תוכניות חדשות לשילוב החברה החרדית בהייטק: זרוע העבודה ורשות החדשנות הודיעו היום (ד') כי יממנו תוכניות להכשרה והשמה לחרדים בהייטק, בתקציב כולל של 42 מיליון שקל. התקציב כבר כלול בתקציב השנה ולכן מתאפשרת ההקצבה הזאת בתקופת בחירות.
מדובר ב-11 תוכניות מותאמות שנבחרו מתוך 32 תוכניות שהוגשו לזרוע העבודה, ובמסגרתן 2,060 גברים ונשים מהחברה החרדית יעברו הכשרה והשמה בעולמות ההייטק. מרבית התוכניות יכשירו לתפקידי פיתוח, תוך מתן דגש על הכשרה עיונית מקיפה ולימודי מכינה שיכללו לימודי מתמטיקה ואנגלית, ומרביתן יתקיימו במרכזים ייעודיים בבני ברק וירושלים וכן יפתחו הכשרות נוספות גם בחיפה, אשדוד, בית שמש, לוד ואופקים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הייטק חרדי בבני ברק
הייטק חרדי בבני ברק
משרדי הייטק בבני ברק
(צילום: אלי מנדלבאום)
לפי הנתונים העדכניים לשנת 2019, שיעור השכירים מהחברה החרדית אשר מועסקים בהייטק מקרב המועסקים בני 25-35 עמד על 5.9% - 2.1% גברים ו-3.8% נשים. במספרים אבסולוטים, באותה השנה היו 2,189 גברים חרדים שהיו מועסקים בענף, ו-3,972 נשים חרדיות. זאת, לעומת 58,664 גברים יהודים לא חרדים ו-34,971 נשים יהודיות לא חרדיות, לצורך ההשוואה.
בדוח "מצב ההיי-טק 2022" שהוציאה הרשות מוקדם יותר השנה, נמצא כי ענף ההייטק הישראלי עדיין אינו מגייס מספיק נציגים מכלל המגזרים באוכלוסייה ומהחברה החרדית בפרט. כמו כן, מחקר עדכני ("משתלבים, אבל לאט") שפורסם ע"י זרוע העבודה הצביע על הצורך להאיץ את ההשקעה בחברה החרדית ובפרט בקרב גברים חרדים, שם ניכרת סטגנציה במגמות ההשתלבות בענף. בתוך כך, היעדים שקבעה השרה אורית פרקש הכהן השנה, קובעים כי בתום 2023 יתווספו 4,500 עובדים מקרב החברה הערבית, ולפחות 2,800 עובדים מקרב החברה החרדית.
רשות החדשנות וזרוע העבודה השיקו את הקול הקורא הייעודי לתוכניות אלה בסוף מאי 2022, במטרה לספק מענה לייצוג החסר של החברה החרדית בתעשיית ההייטק ולהאיץ את שילובם בתעשייה. למסלול ניגשו 32 תוכניות, מתוכם נבחרו 11 תוכניות שהיו המוצלחות והמתאימות ביותר, שיקבלו מענק ממשלתי מצטבר של 14.7 מיליון שקל עבור הכשרה והשמה של 2,060 בוגרים ובוגרות מהחברה החרדית.
אחת התכניות בתקציב החדש, היא תכנית "מיגו", שהחלה לפעול בחודשים האחרונים בהובלה של משרד הכלכלה, חברות הייטק מובילות וקרנות פילנתרופיות, במטרה להכשיר כאלפיים מתכנתים חרדים שיצטרפו לעבודה בהייטק בשנים הקרובות. במסגרת התוכנית מתקיימים לימודים במשך כשנה וחצי (ימים מלאים) במודל הכשרה של 8200, כולל מעטפת תמיכה מקצועית, לימודית ואישית, לצד מימון מלא ללימודים ומלגת קיום חודשית. לקראת ההודעה המתוכננת של רשות החדשנות וזרוע העבודה, נפתחה בימים האחרונים ההרשמה למחזור נוסף של התכנית. המועמדים שישלימו את תהליך המיון הקפדני וימצאו מתאימים לתכנית, יתחילו בחודש פברואר את הלימודים במחזור החדש של תכנית מיגו.
דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "מדינת ישראל רואה בתעשיית ההייטק כקטר הצמיחה של המשק הישראלי המשלב את כלל המגזרים והאוכלוסיות בחברה הישראלית. המגזר החרדי בישראל מהווה כ-12% מכלל אזרחי ישראל ומאידך רק 3% מהמועסקים בהייטק מגיעים ממנו. המגזר החרדי החל בשנים האחרונות בהשתלבות בתעשיית ההייטק בדגש על נשים חרדיות בוגרות סמינרים שמוכשרות למגוון תפקידים ומשתלבות בתפקידים טכנולוגיים מתקדמים בחברות טכנולוגיות מובילות בתעשייה".
תאיר איפרגן, מנכ"לית זרוע העבודה: "זרוע העבודה אמונה על קידום ההון האנושי במדינת ישראל גם בהיבט של איכות התעסוקה ורמת ההשתכרות של אוכלוסיות מגוונות. שילוב אוכלוסיות יעד, בין היתר חרדים בענף עם פריון גבוה, הינו צורך כלכלי, משקי וחברתי ראשון במעלה. מחקר שיזמנו לאחרונה הצביע כי בעוד ששיעורי התעסוקה בהייטק של נשים חרדיות עלה ל-4.7%, שיעור התעסוקה של גברים חרדים נותר ללא שינוי על 2.5%. מטרת קול קורא זה, יחד עם מהלכים נוספים שמובילה זרוע העבודה בנושא, הינה להגביר את השילוב בתעסוקה איכותית, ולהביא לשינוי אמיתי בשוק העבודה בישראל".