להתייקרות הזאת בכל תחילת חודש התרגלנו כבר בחודשים האחרונים. הלילה (בין שבת לראשון) שוב עלה מחיר הדלק בישראל, והפעם "רק" ב-12 אגורות, לאחר ההתייקרויות בשיעורים של 34 ו-39 אגורות בחודשיים הקודמים.
עם זאת, בשל הפחתת המס על הדלק באמצע החודש בחצי שקל, המחיר החדש עדיין נמוך מאשר בתחילת חודש אפריל - 7.06 שקל לליטר אוקטן 95 בשירות עצמי, לעומת 7.44 שקל בתחילת חודש אפריל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
תדלוק, מונה חשמל
תדלוק, מונה חשמל
תדלוק, מונה חשמל
(צילומים: גלעד קוולרציק, shutterstock)
עליית המחירים נובעת הפעם בעיקר מהעלייה של כ-3% בשער החליפין של הדולר מול השקל בימים האחרונים - לשער יציג של 3.32 שקל ביום חמישי. עליית שער הדולר תרמה הפעם כשני שליש מהעלייה, וכן נגרמה עלייה רבעונית בשל עדכון רכיב הבלו (המס על הדלק) כתוצאה מהצמדתו לעליית מדד המחירים לצרכן החל מתחילת השנה. התוספת בעד שירות מלא תעמוד בחנות הדלק על 21 אגורות לליטר, כולל מע"מ.
העלייה במחירי הדלק באה, כאמור, שבועיים בלבד לאחר ששר האוצר אביגדור ליברמן יזם הפחתה של חצי שקל במס על הדלק בשל ההתייקרות הרבה בחודשים האחרונים, שנבעה מהמלחמה באוקראינה. שר האוצר הודיע שאם ההתייקרות הגבוהה תימשך הוא ישקול עוד הפחתה במס, אולם לפי שעה לא צפויה הוזלה כזאת. ההוזלה במחצית השקל תהיה בתוקף רק עד סוף יולי. הארכת ההנחה על הדלק באה על חשבון ההוזלה המאוחרת יותר של חצי שקל במס על הסולר שתיכנס לתוקף רק ביום ראשון.
היום נכנסה גם לתוקף ההוזלה המובטחת מראשית השנה במחירי החשמל בשיעור של 2.2%. למעשה, מדובר בהתייקרות שנקבעה בשיעור של 5.7% במחירי החשמל כבר לפני שלושה חודשים, ובהחלטת שר האוצר שהתעכבה עד עכשיו לצמצם את ההתייקרות הזאת לשיעור של כ-3.5% בלבד.
ד"ר עמית מור, מנכ"ל אקו אנרג'י ומומחה בתחום האנרגיה אמר אתמול ל-ynet כי הוא מעריך שמחירי הנפט יישארו גבוהים בשנים הקרובות, וזאת מכיוון שבשנים האחרונות ההשקעות של חברות הנפט והגז הבינלאומיות בחיפושים ובפיתוח מאגרים חדשים היו נמוכות ביותר, ובעקבות התכלות המאגרים הקיימים עלול להיווצר מחסור שיוביל לעליית מחירים.
בנוסף, התריע ד"ר מור כי אנו צפויים לתקופה ארוכה של מחסור ועליית מחירים גבוהה בסחורות רבות, עקב המלחמה באוקראינה והחלטת ולדימיר פוטין לעצור את יצוא המינרלים הקריטיים והמתכות, כולל ברזל, נחושת, ליטיום ואבץ. מצב כזה יגרום לייקור של אלפי מוצרים, כולל עלויות הבנייה, מכשירי חשמל וכלי רכב, וזאת בנוסף לעלייה בעשרות אחוזים של מוצרי המזון.
בתוך כך, היום גם התחיל חודש שני ברציפות שבו העובדים בשכר מינימום במשק לא זוכים בהעלאת השכר המובטחת של 100 שקל לחודש, ל-5,400 שקל, מאחר ש"עסקת החבילה" לא אושרה עד כה בכנסת. מדובר בהפסד השווה לכ-4% משכר העובדים החלשים במשק בחודשיים האחרונים.
פורסם לראשונה: 07:28, 29.04.22