על העשירונים התחתונים גדלה מאוד. לחם, דגנים ומוצרי בצק עלו ב-3.4% ושירותי מים לצריכה ביתית התייקרו בשיעור מאד גבוה של 8.6%. השימוש במים במשפחות ברוכות ילדים גבוה לאין שיעור מאשר אצל משפחות אמידות. עוד בשורה לא טובה לעניים יותר, כאשר גם כלי האוכל התייקרו בשיעור שיא של 39.6.
אבל גם העשירים יותר לא רוו נחת לכל אורך הדרך: המכוניות התייקרו ומחירן עלה ב-7.9%, כאשר במכונית חדשה ויקרה מצטיידים הרבה יותר בעלי הממון מאשר דלי האמצעים. הוצאות דיור, כמו תיווך, עריכת חוזים וביטוח, שעניים חוסכים בהן לרוב, התייקרו מאוד, ב-21.1%. גם מחיר הארוחות במסעדות ובבתי הקפה התייקרו יותר מהמדד הכללי, ב-4.2%. ולמסעדות הולכים העניים פחות.
אולם, כאשר עריכת מסיבות ואירועים מתייקרים ב-8.3% המעמסה על דלי האמצעים כמובן רבה בהרבה מזאת של העשירים, שלהם זה לרוב לא כל כך מזיז. גם עניים אוהבים לשמוח ולא יוותרו על חגיגת בר מצווה מכובדת.

העשירים סבלו יותר בצד ההוצאות, אבל כדאי לא לשכוח את ההכנסות

לפי ניתוח סל הצריכה של שני החמישונים שנעשה על ידי הלמ"ס, מתברר דווקא כי בשנת 2021 עלה מדד המחירים לחמישון העליון ל-102.7 נקודות (מבסיס של 100 בינואר 2021) ולחמישון התחתון ל-102.5 נקודות.
לפי מדד זה, החינוך, התרבות והבידור התייקרו ב-3.4% לחמישון העליון, לעומת רק 2.9% ייקור לחמישון התחתון. תחום הבריאות התייקר יותר לחמישון העליון (1.7%) לעומת החמישון התחתון (1.4%). תחזוקת הדירה התייקרה ב-2.8% לחמישון העליון ורק ב-2.3% לתחתון. הדיור (לא מחירי הדירות) התייקר ב-4.1% לחמישון שלמעלה ובפער גדול לעומת רק 2.5% לחמישון שלמטה.
ועוד: ההלבשה וההנעלה הוזלה רק ב-7.4% לחמישון העליון וב-8.3% לחמישון התחתון. הירקות והפירות הוזלו רק ב-1.4% לעליון וב-1.7 לתחתון.
וכאן מגיעים דווקא בסעיפים בודדים לייקור יתר של המחירים למשתייכים לעשירונים האחרונים לעומת חמשת העליונים: המזון, הוצאה קריטית לעשירונים האחרונים, התייקר ב-3.9% לאלה האחרונים ורק ב-3.3% לעליונים. הריהוט והציוד לבית התייקרו בשיעור גבוה במיוחד של 10.1% לתחתונים ורק ב-7% לעליונים. התחבורה והתקשורת, כאשר השפעה רבה במיוחד יש כאן לתחבורה הציבורית, התייקרו ב-4.2% לחמישון העליון יותר ובפער ניכר פחות, רק ב-2.5% לחמישון העליון.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא ערכה מאז שנת 2018 סקר מדוייק על ההכנסות בין העשירונים, אולם מהסקר הזה, שכנראה נתוניו לא השתנו באופן קיצוני, ניתן ללמוד עד כמה קיימים פערים בין ההכנסות של העשירונים השונים.
ב-2018 לא פחות מ-23% מההכנסות, כמעט רבע מכלל ההכנסות בישראל, הגיעו לכיסי וחשבונות הבנק של המשתייכים לעשירון העליון. עוד 14.9% היו של העשירון השני ו-12.9% של העשירון השלישי. לכן מתברר שלשלושה העשירונים העליונים בארץ היו הכנסות של יותר מ-50% מכלל ההכנסות במשק.
לעשירון התחתון ביותר היו רק 2.8% מההכנסות במשק, לעשירון הלפני אחרון 4.2% ולעשירון השלישי מלמטה 5.8%. המשמעות היא שלשלושה העשירונים התחתונים היו רק 12.8% מכל ההכנסות במשק. ואלה פערים עצומים.
להשלמת התמונה: לעשירון הרביעי מלמעלה היו 11.3%, לעשירון החמישי 9.4%, לשישי 8.4% ולשביעי מלמעלה ולרביעי מהסוף 7.3% מכלל ההכנסות במשק.
המסקנה המתבקשת משלל הנתונים הללו היא אחת: אם ישראל תחקה את ארה"ב, שבה יש כבר 7% אינפלציה, את האיחוד האירופי עם 5%, ואת בריטניה שביום ד' השבוע התברר שהאינפלציה בה זינקה ל-5.4% - ונחזור גם כאן בישראל לסחרור אינפלציוני, הנפגעים העיקריים יהיו, כמו תמיד בעבר, החלשים יותר בחברה.
המדובר תמיד באלה המשתייכים לשכבות החלשות, הקשישים, העולים החדשים ממדינות מצוקה, משפחות מרובות ילדים ואנשים חולים ועריריים, שרבים מהם חיים מקצבאות הביטוח הלאומי.
ואת המצב הזה חייבים הממשלה ובנק ישראל לעשות כל מאמץ כדי למנוע כבר בראשית 2022.