החזקתם כרטיס אשראי של לייף סטייל וביטלתם אחרי שנה? ייתכן שמגיע לכם מימוש שוברים שקיבלתם מסופר-פארם שפג תוקפם. 16,356 לקוחות שלא מימשו את השוברים שניתנו להם - זכאים להירשם מחדש כלקוחות לייף סטייל ללא דמי כרטיס לשנה.
מדובר בפשרה שהושגה במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז על ידי לקוח של סופר-פארם, שיוצג על ידי עו"ד אסף כהן. סכום התביעה הוערך בכ-2.5 מיליון שקל, כאשר שווי דמי כרטיס חודשיים עומד על 19 שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
superbrands
superbrands
לייף סטייל
לפי התביעה, סופר-פארם נתנה הטבה למצטרפים למועדון האשראי שלה לייף סטייל: שוברי קנייה בסך 50 שקל, וחודש קניות ממוצע במתנה עד 450 שקל למחזיקים שנה ומעלה בכרטיס מועדון האשראי לייף סטייל.
נטען כי השוברים מונפקים רק כעבור שנה, לכן לאחר סיום שנת חברות ראשונה, חברי המועדון החדשים חייבים להחזיק בכרטיס יותר משנה ועד למימוש השוברים. רק שהחל מהשנה השנייה, ועד למימוש השוברים, הלקוחות נדרשים לשלם דמי כרטיס חודשיים, כך שיוצא שעל מנת שיוכלו לממש את השוברים - עליהם לשלם דמי כרטיס.
עוד נטען בבקשה לתביעה כי ניתן לשוברים תוקף של מספר חודשים מצומצם מדי. התובע הייצוגי טען כי השוברים מגולמים בהטבה זו הם "תו קניה" או "שובר מתנה", לפי הגדרתם בחוק הגנת הצרכן, והם אמורים להיות בתוקף לעד חמש שנים, לכן התוקף שסופר-פארם נתנה להם קצר מדי.
בנוסף נטען כי סופר-פארם מטעה את הצרכן בפרסומיה לגבי תנאי מימוש השוברים משום שהיא מתנה את המימוש בכך שהלקוח יחזיק כרטיס אשראי בתוקף אף מעבר לשנה (תוך תשלום דמי כרטיס). 10% מהלקוחות נטשו את המועדון לאחר שנת החברות הראשונה, ולפיכך לא יכלו לממש את השוברים שניתנו להם.
כמו כן לפי הנטען בבקשת האישור, בכל תהליך ההצטרפות למועדון לא ניתנת לצרכן אפשרות לעיין בתקנון, וסופר-פארם לא מקיימת את החוק לגביו. לכן הרשת נתבקשה להחזיר כסף לקבוצה המיוצגת בתביעה, להאריך את תוקפם של השוברים בהתאם לחוק הגנת הצרכן, ולגלות לצרכן כי הוא נדרש להחזיק כרטיס אשראי בתוקף כתנאי למימוש השוברים.

סופר פארם: לא מדובר בתו קנייה או בשובר מתנה

סופר-פארם ולייף סטייל טענו מנגד כי השוברים אינם "תו קנייה" או "שובר מתנה", וכי התקנון, שכולל את תנאי מימוש השוברים, מובא לידיעת הצרכן בכמה אופנים - מדובר בתקנון בהיר ותמציתי, שקובע כי מימוש השוברים מותנה בתשלום באמצעות כרטיס המועדון, כלומר נדרש שהכרטיס יהיה בתוקף במועד המימוש (תנאי אלמנטרי ומתבקש ממילא לדעתן).
עוד טענו כי הוצע לתובע להצטרף שוב למועדון ללא תשלום עבור דמי הכרטיס תוך חידוש התוקף של השוברים, ואכן הוא ניצל את השוברים עוד לפני הגשת הבקשה, כך שלא הוסב לו כל נזק. עוד הוסיפו כי הן מאפשרות לכל חבר מועדון שביטל את חברותו לחדש את החברות ללא עלות, ולממש את השוברים.
מבדיקה עלה כי ישנם 16,356 לקוחות שלא מימשו את השוברים שנצברו לזכותם בשל הפסקת החברות במועדון הלקוחות, וכי הסכום המצטבר של השוברים הוא 1,751,278 שקל, נכון ל-27 באפריל 2023. על-פי הסכמת הצדדים, הרשת תשגר לכלל לקוחות אלה מסרון או הודעת דואר אלקטרוני בנוסח מוסכם, שבו תובא לידיעתם זכאותם לקבל את השוברים שנצברו לזכותם באמצעות הצטרפות חוזרת למועדון הלקוחות והנפקת כרטיס אשראי בהתאם (ללא תשלום דמי כרטיס בשנה הראשונה). השוברים יעמדו בתוקף למשך חמישה חודשים ממועד ההצטרפות. עוד הסכימו הצדדים כי הרשת תשגר שלוש הודעות ללקוחות הזכאים, בהפרשים של 30 ימים בין הודעה להודעה.
עו"ד אסף כהןעו"ד אסף כהןצילום: דורון לצטר
בנוסף, סופר-פארם ולייף סטייל יוסיפו לפרסומים על-אודות המועדון את המלל: "מימוש השוברים מותנה בהחזקת כרטיס אשראי לייף סטייל בתוקף". כמו כן, ישלחו לכל לקוח המצטרף למועדון (לרבות לקוחות המצטרפים שוב בהתאם להסכם זה) בתוך שבעה ימי עסקים ממועד ההצטרפות הודעת טקסט ודוא"ל בזו הלשון: "אנו שמחים שהצטרפת למועדון שלנו. לנוחותך, להלן תקנון מתנת ההצטרפות למועדון", כשהמילה "תקנון" תהיה לינק (קישורית) שמקנה גישה לתקנון
סופר-פארם אמנם תיאלץ לאפשר ללקוחות מימוש שוברים, אך היא מרוויחה מכך לקוחות מועדון שיקנו יותר ואולי אף יישארו בו בתום השנה. התובע יפוצה ב-20 אלף שקל ובא כוחו ב-70 אלף שקל בתוספת מע"מ.