1 צפייה בגלריה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט למשפחה בירושלים קיבל לאחרונה תביעה שהגישה אישה נגד בן זוגה לשעבר להשבת הלוואה בת כשני מיליון שקל שנתנה לו במהלך חייהם המשותפים. השופטת אורית אביגיל יהלומי מתחה ביקורת נוקבת על הגבר ששינה גרסאות ושיקר.
בני הזוג הם יהודים שהכירו וחיו יחד בחו"ל, ובשלב מסוים עלו לישראל. בסמוך להגעתם ארצה רכשו השניים דירה שהבעלות עליה נרשמה על שם שניהם בחלקים שווים. לימים פרץ ביניהם סכסוך והגבר עזב את הבית. בנסיבות אלה הגישה האישה את התביעה לבית המשפט בפברואר אשתקד.
לטענתה, היא נתנה לו הלוואה בסך 550 אלף דולר אך הוא מסרב להשיב לה אותה. לדבריה סוכם ביניהם שאם הקשר הזוגי ביניהם ייפסק - הוא יחזיר לה את הכסף. האישה ציינה כי בעקבות סירובו להשיב לה את כספה היא נותרה פנסיונרית חסרת כל ללא יכולת לעבוד ולהתפרנס, בעוד שלו יש הכנסות נאות והוא מתעשר על חשבונה שלא כדין.
מנגד טען בן הזוג לשעבר שהכספים ניתנו לו במתנה ושהוא לא חייב לה דבר. לגרסתו, היא העבירה לו את הכסף במטרה לחמוק מנושים, וגם בפני רשויות המס הצהירו השניים שמדובר במתנה. הוא טען שבשל היותו איש הגון, הוא הסכים לרשום מחצית מהדירה שנרכשה על שם האישה, ובכך למעשה הכסף הושב לה.
עו"ד נטלי זץ-חורשעו"ד נטלי זץ-חורשסם יצחקוב

אבל השופטת יהלומי מתחה ביקורת חריפה על התנהלותו בהליך המשפטי. לדבריה הוא שיקר ללא הרף, תוך העלאת גרסאות סותרות, באופן שיש להחיל עליו את "חזקת השקר" המאפשרת לדחות את גרסתו במלואה ולקבל את תביעת האישה. כך למשל, למרות ניסיונותיו החוזרים ונשנים להסתיר מבית המשפט צוואה שערך לטובת האישה, בסופו של דבר היא מצאה אותה במקרה בביתם המשותף לאחר שעזב את הבית.
השופטת ציינה שבצוואה "כתוב שחור על גבי לבן כי הוא מוריש לאישה סך של 550 אלף דולר", באופן החושף אותו במערומיו ומוכיח שמדובר למעשה בהלוואה.
בפסק הדין צוין שהוא הודה שלאורך הקשר האישה דרשה ממנו להשיב לה את הכספים, כשלגרסתו היא "הטרידה אותו בצורה קיצונית בצעקות וצרחות שאם ימות איש לא ישיב לה את כספה". ככה לא מתנהג אדם הנותן מתנה לבן זוגו, נקבע.
השופטת הוסיפה שאמנם שהיא ערה לכך שהשניים הצהירו בפני רשויות המס שמדובר במתנה, אולם לדבריה גם לנתבע היה אינטרס מובהק בהצהרה הזו, על מנת לחמוק ממס במדינה בה התגוררו. היא קבעה שעליו לשלם לזוגתו לשעבר 1,827,739 שקל, השווה ערך להלוואה שניתנה לו. בנוסף נפסקו לטובת האישה הוצאות בסך 25 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד נטלי זץ-חורש עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין