‏הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז, בראשות עו"ד מיכה גדרון, אישרה השבוע להפקדה תוכנית להקמת אזור תעסוקה חדש ביישוב קדימה-צורן שבשרון. מדובר בפרויקט לבניית פארק עסקים בשטח כולל של כ-220 אלף מ"ר. על פי התוכנית, שקודמה על ידי המועצה המקומית וקרן מרתון העוסקת בהשבחת נדל"ן, הפארק מיועד לשימושי לוגיסטיקה, מסחר, תעסוקה, חוות שרתים ומבני ציבור.
המתחם המתוכנן ממוקם בצומת הדסים, בסמוך לכבישים 4, 2 ו-6 בכיווני צפון-דרום ולכבישים 57,553 ו-561 העתידי בכיווני מזרח-מערב, בקרבת היישובים קדימה-צורן ואבן יהודה, אולם הוא רחוק מבתי היישובים עצמם. במסגרת התוכנית, שנערכה על ידי משרד בן דיין אדריכלים, יוקם קמפוס תעסוקה עם 6 מבנים שיכללו ככל הנראה כ-10 קומות כל אחד, ולא יעברו את מגבלת הגובה של 60 מטרים. המבנים יקיפו כיכר ציבורית רחבה עם חללים מסחריים.
1 צפייה בגלריה
פארק עסקים קדימה צורן
פארק עסקים קדימה צורן
המתחם שבו יוקם אזור התעסוקה בקדימה-צורן
(צילום: קרן מרתון)
כ-134 אלף מ"ר יוקצו עבור שטחי תעסוקה, כ-42,500 מ"ר יוקצו עבור שטחי מסחר וכ-37 אלף מ"ר יוקצו בתת הקרקע לחוות השרתים. הפארק מהווה חלק מאזור הנופש המטרופוליני "אילנות" המתוכנן, החולש על שטח של כ-130 דונם בין נתניה ליער אילנות, המשתרע משני צדדיו של כביש 4, בין צומת דרור לצומת השרון (צומת בית ליד).
הפרויקט יוקם על קרקעות מדינה וקרקעות פרטיות בהיקף של כ-130 דונם, שהגדולה ביניהן היא בבעלות קרן מרתון, אשר רכשה 45 דונם לפני כשנתיים תמורת כ-70 מיליון שקל. על פי הערכות שמאי, שווי הקרקע המושבחת יגיע לכ-755 מיליון שקל.
תוכנית המתאר של המועצה המקומית, שאושרה ב-2018, כוללת תוספת של כ-8,200 יחידות דיור, כ-95 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר וכ-220 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה. תושבי היישוב חששו שנפח התנועה יתרחב ביישוב, שגם כך סבל מעומסי תנועה כבדים. במועצה התנגדו לתוכנית בטענה שהיא אינה מספקת פתרונות תחבורה ותעסוקה והגישו בגינה ערר למועצה הארצית לתכנון ולבנייה.
קרן גרין, ראש מועצת קדימה-צורן, אמרה כי "הפקדת התוכנית להקמת פארק עסקים חדש היא עוד צעד חשוב. פארק העסקים יעניק מקומות תעסוקה קרובים לתושבות ותושבי קדימה צורן בפרט והאזור בכלל, וייהנה מסביבה פסטורלית ומקרבה לצירי תנועה מרכזיים. שילוב זה מעניק לו יתרונות בולטים מול מתחמי התעסוקה המתחרים. המועצה משקיעה את מיטב משאביה לקידום פארק עסקים חדש ביישוב, שייתן פתרון לתושבים שרוצים לעבוד קרוב ולא לנסוע רחוק כל יום".
איתמר גירון, שותף מנהל בקרן מרתון, הוסיף כי "קרן מרתון ממשיכה לפעול בתחומים המבוקשים ביותר כיום – מגורים, לוגיסטיקה ותעסוקה, תוך חתירה למיצוי מיטבי של זכויות הבנייה ותמהיל השימושים ובשיתוף פעולה עם הרשויות. גם בתקופה כזו של אי ודאות בשווקים, אנו מאמינים כי הפרויקט הייחודי הזה, המשלב לוגיסטיקה, תעסוקה וחוות שרתים בהיקפי בנייה משמעותיים ובסמוך לצירי התנועה הראשיים, ייהנה מאטרקטיביות וייחודיות".
בתוך כך, השבוע השלימה חברת נתיבי ישראל פרויקט בהיקף של כ-16 מיליון שקל בצומת הכניסה לקדימה-צורן, במסגרתו בוטל מעגל התנועה ובוצעה הרחבה לצומת. זאת במטרה לפתור חלק מרכזי מגודשי התנועה לאורך כביש 562. המהנדס חסן אסעד, סגן מנהל אגף פרויקטים בחטיבת תפעול ואחזקה בנתיבי ישראל, אמר כי "פעלנו בכל דרך אפשרית כדי להקל על עומסי התנועה, והפכנו את הצומת למרומזר תוך הרחבה משמעותית והוספת נתיבים".