1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בעקבות תיקון חדש לחוק האזרחות האוסטרי, נפתחה בפני ישראלים שעד עכשיו לא יכלו לקבל אזרחות את האפשרות לזכות בה. עד התיקון החדש, הזכאות הוגבלה לישראלים שלא שירתו בקבע ויש להם קשר משפחתי ישיר לאזרח אוסטרי גבר (כן, רק גבר). כעת, בעקבות התיקון החדש לחוק, הורחבה הזכאות לכל האזרחים האוסטרים שנרדפו על ידי המפלגה הנאצית החל מ-1 בינואר 1933 ולצאצאיהם הישירים. אלה השאלות הנפוצות בנושא:
מי נחשב נרדף? כל מי שעומד בכל התנאים הבאים: אזרח אוסטרי או מי שנולד באחת ממדינות האימפריה האוסטרו הונגרית.
מי שיצא משטח אוסטריה מ-1 בינואר 1933 בעקבות רדיפה של המפלגה הנאצית.
חשוב להדגיש שלא מספיק שאדם נולד בשטח אחת ממדינות האימפריה (למשל הונגריה או רומניה) ונמלט עקב רדיפה. כדי להיות זכאי, על הנרדף היה לצאת מגבולות אוסטריה. כמו כן, אמנם האימפריה האוסטרו-הונגרית התפרקה ב-1918, אבל גם מי שנולד לאחר מכן באחת המדינות שנכללו באימפריה ויצא מגבולות אוסטריה עדיין נחשב לנרדף.
מה המשמעות של הגדרת אדם כנרדף? המשמעות היא שכל הצאצאים הישירים של הנרדף (ילדים, נכדים, נינים וכן הלאה) זכאים לאזרחות אוסטרית.
אם אני נכד של נרדף, האם גם ההורה שלי צריך להגיש בקשה לאזרחות כדי שאקבל אזרחות? לא. אין חובה על "הדור המקשר" להגיש גם הוא.
האם צאצאים ישירים זכאים לאזרחות ללא קשר למספר הדורות? כן. אין הגבלה בעניין הזה. כל הצאצאים הישירים זכאים: ילדים, נכדים, נינים, חימשים וכן הלאה.
האם בני זוג של צאצאים זכאים? לא.
האם שירות קבע פוסל אותי מלהגיש בקשה לאזרחות? מי ששירת בעבר בקבע – אין מניעה להגיש.
מי שמשרת בהווה – לא ניתן להגיש.
מי שעתיד לשרת בקבע – ניתן להגיש ולקבל אזרחות אבל שירות בקבע יביא לביטולה.
ביטול האזרחות בעקבות שירות בקבע לא שולל את האפשרות להגיש את הבקשה מחדש לאחר סיום השירות. בנוסף, שירות מילואים לא פוסל זכאות וגם מסלול עתודה לא.
האם שירות קבע בהווה שולל זכאות מילדיי? לא. אין כל מניעה שילדיו של משרת בקבע יגישו בקשה לאזרחות אוסטרית.
הגשתי בעבר בקשה לאזרחות אוסטרית וסורבתי – האם אני עדיין יכול להגיש בקשה לאזרחות? כן. אין מניעה לבקש גם אם סורבת בעבר.
אם אני צאצא של נרדפת אישה, האם אני עדיין זכאי? כן. אמנם לפי חוק האזרחות שלפני התיקון רק גברים יכלו להעביר לצאצאיהם את האזרחות, אבל לפי התיקון החדש גם גברים וגם נשים יכולים להעביר את האזרחות לצאצאיהם.
האם יש דרישות נוספות לאזרחות כמו ידיעת שפה או ידע כללי על מדינת אוסטריה? לא.
האם עליי לוותר על האזרחות הישראלית כדי לקבל אזרחות אוסטרית? לא.
יש לי כבר דרכון זר. האם זה מונע ממני לקבל אזרחות אוסטרית? עקרונית לא. אוסטריה לא דורשת לוותר על אזרחות זרה כתנאי לקבלת אזרחות אוסטרית. עם זאת, ישנן מדינות מסוימות שהן חריגות לכלל. עוד דבר שחשוב לבדוק הוא אם המדינה של הדרכון הזר מאפשרת לך להיות בעל אזרחות אוסטרית. התשובה לכך משתנה בין מדינה למדינה. ישראל וארה"ב, למשל, כן מאפשרות זאת, אך קיימות מספר מדינות שלא.
עו"ד טל אופירעו''ד טל אופירשירי דקר
ואם יש לי קשר משפחתי ישיר לנרדף אבל אין לי מסמכים להוכיח זאת? מרשם האוכלוסין של אוסטריה מאוד מדויק וכולל את כל אזרחי אוסטריה בתקופה הרלוונטית. מעבר לכך, אפשר להוציא תמצית רישום ממשרד הפנים שבה מופיעים פרטים המוכיחים את זכאותו של הנרדף כגון מדינת לידה, תאריך לידה ושנת עליה. בנוסף, ניתן לערוך בירור בארכיב של מדינת אוסטריה.
יש לי קשר לנרדף אך הוא שינה את שמו. האם עדיין ניתן להגיש את הבקשה? כן. שינויי שם מתועדים במרשם האוכלוסין ולכן אפשר לצרף לבקשה תעודה בדבר שינוי שם. יש שינויי שם שבוצעו לפני קום המדינה ולעיתים לא מופיעים במרשם האוכלוסין. במקרים מסוג זה יש להגיש בקשה לבית משפט לקבלת פסק דין הצהרתי בדבר שינוי השם ולאחר מכן לפעול מול משרד הפנים כדי להוציא תיעוד.
האם רקע פלילי מונע זכאות? תלוי. אוסטריה בוחנת פרמטרים שונים כמו חומרת העבירה, העונש שניתן, הסיכוי לכך שהעבירה תבוצע שוב, הזמן שחלף מיום העבירה ועוד.
קיבלתי אזרחות אוסטרית – האם כל בני המשפחה שלי מקבלים אוטומטית אזרחות? לא. יש להגיש לכל אחד מבני המשפחה בקשה בנפרד.
עד מתי צריך אדם לצאת מאוסטריה כדי להיחשב כנרדף? הזכאות ניתנת למי שיצא מאוסטריה עקב רדיפה של המפלגה הנאצית. אוסטריה נכבשה על ידי בעלות הברית ב-27 באפריל 1945, לכן זכאותם של אותם יהודים מעטים שיצאו לאחר מועד זה לא בטוחה ותיבדק באופן פרטני.
אם ניצול שואה הגיע למחנה עקורים באוסטריה לאחר מלחמת העולם השנייה, האם הוא עדיין זכאי לאזרחות אוסטרית? תלוי. ניצולי שואה רבים הגיעו למחנות עקורים של האו"ם. לפי אוסטריה, זכאותם תיבחן בבחינה פרטנית של כל מקרה ומקרה. אנו ממליצים לצאצאים של מי ששהו במחנות עקורים להמתין עם הבקשה עד שתהיה מדיניות ברורה בנושא.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד טל אופיר ממשרד כהן דקר פקס ברוש העוסק בדיני הגירה ואזרחויות זרות • המדריך נכתב בסיוע יהונתן גבריאלוב • ynet הוא שותף באתר פסקדין