1 צפייה בגלריה
זוג גברים משוחחים על הספה
זוג גברים משוחחים על הספה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית משפט למשפחה בפתח תקווה דחה לאחרונה התנגדות שהגיש בנה הביולוגי של אישה שהלכה לעולמה והורישה את כל רכושה לבנה המאומץ. השופטת עידית בן-דב ג'וליאן לא קיבלה את טענתו שלפיה בעלה השני היה זה שהשפיע עליה לנשל אותו, והזכירה שהוא הלך לעולמו 16 שנים לפניה.
האם מתה בשנת 2016. היא הותירה צוואה הדדית בעדים משנת 1995, שבה ציוו היא ובעלה השני את רכושם זה לזה, ואם בן הזוג לא יהיה בחיים – אזי לבנם המאומץ. בנה מנישואיה הראשונים לא אוזכר בצוואה.
בעלה של המנוחה מת ב-2001 ובהתאם לצוואה כל רכושו הועבר אליה. לאחר מותה הגיש בנה המאומץ בקשה לקיום צוואה, ובתגובה הגיש הבן הביולוגי את התנגדותו. הוא ציין טען כי בעלה של אימו סילק אותו מהבית כשהיה בן 16 ולאורך שנים אסר עליה לשמור איתו על קשר. לדבריו היא הייתה תלויה בבעלה ופחדה ממנו והוא ניצל זאת והשפיע עליה לנשל אותו. עוד לטענתו, החתימה של אימו על גבי הצוואה, שנעשתה באמצעות טביעת אצבע, זויפה.
הבן המאומץ טען מנגד כי לא הוכחה השפעה בלתי הוגנת על האם. הוא ציין שבכל מקרה בעלה מת 16 שנים לפניה והעובדה שבתקופה זו היא לא בחרה לשנות את הצוואה מעידה שזה היה רצונה. מטעם בית המשפט מונה מומחה לכתב יד שקבע כי טביעת האצבע בצוואה מטושטשת, ולכן אין אפשרות להשוות אותה לחתימות אחרות של המנוחה ולקבוע אם היא שלה.
עו"ד יקירה טובביןעו"ד יקירה טובביןרינת גולדמן
כך או אחרת, השופטת בן-דב ג'וליאן דחתה את ההתנגדות לצוואה והורתה על קיומה. היא דחתה את הטענה שלפיה החתימה של המנוחה מזויפת בהסתמך על עדות עורך הדין שערך את הצוואה, שסיפר כי המנוחה חתמה בפניו באמצעות טביעת האצבע שלה ועדותו נמצאה אמינה.
עוד נקבע כי המנוחה לא הייתה נתונה להשפעה בלתי הוגנת או איומים מטעם בעלה המנוח. השופטת התרשמה מן העדויות שלפיהן בזמן החתימה על הצוואה הייתה המנוחה עצמאית וצלולה ולא תלויה בבעלה. נמצא כי היא חתמה על מסמכים שונים, היה לה קשר עם אנשים אחרים והיא זאת שפנתה לעורך הדין כדי לערוך את הצוואה.
סרטון שצולם במעמד החתימה על הצוואה חיזק אצל השופטת את הרושם שהצוואה משקפת את רצון המנוחה, שנראית בו מדברת בצלילות ומביעה רצון חד משמעי להוריש את כל רכושה לבנה המאומץ. בנוסף צוין בפסק הדין שעדות הבן על איומים מצד בעלה הייתה בלתי אמינה.
השופטת הוסיפה שאפילו אם היה נמצא שבעלה של המנוחה השפיע עליה (מה שלא הוכח), ההשפעה והאיומים חדלו מלפעול לאחר מותו: במשך 16 שנים שבהן חיה בלעדיו היא לא ביטלה ולא שינתה את צוואתה והדבר מעיד על רצונה החופשי. לפיכך נקבע כי הצוואה תקוים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע (מבקש קיום הצוואה): עו"ד טובה כהן • ב"כ הנתבע (המתנגד לצוואה): עו"ד אוהד כהן • עו"ד יקירה טובבין עוסק בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין