לשכת סוכני הביטוח הודיעה אתמול (א') כי תקדם תוכנית ארצית לחינוך פיננסי ביחד עם משרד החינוך, בראשות השר יואב קיש. מדובר בסיכום ראשוני שעליו הוחלט בפגישה שקיים שר החינוך עם בכירי הלשכה, אולם יודגש כי טרם הוצגה תוכנית מלאה מטעם הצדדים וככל הידוע משרד החינוך עוד לא אישר באופן סופי את עצם קיום הפיילוט, אלא רק הודיע כי ייבחן את הנושא.
>> למה לא לומדים על כסף בישראל? לפרויקט המלא לחצו כאן
יחד עם זאת, אם אכן תצא לפועל, מדובר יהיה בתוכנית נוספת שלמעשה "מפריטה" (לפחות באופן חלקי) את תחום החינוך הפיננסי בישראל - עליו אחראית הממשלה - לגוף עסקי בעל אינטרס. זאת, בדומה לפרויקטים דומים שנערכו בעבר עם בנקים ועם חברות ענק במשק, בהם פרויקטים משותפים של בנק ישראל ושל המערכת הבנקאית, אשר זכו לביקורת ציבורית נרחבת בשל טענות על ניגוד אינטרסים.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה 27.8
ישיבת ממשלה 27.8
שר החינוך יואב קיש
(צילום: שריה דיאמנט)
ברקע, נזכיר כי בישראל קיימת בעיה קשה של היעדר של גוף מתכלל בתחום החינוך הפיננסי, מה שגרם לשורה של גורמים בהם משרדי ממשלה שונים, בנק ישראל, רשות ניירות ערך וגופים ועמותות פרטיים - לנסות ולקחת חלק בנושא מיוזמתם.
כבר בשנת 2017 הודיע משרד החינוך בראשות השר דאז נפתלי בנט, על שיתוף פעולה במסגרתו נציגי הבנקים בארץ היו אמורים ללמד תלמידים במערכת החינוך שיעורים על כלכלה, ניהול תקציב ובנקאות. יחד עם זאת, לאור הביקורת הציבורית הנרחבת, תוכנית זו נגנזה לאחר חודשים ספורים. נכון להיום, החינוך הפיננסי במערכת החינוך בישראל מתבצע כתוכנית בחירה בלבד ולא כתחום חובה. כלומר, הוא להחלטת הצוות הפדגוגי והנהלת בית הספר.
לפי חוק, הגוף האחראי על תחום החינוך הפיננסי בישראל הוא רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר. אולם, עד היום הרשות פעלה באופן מאוד חלקי בנושא, וטענה כי זאת מכיוון שלא הוקצו לה המשאבים הדרושים לשם כך.
ד"ר משה ברקת, הממונה על הרשות לשעבר, טען בריאיון סיום כהונה בספטמבר אשתקד ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, כי "אנחנו מוסמכים על הנושא של החינוך הפיננסי, אבל בגלל חוסר בתקציב הקצאנו את המשאבים למקומות אחרים. אלו סדרי העדיפויות של הרשות".
לדברי ברקת, "מכיוון שלא היו תקציבים לנושא עשינו פעולות יצירתיות בתקציבים מאוד נמוכים. בעיית התקציב של הרשות היא בעיה ידועה ולכן הרשות עוסקת קודם כל בביקורת על השקעות של מעל ל-2.5 טריליון שקל של הציבור ובלשמור על זכויות החוסכים לפנסיה, המבוטחים בבריאות, בסיעוד וכו'". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא בנגן >>
נשיא לשכת סוכני הביטוח, שלמה אייזיק (מבעלי יונט קרדיט לשעבר), טען כי "אני רואה חשיבות רבה בהקניית חינוך פיננסי ארצי לטובת ילדי ישראל. המהלך יתאפשר באמצעות חברות וחברים חברי לשכה סוכני הביטוח שרואים בקידום תוכנית לחינוך פיננסי לילדי ישראל דבר חשוב מאין כמותו".
מלשכת שר החינוך נמסר בתגובה: "השר רואה חשיבות רבה בלימוד החינוך הפיננסי ובהקניית כלים פרקטיים להצלחה בחיים המודרניים. לעצם הנושא, לשכת סוכני הביטוח הגיעו לפגישה בלשכת השר בה הציגו מתווה למערך שיעור בנושא. במהלכה הועלתה הצעה לפיילוט אשר תיבחן על ידי גורמי המקצוע במשרד החינוך".
עו"ד לינור דויטש, מייסדת-שותפה ומנכ"לית לובי 99, מסרה בתגובה כי "הרעיון להכניס גורמים בעלי אינטרס עסקי ללמד חינוך פיננסי בבתי הספר הוא הזוי ומסוכן. כעת זו לשכת סוכני הביטוח, בסיבוב הקודם שיזם משרד החינוך ב-2017 היו אלה נציגי הבנקים. סוכני ביטוח לא יספרו בכיתות על מנגנון העמלות המשוכלל שלהם, כמו שנציגי קוקה קולה לא היו מספרים לתלמידים על כמות הסוכר האדירה שהם דוחפים למשקאות שלהם. זה מופרך בדיוק באותה מידה.
"גורם בעל אינטרס לעולם ילמד רק דברים שנוחים לו, וחמור מכך, ייתפס כבעל אוטוריטה אובייקטיבית בעיני הילדים - מצג שווא מוחלט. אסור למשרד החינוך להפריט לבעלי אינטרס עסקי את החינוך הפיננסי של ילדינו, זה יחטוא לחלוטין למשמעות העניין", הוסיפה דויטש.