הסכם הפשרה עם HOT לא מספיק טוב לצרכנים: היועמ"ש מתנגד להסכם פשרה בתביעה ייצוגית נגד HOT בה נטען כי היא לא עומדת בחובתה לספק תשתית בכל יישוב בישראל. הייצוגית הוגשה בגין אפליה אסורה נגד ישובים ערביים, שכן הוט טלקום והוט מערכות "לא מקיימות את החובה להקים, לקיים ולהפעיל תשתית בכל הארץ ובפרט ביישובים ערביים". לפי עמדת היועמ"ש, לא ניתן לאשר את הסכם הפשרה במתכונתו הנוכחית, משום שהוא אינו מתיישב עם החלטת שר התקשורת לפיה על החברה לפרוס תשתית ביישובים אלה.
לפי הסכם הפשרה, HOT תציע את שירותיה ביישובים שנכללו בתביעה, אך "אין בהסכם הפשרה מנגנון פיקוח אפקטיבי וראוי במסגרתו ניתן לוודא ש-HOT אכן מציעה את שירותיה במתכונת כמפורט בהסדר והוא נעדר מנגנון דיווח יעיל שיוודא את היקף המימוש והמנויים שחוברו בפועל באותם ישובים ערביים".
1 צפייה בגלריה
HOT
HOT
HOT
(צילום: תומי הרפז)
לפי הסכם הפשרה, החברה תספק הטבות ללקוחות בשווי 10 מיליון שקל, אך מהות ושווי ההטבה לא ברורים, כך לפי עמדת היועמ"ש, שכן הצדדים לא נימקו כיצד הגיעו לסכום הזה. על-פי ההסדר, לצורך תחשיבי העלות של ההטבות יילקחו בחשבון העלויות של ההטבות לצרכן במונחי מחירון, אחרי ההנחה שמפורטת בהסדר. לטענתו, שווי ההטבות עלול להיות מנופח באופן מלאכותי שכן הוא נקבע לפי לקוחות קיימים. כמו כן מדגיש היועמ"ש כי השווי של ההטבה תלוי באחוז המימוש בפועל ובמנויים שיוכלו או ירצו להצטרף לשירות.
כמו כן נקבע שיתרת ההטבות (אם לא כולן ימומשו בסכום המלא) תחולק בין כל לקוחות HOT בצורת הטבות לצפייה בערוצי טלוויזיה לחודש, בעוד שהיועמ"ש מעדיף שהיתרה תחולק בין תושבי היישובים שלא מחוברים לחברה.
היועמ"ש מסר לביהמ"ש שלפי החלטת משרד התקשורת, על HOT לספק את השירות ליישובים באמצעות נתב סלולרי, או באמצעות טכנולוגיה סלולרית והסדר הפשרה לא מתייחס לכך. כמו כן אינו מתייחסת לרמת השירות ואיכותו. בנוסף, חלק מחברי הקבוצה לא יוכלו לקבל את הפיצוי שכן אינם מנויי החברה.

הנחות לתושבי היישובים

לפי הבקשה לתביעה ייצוגית, נטען כי על HOT היה לחבר תוך 24 חודשים מיום החלטת שר התקשורת בנובמבר 2014, מספר יישובים במגזר הדרוזי, בדואי והערבי. בין היתר: רהט, כפר קאסם, מראר, דליית אל כרמל, ירכא, ערערה-בנגב, מעלה עירון, בית ג'ן, ג'וליס וחורפיש.
לפי הסכם הפשרה, בשלב הראשון HOT מתחייבת להעניק לתושבי הישובים הערביים בעדיפות ראשונה, במשך 180 ימים אפשרות בחירה בין ההטבות הבאות:
1. הצטרפות לשירותי אינטרנט ו/או טלפון ביתי של החברה על גבי נתב סלולרי באחת מהתוכניות הקיימות ללקוחות על גבי רשת הכבלים במועד הבחירה, בהנחה של 40% מהמחיר המוצע לכלל לקוחות HOT בעת הצטרפות, למשך שנה או בהנחה של 60% מהמחיר המוצע לכלל לקוחות HOT, למשך חצי שנה.
2. הצטרפות לשירותי טריפל של HOT באחת מהתוכניות הקיימות, בהנחה של 50% מהמחיר המוצע לכלל לקוחות החברה על גבי נתב סלולרי, למשך שנה.
3. הצטרפות לשירותי טלוויזיה של HOT באחת מהתוכניות הקיימות באמצעות שידורים על גבי פס רחב, תוך קבלת שלושה חודשים ראשונים ללא עלות ותשעה חודשים נוספים בהנחה של 30% מהמחיר המוצע לכלל לקוחות החברה.
4. הצטרפות לחבילת שיחות וגלישה של HOT מובייל, בטלפון הנייד, וכן לאפליקציית NEXT למשך שלושה חודשים ללא עלות.
5. לקוח שהצטרף לאחד השירותים הנ"ל לשנה ונותר לקוח לאחר חצי שנה, יקבל הטבה נוספת של שימוש באפליקציית NEXT ללא עלות למשך חודש ימים (המחיר של השימוש באפליקציה זו הוא בסך של 29 ש"ח לחודש).
HOT גם התחייבה להעניק לישובים ערביים בהם לא פרוסה תשתית ושאינם הישובים בעדיפות ראשונה אפשרות בחירה בין אותן הטבות המוצעות ליישובים בעדיפות ראשונה אך בהפחתת שיעורי ההטבה. למשל, הצטרפות לשירותי טריפל של HOT, באחת מהתוכניות הקיימות, בהנחה של 40% מהמחיר המוצע לכלל לקוחות הוט, על גבי נתב סלולרי, למשך שנה.
החברה גם הודיעה כי תאפשר את ההטבות הנ"ל ללא "תקרה" במהלך תקופת המימוש, וכן גם במקרה של "כפל מבצעים" – כך שחברי הקבוצה יוכלו ליהנות גם ממבצעים שניתנים לציבור הרחב, וגם מההטבות הנ"ל. עוד כולל הסדר הפשרה הטבות בחודש הרמדאן, למנויי הטלוויזיה.
כן נקבע בהסדר ש-HOT מתחייבת לרענן ולחדד את ההנחיות לכלל הנציגים במוקדי המכירה השונים מטעמה, כך שאלו יכירו את כלל האמצעים הטכנולוגיים הקיימים באמצעותם ניתן לספק את השירותים השונים שמספקת החברה בישובים הערביים שבהם לא פרוסה תשתית, וכן תפיק מסמך פנימי שיכלול את כלל ההטבות לחברי הקבוצה והישובים בהם מוענקות ההטבות.
כמו כן הוסכם כי התובעים הייצוגיים יעבירו רשימה המונה עד 5 עמותות הפועלות בקרב אוכלוסיות מוחלשות מחברי התובעים המייצגים, להן תעניק HOT סך כולל של עד 2,500 מנויים לחלוקה בקרב הציבור למענו העמותות פועלות לשימוש באפליקציית NEXT ללא עלות למשך 3 חודשים.
התובעים הייצוגיים יקבלו 100 אלף שקל מחברת HOT פלוס מע"מ וכן הצטרפות לשירותי טריפל במשך שנה ללא דמי מנוי חודשיים, עם אפשרות למימוש במשך שנתיים ממועד מתן פסק הדין. עורכי-הדין שלהם יקבלו 700 אלף שקל.