1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט לתעבורה בחדרה גזר לאחרונה מאסר על תנאי, פסילת רישיון ל-14 חודשים ו-150 שעות לתועלת הציבור על צעיר שהורשע בנהיגה תחת השפעת משקאות משכרים. בעבר הוא כבר הורשע בעבירה דומה ונגזר עליו מאסר על תנאי, השופט אלכס אחטר נמנע מהפעלתו ובחר להאריך אותו תוך העדפת שיקולי שיקום.
הצעיר נתפס לפני כשנתיים נוהג תחת השפעת משקאות אלכוהוליים בשעת לילה מאוחרת. בתחילה הוא כפר באשמה אך בהמשך הודע והורשע. ב-2018 נגזר עליו עונש מאסר מותנה לתקופה של שישה חודשים בשל עבירה דומה.
מטעם שירות המבחן הוגשה המלצה חיובית כך שעל הנאשם לא יוטל מאסר אלא יוארך עונש המאסר המותנה, ובמקביל יוטל עליו צו שעות לתועלת הציבור. השירות הגיש תסקיר ממנו עולה שינוי שחל בגישת הנאשם לאחר שנפתח נגדו התיק הנוכחי. בתסקיר צוין כי בעקבות ההליך הנאשם הפחית צריכת אלכוהול וחדל מלהסתובב בחברה שולית.
המדינה התנגדה וטענה שיש להטיל על הנאשם עונש מרתיע בדמות מאסר בפועל של לפחות שבעה חודשים, פסילת רישיון לשנתיים ועונשים נלווים. היא הדגישה כי הרשעתו האחרונה הייתה בגין נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים ועונש המאסר המותנה לא הרתיע אותו לחזור לסורו כך שבנסיבות העניין לאור הישנות העבירה, אין מקום לנקוט גישה טיפולית שיקומית ויש להטיל עליו ענישה מוחשית שיש בה כדי לבטא את חומרת מעשיו.
מנגד, בא כוח הנאשם עתר לאימוץ המלצת שירות המבחן. לגישתו ניתן במקרה זה שלא למצות עם הנאשם את מלוא חומרת הדין, שכן הוא הפנים את חומרת מעשיו ושינה את דרכיו. הסנגור הדגיש שהנאשם לומד לתואר הנדסאי בניין ומקיים כיום אורח חיים נורמטיבי.
עו"ד תומר יפרחעו"ד תומר יפרחאולגה יפרח
השופט אלכס אחטר הבהיר שנהיגה בשכרות היא עבירה חמורה ואחת הסיבות המרכזיות לתאונות דרכים, דבר המסכן את שלום הציבור ופוגע בביטחונו. מצב זה מחייב את בית המשפט לנהוג ביד קשה בנהגים שיכורים. הוא הוסיף כי הנאשם מחזיק ברישיון משנת 2013 ולחובתו 10 הרשעות קודמות.
עם זאת, השופט כתב שלהתרשמותו הנאשם עושה מאמצים כנים לשינוי אורחות חייו, ולראיה, מאז ביצוע העבירות בתיק זה, לא נרשמו לחובתו הרשעות נוספות. "מדובר בצעיר בן 25 מתפקד באופן נורמטיבי וחיובי, מאורס ולומד הנדסאות בניין", כתב.
בפסק הדין צוין שכלל, כשנאשם שנדון למאסר על תנאי מורשע בגין עבירה נוספת, בית המשפט יפעיל את המאסר על תנאי. "באופן זה, יחויב הנאשם אשר נדון לעונש מאסר מותנה, לנהוג בזהירות יתרה בתקופת התנאי". ואולם, במקרה זה יש להקל עם הנאשם לאור אפשרות שיקומו ולהימנע משליחתו לתקופה ממושכת מאחורי סורג ובריח, שבמהלכה יתערבב עם חברה בה פשתה התרבות העבריינית.
"יש לנסות ולאפשר לו להוכיח עצמו הפעם מתוך מוטיבציה אמיתית", סיכם השופט.
בסופו של דבר הורה השופט על חידוש עונש המאסר המותנה בן השישה חודשים בשנתיים נוספות. בנוסף רישיונו נפסל ל-14 חודשים, בניכוי שישה חודשי פסילה שכבר רוצו. כמו כן, נגזרו עליו פסילת רישיון על תנאי וצו שעות לתועלת הציבור בהיקף 150 שעות. עוד נגזרו עליו קנס בסך 2,000 שקל והתחייבות להימנע מביצוע עבירות דומות.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המאשימה: עו"ד מילנה סדיקוב • ב"כ הנאשם: עו"ד ג'בר ג'בארין • עו"ד תומר יפרח עוסק בתעבורה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין