נתונים שפרסמה היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מלמדים על עלייה נוספת בצמיחה, זינוק בצריכה הפרטית ובהשקעות בנכסים ברבעון השלישי השנה לעומת השני - בדיוק התחומים שנפגעו קשות בשנת הקורונה הראשונה.
לפי הנתונים, בתוצר המקומי הגולמי נרשמה עלייה של 2.4% לאחר עלייה של 13.7% ברבעון השני של שנת 2021. לפי הלמ"ס, העלייה המתונה יחסית מוסברת גם על ידי הירידה ביבוא מכוניות נוסעים לעומת הרבעון השני של שנת 2021 על אף שמכוניות הנוסעים אינן מיוצרות בארץ, המיסים על היבוא בכלל ועל מכוניות הנוסעים בפרט הם חלק מהתמ"ג, וכך הירידה במיסים על היבוא תרמה לירידת התמ"ג.
1 צפייה בגלריה
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
המשק ממשיך להתאושש
(צילום: מוטי קמחי)
בהוצאה לצריכה פרטית נרשמה עלייה של 0.7% כאשר ללא מוצרים בני קיימא (בעיקר מכוניות, אך גם מקררים, מכונות כביסה וכדומה) העלייה הסתכמה ב-5.1%.
בולטת במיוחד ברבעון השלישי, העלייה של כמעט 15% בהשקעות בנכסים קבועים, במקביל לירידה בשיעור של 2.3% - כאשר לא היה תקציב מאושר - בצריכה הציבורית, שצפויה לעלות בשיעור ניכר ברבעון הרביעי של השנה עם אישור תקציב המדינה לראשונה מזה שנתיים.
הבשורה על עלייה ביצוא בשיעור של 7.5% ברבעון השלישי מבטלת למעשה חלק מטענות היצואנים לפיהן אי אפשר לייצא כאשר שערי הדולר והאירו יורדים עוד ועוד. היצוא דווקא התאושש, אם כי נכון הוא שהמשך צניחת שערי המטבעות הזרים בחודש האחרון תקשה על היצוא יותר מאשר ברבעון הקודם.
הצריכה הפרטית לנפש ירדה ב-1.1% בחישוב שנתי ברבעון השלישי של שנת 2021 לעומת הרבעון השני של שנת 2021 לאחר עלייה של 31.3% בחישוב שנתי ברבעון השני (7% בחישוב רבעוני).
השינויים בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבעון השלישי של 2021 משקפים עלייה של 6.8% בצריכה פרטית שוטפת לנפש (ההוצאות למזון, משקאות וטבק, לשירותים אישיים, לדיור, לדלק וחשמל לאחזקת בית, ולמוצרי תעשייה לצריכה שוטפת).
ההוצאה למוצרים בני-קיימא למחצה לנפש (ההוצאה על הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים חשמליים, מוצרי בידור ופנאי וחפצים אישיים) עלתה ברבעון השלישי של 2021 ב-2.9% בחישוב שנתי. כאשר ההוצאה על הלבשה והנעלה ירדה ב-9.2% בחישוב שנתי.
ההוצאה למוצרים בני-קיימא לנפש ירדה ב-18.5% בחישוב שנתי, כאשר ההוצאות לכלי רכב לשימוש פרטי ירדו בצורה משמעותית לאחר העלייה החדה ברבעון השני.
בסך הכל החשבונות הלאומיים מציגים כעת תמונה של משק בריא שיצא מהמשבר וחוזר לצמיחה גבוהה ולפעילות כמעט מלאה ברוב הענפים, כאשר היצוא גבוה בהרבה מהיבוא לארץ.
אתמול הציג משרד האוצר תחזית חדשה לפיה הצמיחה השנה תגיע ל-7.1% (שיא מזה שנים), הצריכה הפרטית תזנק וההכנסות ממיסים יהיו גבוהות במיוחד בשנתיים הקרובות - ויסייעו להקטנת הגירעון בקופת המדינה.