יצרנים גרמניים עוצרים את הייצור בשל הזינוק במחירי האנרגיה - מה שמגביר את הדאגה של הממשלה בגרמניה מצמצום אספקת הגז הרוסי.
שר הכלכלה הגרמני, רוברט האבק, אמר שהתעשייה עבדה קשה כדי להפחית את צריכת הגז שלה בחודשים האחרונים, בין השאר על ידי מעבר לדלקים חלופיים כמו נפט וייעול תהליכים כדי להפחית את הצריכה. "אולם", אמר האבק, "חברות מסוימות גם הפסיקו את הייצור לחלוטין - התפתחות מדאיגה".
"לא מדובר בחדשות טובות", הסביר האבק, "כי זה יכול להעיד שתעשיות מסוימות לא רק מתייעלות בהתאם למצב, אלא חוות משבר מבני של ממש".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
צינור גז נורד סטרים 1
צינור גז נורד סטרים 1
צינור גז נורד סטרים 1 בגרמניה
(צילום: רויטרס)
האבק אמר את הדברים במקביל לכך שרוסיה עצרה את הזרמת הגז דרך צינור נורד סטרים 1 אתמול, למשך שלושה ימים לצורך "תחזוקה". זאת, בעוד שמדינות אירופה כבר עומלות על קיצוצים דרסטיים בצריכת הגז הרוסי, שמחירו עלה לרמות שיא.
בכירים בתעשייה הגרמנית טוענים כי העלייה במחירי האנרגיה פוגעת בהם במיוחד על רקע העלאות הריבית האחרונות בארה"ב וההאטה בצמיחה בסין, אחד משווקי היצוא הגדולים של גרמניה.
זיגפריד רוסוורם, ראש השדולה העסקית הראשית בגרמניה, ה-BDI, אמר השבוע שצריכת הגז של התעשייה ירדה ב-21% ביולי בהשוואה לשנה שעברה. "אולם", הוא ציין, "ייתכן שהירידה בצריכת הגז לא קשורה להתייעלות של היצרנים הגרמנים, אלא מעידה על ירידה דרמטית בתפוקה. לכן זו לא הצלחה, אלא ביטוי לבעיה דרמטית".
רוסוורם הוסיף כי מחיר החשמל לשנת 2023 עלה פי 15 בהשוואה לרמה של השנים האחרונות. "המצב הנוכחי הרסני עבור חברות רבות. לא רק בגלל המחסור בגז, אלא בכלל בשל עליות המחירים המגוחכות. בכל חברה שאנרגיה היא חלק מרכזי מהמודל העסקי שלה יש חרדה ממשית".
עוד הוסיף האבק כי המודל העסקי של חלקים גדולים מהייצור הגרמני התבסס על השפע של הגז הרוסי הזול, והיתרון התחרותי הזה "לא יחזור בזמן הקרוב, אם בכלל יחזור אי פעם".

סקר: 10% מהחברות טוענות שקיומן בסכנה

הפסימיות של החברות באה לידי ביטוי גם בסקר שנערך לאחרונה על ידי מכון מדיניות כלכלית מוביל בגרמניה, ממנו עלה שאמון העסקים הגרמני בירידה זה החודש השלישי ברציפות. מסקר אחר עלה ש-73% מהחברות שנסקרו חוות קשיים בעקבות מחירי האנרגיה הגבוהים, ו-10% אמרו בנוגע לתחזית העסקית שלהם לששת החודשים הקרובים ש"קיומם נמצא בסכנה".
בכירים בתעשייה הגרמנית טוענים שהתעשיינים מאוכזבים מאוד מהממשלה, שלטענתם צריכה הייתה כבר להוציא חבילה נוספת של צעדים שיקלו עליהם בעקבות המכה של מחירי האנרגיה. השבוע הייתה ציפייה שהקנצלר אולף שולץ יחשוף מספר צעדים חדשים להתמודדות עם המצב, אולם שולץ אמר במסיבת העיתונאים האחרונה שהחבילה עדיין לא מוכנה.
יחד עם זאת, שר האוצר כריסטיאן לינדנר, התעקש שחבילת הצעדים הבאה תהיה "מאסיבית" ותסתכם ב"מיליארדים חד-ספרתיים" לשנה זו ו"מיליארדים דו-ספרתיים" לשנת 2023. שוויין של שתי חבילות הסיוע הקודמות שהוצגו בעקבות המלחמה של רוסיה ואוקראינה הגיע ל-30 מיליארד אירו.