לא רק חברות המזון סובלות מהיציאה מהקורונה וחזרת הציבור לשגרה - גם רשתות האופנה: אחרי התאוששות מרשימה בתקופת הקורונה, עברה קבוצת קסטרו הודיס להפסד נקי ברבעון הראשון של 2022, שהסתכם ב-26 מיליון שקל לעומת רווח של 15 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד.
המעבר להפסד מוסבר על ידי החברה בהשפעת גל האומיקרון בתחילת השנה שהביא לירידה במספר מבקרים בקניונים ומהעובדה שהחורף הקר התמשך ועיכב את מכירות קולקציית הקיץ במחיר מלא של תחילת עונה וכן מעיתוי חג הפסח. יש להוסיף על כך את השמיים שנפתחו ואפשרו לישראלים לשוב לשופינג בחו"ל ואת העובדה המשמעותית שהשפיעה על כל חברות האופנה: ברבעון הראשון של השנה הן חזרו להיקף הוצאות מלא - שכ"ד ושכר עובדים, בעוד ברבעון מקביל בשנה שעברה חנויות האופנה היו סגורות במהלך מרבית הרבעון ונחסכו מהן הוצאות כגון שכר עבודה ששולם על ידי החל"ת -בחסות המדינה, הוצאות שכירות שהקניונים ויתרו על חלקן, עמלות זכיינים וכדומה.
1 צפייה בגלריה
קסטרו ברמת אביב
קסטרו ברמת אביב
קסטרו ברמת אביב
(צילום: איימי נקדאי)
גם בדוחות קבוצת פוקס בשליטת הראל ויזל לרבעון ראשון של 2022, שפורסמו אתמול נרשם הפסד בסך 4.7 מיליון שקל בהשוואה לרווח נקי בסך 41.7 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד. לצד ההפסד רשמה פוקס עלייה במכירות - גידול של 31% בהשוואה לתקופה המקבילה, חלקו מפתיחת חנויות חדשות.
במכירות מגזר האופנה בלבד של קבוצת פוקס נרשמה עלייה של 21% אבל שחיקה ברווחיות הגולמית ומעבר להפסד תפעולי של 6 מיליון.
קסטרו רשמה עלייה של 15% במכירות שהסתכמו ב-302 מיליון שקל. המכירות בחנויות זהות של קסטרו ירדו ב-30%, ובמגזר האופנה לבדו ירדו המכירות ב-45%. קסטרו עברה ברבעון הנוכחי להפסד תפעולי שהסתכם בכ-26.9 מיליון שקל לעומת רווח תפעולי של כ-25.9 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. בפוקס הרווח התפעולי ירד ב-76% אבל נותר חיובי - 15.3 מיליון שקל.
מקסטרו נמסר: "המעבר להפסד תפעולי נובע מירידה במכירות של החנויות הזהות, בשיעור הרווח הגולמי וכן מהשפעת הסגר ברבעון המקביל אשתקד, במהלכו חנויות הקבוצה היו סגורות במהלך מרבית הרבעון ובשל כך לא התהוו חלק מההוצאות, כגון: שכר עבודה ישיר, הוצאות שכירות, עמלות זכיינים וכדומה".
רון רוטר, מנכ"ל קבוצת קסטרו: "בחודש אפריל האחרון בהשוואה לאפריל בתקופה המקבילה, הייתה צמיחה דו-ספרתית במכירות. מגזר אופנת הלבשה עלה במכירות ב-25% ואביזרי האופנה עלו בשיעור דומה. התוצאות הטובות באפריל מלמדות כי החששות לגבי עתיד השוק, עם שמיים פתוחים ויציאה מהקורונה, לא פגעו בביקושים ולכן אני אופטימי לגבי ההמשך. אנחנו לא מתרגשים מתוצאות הרבעון, אנחנו יודעים לספוג את התנודתיות שנגרמת מהקורונה".
לא פספסתם בעיתוי של הנפקת אורבניקה? "אנחנו בעיצומו של 'רוד שאו' בקרב המשקיעים ותוך שבועיים נבין מה השווי אתו ניתן להנפיק את החברה ונקבל לפיו החלטה אם להנפיק או לא. היתרון של אורבניקה בסיטואציה הנוכחית שהיא חברה צומחת, רווחית מאוד, גם ברבעון ראשון של השנה. אורבניקה סיימה את 2021 עם רווח נקי של 35 מיליון שקל. התחזית ל-2022 היא רווח נקי של 50 מיליון שקל".
תביאו עוד מותגים? "תמיד נבחן אבל אנחנו נמצאים בסיטואציה שבכל אחד מהמותגים שלנו אנחנו בתנופת פיתוח גדולה ולכן מותג חדש זה לא בעדיפות ראשונה".