ברקע כניסתה לתוקף של העלאת הריבית הבסיסית במשק היום (ה'), השקל מתחזק מול הדולר והאירו: המטבעות נסחרים סביב 3.35 שקלים ו-3.58 שקלים, ירידות של כ-0.3% ו-0.1%, בהתאמה ביחס לשערים שנקבעו אתמול. יחד עם זאת, הדולר עדיין גבוה יחסית לחודש הקודם ואם המגמה תימשך במקביל לעלייה במחירי הנפט, מחיר הדלק צפוי לעלות בחודש יוני בכ-30-20 אגורות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

1 צפייה בגלריה
דלק
דלק
דלק
(צילום: shutterstock)
העלאת הריבית שנכנסת לתוקף היום בשיעור של 0.4% היא השנייה מתחילת השנה ולאחריה הריבית הבסיסית במשק תעמוד על 0.75%. בנק ישראל הודיע על ההחלטה השבוע בניסיון להתמודד עם האינפלציה הגבוהה שששוררת בישראל, כמו במדינות רבות אחרות בעולם, מזה זמן ממושך. המסחר במט"ח ער ויש עודפי היצע של מטבעות זרים, בין השאר לקראת הצטיידות יצואנים ותעשיינים בשקלים מול מטבע החוץ שקיבלו בחו"ל כדי לשלם משכורות וחשבונות לספקים בתחילת חודש יוני.
במקביל, מחיר חבית נפט נע בימים האחרונים סביב 115-110 דולר - עלייה של עד כ-3% לעומת סוף החודש שעבר. העלייה במחיר הנפט, לצד עלייה דומה בשער הדולר בתקופה האחרונה, צפויה להוביל כאמור להעלאה של כ-3%-4% במחיר הדלק בישראל ב-1 ביוני, אלא אם שערים אלו ישתנו בחדות בימים הקרובים.
החישוב נעשה לפי ממוצע מחיר החבית באגן המזרח התיכון וממוצע שער הדולר בחמישה הימים האחרונים של החודש, עד יומיים לפני האחד בחודש. לפיכך, החל החישוב שלשום וביום שני בבוקר יודיע משרד האנרגיה מה יהיה מחיר הדלק החל מיום שלישי בחצות. מחיר ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי עומד כעת על 7.06 שקלים.
יש לציין כי שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע לפני שבועות אחדים, כאשר הורה להפחית את המס על הדלק בחצי שקל למשך שלושה חודשים, כי אם המחיר יעלה שוב בשיעור ניכר הוא ישקול הוזלה נוספת, על רקע ההכנסות הגבוהות במיסים בחודשים האחרונים. כעת ייתכן שהאוצר יאריך את הפחתת המס הדלק בשלושה חודשים נוספים מעבר לחודש יולי השנה, עד לאחר החגים.