1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בצפת קבע לאחרונה שחברת קיבוץ איילת השחר בת 65 המתניידת בכיסא גלגלים לא תוכל להקים מעלון כדי להנגיש את דירתה הנמצאת בבית בקומה השנייה. השופטת רביע ג'באלי השתכנעה שהקיבוץ עשה מאמצים מספקים לקידום הנושא, אך הנתבעת דחתה את התוכנית שהציע.
הנתבעת מתניידת בכיסא גלגלים בעקבות פציעה שאירעה לה ב-2009. ב-2015 בוצעו עבודות שיפוץ והנגשה של דירתה, ובמסגרתן הותקן מעלון אנכי. השיפוץ נעשה במימון משרד הבינוי והשיכון והקיבוץ סייע בביצוע. אלא שנוכח החמרה במצבה היא עברה לשימוש בכיסא גלגלים נשכב, כך שהמעלון האנכי איננו תואם עוד את מצבה.
ב-2019 אושר לה מענק נוסף מטעם משרדי הבינוי והשיכון לצורך הנגשת דירתה והקמת מעלון מתאים. הדירה שופצה והונגשה לצרכיה פרט למעלון, שבלעדיו אין לה גישה לדירה וממנה החוצה. היא דחתה הצעה של הקיבוץ לעבור לדירה בקומת קרקע כפי שהציע לה הקיבוץ.
בשנת 2020 נודע לקיבוץ כי האישה החלה לבצע עבודות בנייה להקמת מעלון ללא האישורים הדרושים וללא היתר בנייה. בבקשה לצו מניעה הוא הביע התנגדות לבניית מעלון במקרקעין השייכים לו ללא תוכנית מאושרת ומפוקחת תוך פגיעה בזכויות השכנים וסיכונם.
הקיבוץ הוסיף כי המועצה נטלה על עצמה, לפנים משורת הדין, את האחריות לתכנן את כל הדרוש לשם הקמת מעלית והנפקת היתר בנייה. לטענתו, הוא שיתף פעולה עם ההליכים התכנונים ולאחר שנשקלו ונפסלו כמה חלופות, הוסכם כי המעלון יוקם בהתבסס על תוכנית מסוימת. ואולם, הנתבעת לא הסכימה לתוכנית מאחר שהיא כוללת שביל גישה חדש השונה משביל הגישה המשמש אותה כיום.
האישה טענה מנגד שקיבלה היתר בנייה למעלון ב-2019. היא הוסיפה שבכל מקרה הקמת מעלון לאדם עם מוגבלות אינה דרושה אישור. היא אף הפנתה לאמנה הבינלאומית בדבר זכויות אנשים עם מוגבלויות הכוללת את הזכות לבחירת מקום מגורים.
אבל השופטת רביע ג'באלי הבהירה שחוק המקרקעין אינו פוטר מקבלת היתר בניה במקרה של התקנת מעלון: "צר לי על הסיטואציה הקיימת שגוררת מצב שלפיו הנתבעת בפועל 'כלואה' בדירתה. אך עם התקדמות ההליך, התברר למרבה הצער, כי תרומתה של הנתבעת לסיטואציה הנה מכרעת".
זאת ועוד, במכתב מהנדסת המועצה מ-2020 צוין כי לא ניתן היתר עבור הקמת המעלון בדירה, וכי הקמת המעלון טעונה היתר. המהנדסת אף התחשבה במצבה של הנתבעת וציינה כי הוועדה תקדם את ההיתר במסלול מהיר של רישוי מקוצר.
השופטת הוסיפה שהנתבעת לא הוכיחה את טענתה שלפיה ניתן לה היתר בנייה להקמת המעלון בשנת 2019. היא השתכנעה שהקיבוץ יצא ידי חובתו בניסיון לקדם את נושא המעלון אך האישה דחתה את הצעתו. משכך היא מצאה לנכון לקבל את תביעת הקיבוץ ולהותיר את צו המניעה על כנו עד למתן היתר.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד דקל מנחמי עוסק בדיני מקרקעין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין