משרד האוצר נענה לבקשת קבוצת אדאני-גדות, שבראשות האיש השלישי הכי עשיר בעולם - גאוטם אדאני, לדחות את מועד התשלום עבור עסקת נמל חיפה שנקבע במקור ל-14 באוקטובר, בחודש וחצי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רוב הסכום אמור להגיע מהקבוצה ההודית, שביקשה דחייה בתשלום לדבריה בשל עיכוב בסגירה הפיננסית של גיוס הכסף, בשל חופשות הקיץ.
1 צפייה בגלריה
נמל חיפה, גאוטם אדאני
נמל חיפה, גאוטם אדאני
נמל חיפה, גאוטם אדאני
(צילומים: דוברות נמל חיפה, AP)
אולם בישראל התעוררו חששות כי בקשת הדחייה נובעת מקשיים פיננסיים בקבוצה הזרה, על רקע דיווחים כי היא צברה מינוף ברמה גבוה מדי ותתקשה לממן את ההתרחבות שלה. אתמול (רביעי) הודיעה חברת הדירוג האמריקנית פיץ' כי היא מתקנת דיווח קודם שלה, לאחר שיחות עם אנשי קבוצת אדאני לגבי גובה החוב, וכי חוות הדעת העדכנית שלה קובעת כי המינוף של הקבוצה הוא ברמה סבירה, וכי ההתרחבות שלה אינה מבוססת בעיקר על גיוס חוב.
קבוצת אדאני גדות אמורה לשלם למדינה בסופו של דבר 3.9 מיליארד שקל, וכעת כ-2.9 מיליארד תמורת הנמל, סכום שהיה גבוה משמעותית מההצעות האחרות שקיבלה המדינה עבור הנמל, קבוצה שהובילו דני אונגר וקרן ג'נריישן הציעה 2.65 מיליארד שקל תמורת הנמל, והקבוצה של נמל מספנות ישראל ויורוגייט הסכימה לשלם 2.5 מיליארד שקל.
יצוין כי למרות שההצעות הוגשו כבר לאחר פרוץ המלחמה באוקראינה ותחילת המהלכים להעלאות ריבית במסגרת המלחמה באינפלציה במדינות רבות, בחודשיים שחלפו מאז הוחרפו שתי המגמות. הריבית ממשיכה לעלות ועלות גיוס הכסף התייקרה.
כמו כן, באוצר כבר עמדו בדילמה דומה לפני יותר מעשור. ב-2007 זכתה קבוצת M.T.S במכרז להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה מפתח תקווה לבת ים. אולם ב-2010, כאשר הגיע מועד העברת התשלום מצידה, ביקשה הקבוצה, שבה היו חברות סימנס הגרמנית, CCECC הסינית, SDC הפורטוגזית ואפריקה ישראל ואגד הישראליות, לשנות את התנאים בנימוק שהמשבר הכלכלי העולמי באותה תקופה הקשה עליה להגיע לסגירה פיננסית, וייקר משמעותית את עלויות גיוס הכסף. באוצר סירבו, חילטו את הערבויות בסך 145 מיליון שקל, הפרויקט הולאם, ורק בעוד חודשיים אמור הקו להתחיל לפעול סוף-סוף, באיחור של עשור.
גורם בענף התשתיות שאינו קשור למכרז על נמל חיפה, אמר היום ל-ynet כי "ההחלטה של משרד האוצר לגמרי סבירה. במכרזים כאלה יש נטייה לקבוע לוח זמנים קשוח מאוד לסגירה. להקציב רק שלושה חודשים להשלים מימון לעסקה כזאת בקיץ לא היה פרק זמן ריאלי".
ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.