"יש פה שתי אפשרויות, לא יודע איזו חמורה יותר. אפשרות אחת היא ששר האוצר לא מאמין למה שהוא אמר, ואז זו בעיה של אמינות של שר אוצר, זה תמיד בעייתי. האפשרות השנייה שהיא אולי יותר חמורה היא שהוא כן מאמין למה שהוא אומר, ואז יש פה בעיה של בוחן מציאות". כך אמר היום (ב') ירום אריאב, מי שכיהן כמנכ"ל משרד האוצר תחת רה"מ נתניהו ושר האוצר לשעבר יובל שטייניץ, בריאיון לאולפן ynet, בהתייחס לדבריו של שר האוצר סמוטריץ' לפיהם החלטת מודי'ס על הורדת תחזית דירוג האשראי של ישראל היא "לא דרמה גדולה" ושהכלכלנים שלה "לא מומחים לנושא החוקתי".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
אריאב התריע כי "ברגע ששר האוצר לא מבין מה המציאות סביבו, ולא שומע ליועצים שלו ולאנשים המקצועיים שנמצאים במשרד האוצר, יש פה בעיה חמורה מאוד, סיכון למשק הישראלי".
2 צפייה בגלריה
ירום אריאב
ירום אריאב
ירום אריאב עם שר האוצר בזמן כהונתו יובל שטייניץ
(צילום: גלעד קוולרצ'יק)
אריאב אף הבהיר כי את ההשפעה של השינוי בתחזית הדירוג כבר רואים בשטח מזה כמה חודשים. "אנחנו רואים את הפעולה של המשקיעים, אנחנו רואים את מה שקורה לדולר ולהיחלשות של השקל, אנחנו רואים את תת-הביצועים של הבורסה בתל אביב לעומת בורסות שונות בעולם", אמר. "זאת אומרת המציאות היא פה. מה שמודי'ס עשו זה שהם בעצם בצורה מאוד מנומקת הביעו את הדאגה שלהם מההתנהלות של ממשלת ישראל, כי צריך להבין, המשבר הזה הוא כל כולו תוצאה של דברים שממשלת ישראל עשתה. זה נטו עבודה של הממשלה נגד האזרחים שלה".
איך זה צפוי להשפיע על המשק הישראלי? "זה שמודי'ס כמקצוענים, שמה שחשוב להם זה האמינות של התחזית שלהם, לא משהו אחר, באים ומסבירים בצורה מאוד קוהרנטית וברורה שברגע שמדינה מחלישה את המוסדות שלה, וברגע שיש סכנה לעצמאות מערכת המשפט, יש פגיעה משמעותית בכלכלת המדינה ובשיעורי הצמיחה, אז אי אפשר לבטל את מה שהם אומרים כמכה קלה בכנף.
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: רפי קוץ)
"פנינו גם לדוחות של חברות דירוג נוספות ואחד מהחששות הגדולים הוא ששר האוצר מתברר כמישהו שבוחן המציאות שלו לקוי, ואז יש פה בעיה. צריך לזכור שהאחריות המלאה, הגדולה, היא קודם כל על ראש הממשלה. אבל לשר האוצר יש פה אחריות כפולה - הוא גם נושא בנטל בעניין הזה של אחראי על כלכלת ישראל, וכל מה שיקרה פה זה במשמרת שלו; הוא גם ראש הסיעה של שמחה רוטמן, שמריץ את אותם שינויים שפוגעים בכלכלה. זאת אומרת הוא הראשון שצריך להתעשת. אנחנו נכנסים לאזור מסוכן שצריך לעצור אותו".