אחרי המחדל החמור של הממשלה וצה"ל ב-7 באוקטובר, דומה שמחדל כלכלי רודף מחדל. ו"התחרות" בעומק המחדלים קשה וכואבת.
אחרי התקציב הגרוע שאישרו הממשלה והכנסת, עם גירעון שיא וללא שום תמריצים לצמיחה ואישוש המשק מהמשבר, באה כעת ההצעה לפטור רבע מאוכלוסיית ישראל מעבודה בשנים הקרובות ולחייב את המדינה לתמוך באוכלוסייה החרדית הענייה ההולכת וגדלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
יצאנו לדבר עם תלמידי הישיבות על נושא הגיוס לצה"ל
יצאנו לדבר עם תלמידי הישיבות על נושא הגיוס לצה"ל
חרדים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
דווקא בימים שבהם נשמעים קולות מחרדים צעירים רבים שיש לבצע מפנה ולהתחיל להתגייס לצה"ל ולהצטרף לשוק העבודה, המנהיגים שלהם שוב פועלים בניגוד לדעתם. המטרה: למנוע איזושהי סכנה - כביכול - להתבוללות של הצעירים, ולכן הם כופים על חרדים רבים שלא יתגייסו לצבא ולא יתרמו שקל לצמיחה ולמשק מאי הצטרפותם לשוק העבודה.
הגורמים המקצועיים במשרדי הממשלה הכלכליים כבר הפנימו שמדובר ביוזמה איומה ונוראה, שתגרום נזק כבד, למשך שנים רבות, למשק ולחברה הישראלית. לכולם ברור: אסור בתכלית האיסור שתוואי אומלל כזה יאושר על ידי ממשלת המחדל.
על פי ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, במסמך מיוחד שחיבר היום (ראשון) קובע כי הנזק מהצורך להגדיל את מספר החיילים בצה"ל, בסדיר ובמילואים, לצד העלאת הפטור, עלול להגיע ליותר מ-100 מיליארד שקלים בעשור הקרוב, והמשק לא יוכל לשאת בהוצאה כה גבוהה.
3 צפייה בגלריה
ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס
ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס
יוגב גרדוס. מכתב חמור
(צילום: דוברות משרד האוצר)
גרדוס מציע בכלל לבטל את גיל הפטור ולדרוש שתהיה מכסה קבועה של שחרור חרדים מהצבא, וכל השאר יגויסו או לצבא או למשימה משמעותית ביטחונית, או בגוף הצלה במסגרת הממשלה.
ראוי לציין כי זה בדיוק מה שביקש ראש הממשלה המנוח דוד בן גוריון לגבש כשיטה עם קום המדינה, אולם מכמה מאות משוחררים משירות צבאי, כדי שיוכלו ללמוד תורה, הפטור הגיע השנה לכ-13,500 בשנה אחת, וליותר מ-50,000 משוחררים כיום מצה"ל שהיו אמורים לשרת אלמלא הפטור.
גורם בכיר באוצר אמר ל-ynet: "זה שאנחנו שמענו מהתקשורת על ההחלטה להעלות את גיל הפטור הוא שערורייה של ממש. איש לא שיתף אותנו בגיבוש המתווה הגרוע והמזיק הזה. דילגו עלינו כאילו אנחנו איזה עציץ בפינת חדר במשרד ממשלתי. איך מגבשים החלטה כה מרחיקת לכת בלי להתייעץ עם הגורמים המקצועיים במשרד האוצר?".
החמור הוא שבראשה של הממשלה עומד בנימין נתניהו, שמבין כלכלה, היה שר אוצר מהטובים שהיו כאן בשני העשורים האחרונים, ושמבין את גודל הנזק שייגרם למשק בגין כניעתו לגחמות עסקנים חרדיים מפוחדים, שמא יאבדו חלק מקהילתם, אם חלילה יתגייסו לצבא "המשוקץ".
3 צפייה בגלריה
הצבעה על תקציב המדינה
הצבעה על תקציב המדינה
נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
ראש ממשלה, שאחיו נפל בקרב והוא עצמו יוצא יחידה צבאית מובחרת, חייב להתעשת, למחוק את הצעת החוק החמורה הזאת ולאסור על הכנסתה לספר החוקים של מדינת ישראל, גם אם יאבד את ממשלתו בשל כך.
ממילא, כך סבורים רבים, נתניהו ייאלץ להתפטר כבר בקרוב, בגין ה-7 באוקטובר. הוא יוכל להיזכר בכל זאת גם לטובה בהיסטוריה של מדינת ישראל אם יסרב לשחרר לדורות רבע מהעם משירות בצבא ההגנה לישראל.