בית המשפט למשפחה בנצרת דחה לאחרונה תביעה לפיצויים מהמדינה על נזקים שנגרמו לאב שבתו נחטפה על ידי אמה לרוסיה לפני עשור ולא חזרה מאז. השופט מחמוד שדאפנה קבע שאין לאב עילת תביעה נגד המדינה בשל חסינות שיפוטית ומאחר שאמנת האג לא הייתה בתוקף בין שתי המדינות בתקופה הרלוונטית. עם זאת, הוא חייב את האם לשלם לו 315 אלף שקל עבור החזר מזונות ופיצויים על עוגמת נפש.
ב-2011 אישר בית המשפט למשפחה להוציא לילדה דרכון בהתאם להסכמת ההורים. זמן קצר לאחר מכן בית המשפט נעתר לבקשת האם לצאת עם הילדה לחופשה קצרה ברוסיה, וביטל לשבועיים צו עיכוב יציאה לארץ שהוצא לילדה תחת הפקדת ערבות של 50 אלף שקל וחתימת ערבה. באפריל 2011 יצאה האם יחד עם הילדה ולא חזרה עד היום.
ב-2015 הגיש האב תביעה נגד האם ונגד המדינה לפיצויים של שני מיליון שקל על הנזקים שלטענתו נגרמו לו עקב אובדן הקשר עם בתו. בכל הנוגע למדינה, האשים האב את השופט שאישר להנפיק לבתו דרכון ולבטל את צו עיכוב היציאה, ואת הפרקליטות בכך שלא עשתה דבר כדי להחזיר את הילדה.
1 צפייה בגלריה
גבר מתאבל
גבר מתאבל
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
המדינה ביקשה לדחות את התביעה על הסף. היא טענה כי החלטות שיפוטיות חסינות מפני תביעות נזיקיות, וכי לא יכלה לנקוט שום פעולה כדי להחזיר את הילדה, מאחר שבתקופה הרלוונטית רוסיה לא הייתה חתומה מול ישראל על אמנת האג להחזרת ילדים חטופים. עם זאת הודגש כי המחלקה הבינלאומית בפרקליטות ניסתה לעזור לאב ככל יכולתה אבל הוא לא שיתף פעולה.
השופט מחמוד שדאפנה קיבל את טענות המדינה ודחה את התביעה נגדה על הסף. הוא קבע שהרשות השופטת חסינה מפני תביעות נזיקיות והאפשרות לתבוע אותה שמורה למקרים מאוד חריגים שבהם המעשה השיפוטי נעשה בזדון או נגוע בשחיתות מובהקת.
עו"ד שאול אטיאסעו"ד שאול אטיאס
במקרה הזה, קבע, לא מתקיימים החריגים האלה: "התובע לא טען כלל וכלל, כי החלטת השופט נבעה מתוך מניע פסול, וגם לא הועלתה כל טענה של רשלנות בוטה וחריגה מצדו של השופט".
השופט ציין כי בכל מקרה היה דוחה את התביעה. הוא הדגיש כי ההחלטה על הנפקת הדרכון ניתנה על בסיס הסכמת ההורים, וכי השופט החליט לבטל את צו עיכוב היציאה לאחר ששקל את טענות הצדדים ואיזן בין האינטרסים השונים. לא היה כאן כל אלמנט של לחץ, איום או כפייה, ואם התובע לא היה מרוצה היה עליו לערער על ההחלטה או לבקש לפסול את השופט.
בפסק הדין הובהר כי אף שהמדינה לא הייתה מחויבת לפעול להחזרת הילדה, היא ניסתה לעזור לתובע ככל יכולתה, אבל הוא לא שיתף איתה פעולה ולא ביצע פעולות מתבקשות להחזרת הילדה כמו יצירת קשר עם עורך דין שאליו הופנה ברוסיה ונקיטת הליכים שם.
עם זאת, השופט קיבל באופן חלקי את התביעה נגד האם וחייב אותה להחזיר לאב מזונות של 165 אלף שקל ששילם עבור הילדה, ולשלם לו פיצויים של 150 אלף שקל על עוגמת נפש ואובדן הקשר עם בתו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד רויטל לוין • ב"כ המדינה: פרקליטות מחוז צפון אזרחי • האם לא שיתפה פעולה עם ההליך • עו"ד שאול אטיאס עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין