ברזיל וארגנטינה צפויות להכריז השבוע על תחילת עבודה על מטבע משותף - כך לפי דיווח בעיתון הפייננשל טיימס. התוכנית, בה ידונו במהלך פסגה משותפת שתתקיים השבוע בבואנוס איירס, עשויה לחזק את הכלכלה האזורית ולהפחית את התלות של המדינות בדולר האמריקני. רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי ב"כסף חדש" באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ההכרזה הרשמית צפויה להתפרסם בזמן ביקורו של הנשיא הברזילאי לולה דה סילבה בארגנטינה, אשר צפוי לנחות במדינה השכנה היום (א') בלילה. אם התוכנית אכן תתממש, בברזיל מציעים לקרוא למטבע המשותף "סור", שמשמעותו "דרום" בספרדית.
2 צפייה בגלריה
תומכי לולה דה סילבה בברזיל ותומכי אלברטו פרננדס בארגנטינה, אחרי הבחירות
תומכי לולה דה סילבה בברזיל ותומכי אלברטו פרננדס בארגנטינה, אחרי הבחירות
תומכי לולה דה סילבה בברזיל ותומכי אלברטו פרננדס בארגנטינה, אחרי הבחירות
(צילום: AP, רויטרס)
לפי הדיווח, המטרה הסופית של שתי המדינות היא להרחיב את המיזם למדינות נוספות באמריקה הלטינית ולייצר מטבע אחוד של מספר מדינות ביבשת, בדומה למטבע האירו של האיחוד האירופי אשר מאפשר זרימה של כספים, של עסקים ושל אנשים בין כ-20 מדינות באיחוד.
יחד עם זאת, עדיין מדובר בשלב מאוד מוקדם בתהליך. סרג'יו מסה, שר הכלכלה הארגנטינאי, אמר כי צפויה להתקבל ההחלטה להתחיל וללמוד את ההיבטים הנדרשים לטובת מטבע משותף, החל מסוגיות פיסקליות, עד לגודל הכלכלה וכלה בתפקידם של הבנקים המרכזיים.
למעשה, פוליטיקאים משתי המדינות כבר שוחחו בשנת 2019 על האפשרות של מטבע משותף, אולם הם נתקלו בזמנו בהתנגדות מצד הבנק המרכזי הברזילאי.

התפרעויות בברזיל; ארגנטינה עם אינפלציה של 95%

כיום, האינפלציה בברזיל עומדת על שיעור של 5.79% ב-12 החודשים האחרונים, לאחר שבחודש אפריל האחרון הגיעה לשיא של 12.13%. לעומת זאת, ארגנטינה נמצאת במצב חמור בהרבה של מה שמכונה היפר-אינפלציה, עם עליית מחירים שנתית של 94.8% נכון לחודש דצמבר האחרון.
ברקע, ברזיל מתמודדת בשבועות האחרונים עם התפרעויות נרחבות של תומכי הנשיא לשעבר ז'איר בולסונרו, אשר הסתערו לפני כשבועיים על שלושה מוסדות השלטון בבירה ברזיליה - הקונגרס, ארמון הנשיאות ובית המשפט העליון - במחאה על תוצאות הבחירות שבהן ניצח יריבו הפוליטי לולה דה סילבה.
בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio, טען ד"ר אפרים דוידי, מומחה להיסטוריה ולפוליטיקה של אמריקה הלטינית מאוניברסיטת תל אביב, כי "לקיצוניים שתומכים בבולסונרו, אלה שהתפרעו, יש תמיכה כספית, פוליטית ואפילו של חלק מהצבא. הם יכולים לעשות פעולות קיצוניות שיכניסו את כל הכלכלה ואת הפוליטיקה למצב של כאוס ושל אי-ודאות. למצבים כאלה יש השלכות כלכליות, זה לא נשאר רק במישור הפוליטי והביטחוני".
לדבריו, "ברזיל היא מעצמה כלכלית בקנה מידה עולמי. לדוגמה, מעטים יודעים שמי שטס לאילת טס במטוס בריזלאי. יחד עם זאת, יש בה פערים ענקיים - התוצר לנפש בברזיל הוא מחצית מזה שבסין, שהיא לא בדיוק המדינה המפותחת ביותר מבחינת רמת חיים. זו כלכלה חזקה, עם פערים חברתיים עמוקים מאוד.
2 צפייה בגלריה
ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו פורצים ל ארמון הנשיאות ב ברזיליה
ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו פורצים ל ארמון הנשיאות ב ברזיליה
תומכי ז'איר בולסונרו פורצים לארמון הנשיאות בברזיליה
(צילום: AFP)
"לולה, הנשיא הנבחר, הציב יעדים מאוד שאפתניים בתחום החברתי. הוא מגיע מאסכולה סוציאל-דמוקרטית של מדינת רווחה והתחיל את הקדנציה שלו בשורה של צעדים בעלי השלכות כלכליות, פוליטיות וחברתיות, בהם העלאת שכר המינימום בכ-20%, החזרת קצבאות שנעלמו בתקופת בולסונרו וההגנה על האמזונס שנפגעו גם הם בתקופת הנשיא הקודם. הוא עושה צעדים חברתיים-כלכליים שמעידים על כך שהוא שונה בתכלית מבולסונרו".
עוד טען ד"ר דוידי, כי "במישור הכלכלי, כל ארגוני המעסיקים - מהתאחדות המעסיקים בברזיל ועד ועדי העובדים - הביעו תמיכה בלולה. בעקבות המאורעות שהיו בברזיליה לולה קיבל תמיכה גדולה, אבל השאלה כעת היא האם לאירוע הבודד הזה יהיו השלכות או שהוא הראשון בשורה של אירועים שבמישור הפוליטי יפגעו בתפקוד הממשלה והכלכלה".