1 צפייה בגלריה
פשיטת רגל חובות חייב חוב
פשיטת רגל חובות חייב חוב
אילוסטרציה
(shutterstock)
לשכת ההוצאה לפועל בתל אביב חייבה לאחרונה את עיריית ראשון לציון לשלם לתושב שלה 10,000 שקל לאחר שגררה אותו על לא עוול בכפו להליך גביית חוב ארנונה ארוך ותובעני. הרשם יניב דיין קבע שהעירייה מרחה את החייב – אב חד הורי לשני קטינים, שהסתבך כלכלית על רקע עסק כושל והתמכרות הוריו לסמים – במשך כ-18 שנה מבלי שעשתה מאמצים אמיתיים לסיים את הסאגה.
מדובר בחוב ארנונה ישן בסך 25 אלף שקל אותו צבר התושב עוד בהיותו חייל בודד. במהלך השנים הוא שילם 21 אלף שקל מהקרן, אלא שמכיוון שהחוב לא שולם במלואו – הוא החל לצבור ריבית פיגורים. בשלב מסוים הוא הגיש בקשה להליך חדלות פירעון, שבהתחשב בגובה הסכום נוהל בלשכת ההוצאה לפועל.
בבקשה תיאר החייב את מצבו הרעוע. הוא סיפר כי זוגתו עזבה אותו ומשכך הוא נאלץ לגדל בגפו את שני ילדיהם. הוא הוסיף שגדל בבית קשה יום עם הורים מכורים לסמים והסתבך כלכלית על רקע ההליכים לגביית חוב הארנונה וקריסת העסק שפתח.
למרות נסיבות חייו, העירייה הערימה קשיים על הגעה להסדר מוסכם. במהלך הדיונים בהוצל"פ היא טענה שהוא שילם לאורך השנים רק כ-15% מקרן החוב, ושאין לכך רלוונטיות שעה שהחוב צבר ריבית והצמדה שהינן חלק בלתי נפרד ממנו. רק לאחר חקירת שתי וערב הודתה העירייה כי למעשה הוא שילם את חלק הארי של קרן החוב, והצדדים הגיעו להסדר.
הרשם יניב דיין כתב שהחוק מאפשר לעיריות למחוק חובות, כאשר אחד התנאים לכך הינו מאמץ התחלתי רציני מצדן להביא לגבייה בדרכים מקובלות. הוא הדגיש שלא ייתכן שעיריות יימנעו מהליכי גבייה ובכך יביאו להצטברות ריביות ופיגורים על החוב. "איני סבור שהזוכה נקטה מאמצי גבייה ממשיים ומספקים לאורך השנים", כתב.
הוא מתח ביקורת נוקבת על העירייה, שלדבריו לא עשתה דבר במשך 11 שנה מאז פתיחת תיק ההוצאה לפועל של החייב, וגם לאחר מכן – המתינה שש שנים נוספות על מנת לבצע פעולות גבייה. "לא יעלה על הדעת לומר שהתרשלות מצד הזוכה במיצוי הליכי הגבייה, שאף תרמה רבות להצטברות הריביות בתיק, היא זו שתגזור על החייב לשלם ריביות רבות ללא עוול בכפו", כתב.
הרשם ציין שהעירייה התעלמה ממצבו הקשה של החייב ומהעובדה שהוא שילם את מרבית הקרן. הודגש שהתושב מתקשה לפרנס את ילדיו ותלוי כמעט לחלוטין בתמיכת משפחתו, וכי היה על העירייה לשים זאת לנגד עיניה.
לסיכום כתב כי במשך שנים רבות העירייה לא נקטה פעולות לגביית החוב והתנהלה בהליך באופן לקוי תוך מחדלים רבים שגרמו לתושב לבלות כמחצית מחייו בהתמודדות עם חוב ישן. נקבע שבשל התנהלותה היא תחויב בהוצאות משפט של 10,000 שקל ותשלום 7,000 שקל לקופת המדינה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד עפרה ג'רבי עוסקת בהוצאה לפועל • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין