חברת החשמל פנתה לחברות האשראי בטענה כי 20 אלף תשלומי חשבונות חשמל שמשולמים בהוראת קבע נדחו, וביקשה מהן לטפל בנושא. חברות האשראי טוענות שהבעיה היא של חברת החשמל שצריכה לערוך בירורים מול הלקוחות שכרטיסי האשראי שלהם ככל הנראה לא מתאימים להוראת קבע ובזכות המעבר למערכת סליקה החדשה – הדבר נחשף.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לטענת חברת החשמל, הכרטיסים לא נסלקו במערכת שלה בעקבות חובת המעבר לתקן EMV שמחייב רמת אבטחה גבוהה יותר. לטענת החברה הדבר גורם עוגמת נפש ללקוחות ונזק תדמיתי לחברה.
1 צפייה בגלריה
"עלייה של מאות אחוזים ביום במספר הסירובים המתקבלים בתהליך חיוב הוראת הקבע". אילוסטרציה
"עלייה של מאות אחוזים ביום במספר הסירובים המתקבלים בתהליך חיוב הוראת הקבע". אילוסטרציה
"עלייה של מאות אחוזים ביום במספר הסירובים המתקבלים בתהליך חיוב הוראת הקבע". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
החברה שלחה מכתב לחברות בו היא טוענת שהבעיה היא אצלן ושהן לא מאפשרות סליקה של כרטיסים לא חכמים, בעוד שכאמור בחברות האשראי מסבירים כי לא כך הדבר.
גורם בענף האשראי אמר ל-ynet: "המעבר לתקן החדש מצריך אישור של חברת האשראי על כל עסקה מעל 300 שקל, בעוד שקודם לכן חברת החשמל לא נדרשה לאישור כזה מהמנפיק וחייבה את כל הכרטיסים בין אם הם תקינים ובין אם לאו, בין אם הלקוח עבר את המסגרת או לא. אם החיוב לא עבר הם ניתקו צרכנים או שהצרכנים שלא רצו שינתקו אותם מחשמל רצו לשלם. כעת היא פשוט לא יכולה לחייב כרטיסים לא תקינים בזכות המעבר לתקן החדש".
לדבריו, "בניגוד למה שחברת החשמל טוענת, אין לכך קשר להיות הכרטיס חכם או לא. ברגע שהמערכת עברה לתקן EMV, נעשה מעבר מהאשראית (מערכת סליקה, מ.ק) הישנה לחדשה, ואז נבדקות כל הוראות הקבע מחדש. בהליך הזה נפלטים כרטיסים לא תקינים שלא היו אמורות לעבור אליהן הוראות קבע. הכוונה לכרטיסים עם מסגרת נמוכה, או שלקוח החליף כרטיס והוא לא פעיל.
"לחברת חשמל יש מספר כרטיסים גדול לכן הם חוו את הדבר הזה בעוצמה גבוהה ויש להם מספר כרטיסים לא תקינים גדול. בחברת החשמל היו צריכים לעשות הכנה מראש. כרגע עליהם לברר את הדבר עם הלקוחות ואין לזה קשר אלינו".
החברה כתבה לחברות: "בעקבות הנחיות בנק ישראל, חברת החשמל שדרגה את פרוטוקול סליקת התשלומים בכרטיסי אשראי לפרוטוקול EMV שנועד לאבטח את הרכישות בכרטיס האשראי ולמנוע זיופים בהתאם להנחיות הרגולטוריות.
"החל מהפעלת הפרוטוקול המעודכן, החברה חווה עלייה של מאות אחוזים ביום במספר הסירובים המתקבלים בתהליך חיוב הוראת הקבע ביחס למספר הסירובים שהתקבלו בפרוטוקול הישן, ממקרים בודדים ביום - לאלפי מקרים ביום".
אורן הלמן, סמנכ"ל שירות שיווק רגולציה מסר: "הגידול בחיובים שאינם מאושרים על ידי חברת האשראי גורמת לנו נזקים משמעותיים הן בגביית החובות והן בשל עומס על מוקדי השירות 103 בעקבות פניות רבות של לקוחות מסורבים. בחודש האחרון לא כובדו מעל 20 אלף תנועות בכרטיסי אשראי".