1 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: תעשיה צבאית)
לפני כשנתיים נהרג אזרח עובד צה"ל בתאונת עבודה והותיר אישה בהיריון ושלושה ילדים קטנים. עובד שהועסק לצידו החליף מטף בטנק מרכבה אך לא עיגן אותו כראוי והוא עף מידיו ופגע במנוח. לאחרונה הגישה המשפחה לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה לפיצוי של מיליוני שקלים נגד משרד הביטחון שבה נטען ששנה קודם לאירוע התרחש מקרה דומה אך הלקחים לא הופקו.
בתביעה שהוגשה באמצעות עו"ד גיל קלופשטוק טוענת המשפחה שבאוגוסט 2019 נפגע האב בראשו ממטף של רכב קרבי משוריין, לאחר ששוחרר ממתקן עגינתו מבלי לעגנו כנדרש ומבלי לנקוט אמצעי זהירות כלשהם. האב נפצע באורח אנוש ומת בסמוך לאחר מכן.
המנוח התגייס לחיל הטנ"א בשנת 2001, השתחרר ב-2013 בדרגת רס"ר ולאחר מכן עבד במש"א (מרכז שיקום ואחזקה) כשש שנים נוספות בתפקיד מכונאי.
ביום התאונה, במסגרת טיפול שגרתי בטנק מרכבה, זיהה אחד העובדים תקלה במטף שהותקן בטנק והתבקש על ידי מנהל העבודה להחליפו. העובד ניגש אל המטף ופירק אותו. בהמשך, ומבלי שהרכיב את מנגנוני האבטוח של המטף, הוא הניח אותו על ארגז שהיה בבית המלאכה. זאת, חלף עיגונו במתקן הדפינה הייעודית למטפים שהיה בקרבת הטנק.
לאחר מכן הרים העובד את המטף מהארגז, ובעודו אוחז בו הופעל מנגנון חשמלי והמטף עף מידיו של העובד, פגע בראשו של המנוח, בעובד נוסף שעמד בסמוך ובקיר סככת העבודה. כתוצאה מפגיעת המטף נפגע המנוח. כנגד העובד הוגש כתב אישום המייחס לו עבירות של גרם מוות ברשלנות וחבלה ברשלנות, והוא הורשע בעבירות המיוחסות לו בהתאם להודאתו.
בני המשפחה טוענים שהמדינה אחראית לתאונה ולרשלנות החמורה. לדבריהם, מכתב האישום עלה ששרר במקום התאונה אקלים בטיחותי לקוי אשר התבטא בזלזול ובהפרת הנחיות ונהלי עבודה ובטיחות.
עו"ד גיל קלופשטוקעו"ד גיל קלופשטוק
הם הוסיפו כי כשישה חודשים בלבד טרם התאונה התרחש אירוע דומה שבמהלכו פורק מטף בעודו מצוי בתוך טנק, אך מאחר שהיה חבוק, בדרך נס לא היו נפגעים. העובד שהיה מעורב באירוע זה הוא אותו עובד שהיה מעורב בתאונה נשוא התביעה.
התובעים הדגישו כי לו הייתה המדינה מקפידה להנחות ולהדריך את עובדיה באשר לאופן הביצוע התקין, היעיל והבטוח של העבודה, ומפקחת עליהם, ניתן היה בנקל למנוע את התאונה ואת המוות המיותר.
הם ציינו כי עד לתאונה היה המנוח גבר צעיר ובריא אשר ניהל חיים פעילים, נמרצים, מלאים ומאושרים, עבד בעבודת כפיים לפרנסתו ולפרנסת בני ביתו, תפקד כבעל ואב מסור, ונטל חלק פעיל ואינטנסיבי בטיפול וגידול ילדיו הקטינים. לדבריהם, הוא היה עובד מצטיין וב-2016 אף הוענקה לו תעודת עובד למופת.
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "משרד הביטחון משתתף בצערה העמוק של המשפחה. המשרד יבחן את התביעה עם קבלתה, ויגיב על הטענות כמקובל לבית המשפט".
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד גיל קלופשטוק • ynet הוא שותף באתר פסקדין