מחירי הדלק בארצות הברית, כמו בישראל ובמדינות העולם, התייקר בתקופה האחרונה בצורה משמעותית מאוד. בניסיון להוזיל את מחירו, הנשיא ג'ו ביידן מעוניין להקפיא לשלושה חודשים את המס הפדרלי, שעומד על 18.4 סנט לגלון (3.78 ליטר). לשם כך הוא צריך את אישור הקונגרס, אליו פנה היום (רביעי).
"אנחנו יכולים להוריד את מחיר הדלק, ולתת למשפחות קצת הקלה", אמר הנשיא לנבחרים בפרלמנט. הנשיא גם דרש מהמדינות השונות בארה"ב להשהות זמנית את המיסים שהן לוקחות על דלק, שבדרך כלל גבוהים יותר מהמיסים הפדרליים. יש מדינות כמו ניו יורק וקונטיקט, שכבר השהו את המס שהן לוקחות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
המחירים הגבוהים בתחנת דלק בארה"ב
המחירים הגבוהים בתחנת דלק בארה"ב
המחירים הגבוהים בתחנת דלק בארה"ב
(צילום: AP)
המהלך צפוי לעלות כ-10 מיליארד דולר, אבל עשוי להתקזז עם דברים אחרים בתקציב שנהנו מצמיחה, וגם הקטנת הגרעון של ארה"ב מאז סיום מגפת הקורונה.
בנוסף לעובדה שהאזרחים זועמים על המחירים, נושא הדלק מהווה בעיה פוליטית עבור ביידן והמפלגה הדמוקרטית, כשהם נאבקים לשמור על שליטתם בקונגרס, בבחירות האמצע שייערכו בנובמבר. להחלטה הצפויה של ביידן יש מתנגדים רבים מהמפלגה הרפובליקנית, אבל די במפתיע גם מהמפלגה הדמוקרטית אליה הוא משתייך.
יו"ר ועדת התחבורה והתשתיות בבית הנבחרים, פיטר דפאציו מהדמוקרטים, אמר כי "הקפאת המס על הדלק לא תספק הקלה משמעותית למשפחות, אבל כן תגרום לבור תקציבי של מיליארדי דולרים בקרן שאחראית לתשתיות בכבישים המהירים". לעומתו, מושלת מישיגן, גרטשן וויטמר, גם היא מהמפלגה הדמוקרטית, דווקא חושבת אחרת: "הקפאת המס תציע הקלה מיידית ואמיתית מבלי לפגוע ביכולתה של הממשלה לבצע השקעות בתשתיות".
הרפובליקנים, כאמור, מתנגדים למהלך. כבר בפברואר מנהיג המפלגה בסנאט, מיץ' מקונול, לעג לרצון של הדמוקרטים להקפיא את המס על הדלק, כשאמר: "הם בזבזו שנה שלמה במלחמת קודש על אנרגיה אמריקנית במחיר סביר".
על מנת לנסות ולהוריד את מחיר הדלק מבלי להקפיא את המס, ביידן ניסה בתקופה האחרונה לא מעט פעולות. כך לדוגמה הורה על שחרור שיא של חביות נפט מהרזרבות האסטרטגיות של ארה"ב, ויתור על חוקים ונהלים לייצור בנזין בקיץ והישענות על מדינות אופ"ק (OPEC) כדי להגדיל את התפוקה.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב נאום
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב נאום
ג'ו ביידן
(צילום: AP)
ב-11 ביוני המחיר הממוצע לגלון דלק בארה"ב עמד על קצת יותר מ-5 דולר, מחיר גבוה, אבל עדיין לא מדובר בשיא כל הזמנים, שנקבע ביוני 2008, אז המחיר לגלון עמד על 5.41 דולר.

ליברמן: "אם נוריד את מס הבלו בשקל זה יהיה טוב לאזרחים"

כזכור, גם הממשלה בישראל מנסה להתמודד עם התייקרות הדלק. שר האוצר אביגדור ליברמן הוריד את מס הבלו על ליטר אוקטן 95 בחצי שקל בחודש אפריל, מה שסייע זמנית להורדת המחיר, אך רק לזמן קצר מאחר שבתחילת יוני נקבע שיא של 9 שנים במחיר הדלק – 7.72 שקל (עלייה של 66 אגורות לעומת החודש הקודם).
אתמול, במהלך כנס אלי הורוביץ לכלכה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, אמר ליברמן כי באוצר מתכוונים להפחית את המס בשקל שלם במקום בחצי שקל כבר מתחילת יולי, ולפחות עד אוקטובר. "אנחנו לא אספני שקלים ולא מחביאים כספים מתחת לבלטה. התחלנו לפני כמה חודשים עם נושא הפחתת מס הבלו על בנזין וסולר, זה נגמר ביולי, ולכן אנחנו עובדים על הארכה של עוד ארבעה חודשים. בנוסף אנחנו רוצים במקום חצי שקל - להוריד שקל".
הדברים של ליברמן נאמרו למרות פיזור הכנסת, אך לטענת השר לא מדובר בכלכלת בחירות ונמצא מימון לכך בעקבות ההכנסות העודפות ממיסים וממקורות נוספים: "אלו מהלכים שהתחלנו לדון בהם לפני ההודעה על פיזור הכנסת ואני מתכוון כשר האוצר, למרות שיש מערכת בחירות להתמקד קודם כל בעבודתי כשר האוצר ולא כיו"ר מפלגה שמתמודדה בבחירות. אם נוריד את מס הבלו בשקל זה יהיה טוב לתעשייה וטוב לאזרחים, וזה ישפיע גם על האינפלציה וגם על יוקר המחייה".
פורסם לראשונה: 10:34, 22.06.22