הצרות של ענקית התעופה האמריקנית בואינג לא מפסיקות, ואחרי חודשים של תקלות שונות ומשונות, ובעיקר מסוכנות, התווספה הבוקר (רביעי) עוד מבוכה לחברה. סם סאלהפור, מהנדס בכיר בבואינג, חשף כי החברה ביצעה "קיצורי דרך בבניית צי מטוסי ה-787 דרימליינר וה-777 שלה".
לדבריו, בוצעו שגיאות חמורות בעיצוב גוף המטוס, עם בעיות הנדסיות שמשפיעות על השלמות המבנית של המטוסים. "בואינג השתמשה בקיצורי דרך כדי לצמצם צווארי בקבוק במהלך הרכבת מטוסי ה-787", טען בשיחה עם עיתונאים אמריקניים הלילה, והאשים כי מדובר בכשלים בטיחותיים חמורים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מטוס בואינג דרימיליינר 787 של חברת LATAM
מטוס בואינג דרימיליינר 787 של חברת LATAM
מטוס בואינג דרימיליינר 787
(צילום: G Tipene / Shutterstock)
המהנדס סיפר כי "איימו עליו בפיטורים" אחרי שהעלה את הדאגות שלו בפני המנהלים שלו בחברה. סאלהפור אף רמז כי הכשלים ההנדסיים האלה עלולים לגרום לתוצאות "קטסטרופליות" לדבריו, ככל שהמטוסים יזדקנו ואלה עלולים להתפרק באוויר. לפי רשת CNN, מינהל התעופה האמריקני, ה-FAA, פתח בחקירה נגד בואינג בעקבות החשיפה הדרמטית. המהנדס פנה ישירות עם תלונה למינהל התעופה כבר בחודש ינואר.
מדובר בתלונה נוספת שאינה קשורה לחקירה המתנהלת נגד מטוסי הבואינג 737 מקס החדישים, שגם הם תחת חקירה בשל ליקויי בטיחות שהתגלו. "אני לא עושה את מה שאני עושה כי אני רוצה שבואינג תיכשל, אלא כי אני רוצה שהיא תצליח ולמנוע מהתרסקויות של מטוסים", אמר סאלהפור לעיתונאים. "האמת היא שבואינג לא יכולה להמשיך בדרך הזאת. אני חושב שהיא צריכה להשתפר".
לפיו הדיווחים, סאלהפור נתן עדות כבר ל-FAA. יותר מאוחר מינהל התעופה האמריקני הוציא הודעה: "דיווח בהתנדבות מבלי חשש מנקמה מהמעסיק היא חלק קריטי מכל תחום הבטיחות בעולם התעופה. אנחנו מעודדים בצורה נחרצת כל אחד בתעשיית התעופה לבוא ולחלוק איתנו מידע".
ועדה מיוחד בסנאט צפויה להתכנס בשבוע הבא ולדון בטענות החדשות נגד הבטיחות בבואינג. בענקית התעופה ניסו הבוקר להתנער מההאשמות של סאלהפור. "הטענות האלה לגבי השלמות המבנית של מטוסי ה-787 לא מדויקות ולא מייצגות את העבודה המאומצת שבואינג עשתה כדי להבטיח את האיכות ואת בטיחות ארוכת הטווח של המטוסים", מסרו בחברה בהודעה רשמית.
2 צפייה בגלריה
הדלת שנעקרה ממטוס בואינג של חברת אלסקה
הדלת שנעקרה ממטוס בואינג של חברת אלסקה
החלון שנעקר ממטוס בואינג של חברת אלסקה
(צילום: רויטרס)
מטוסי הבואינג 787, שנכנסו לשירות בשנת 2011, בנויים כדי שיוכלו לטוס במשך 50 שנה עם ממוצע של 44 אלף טיסות לכל מטוס, לדברי החברה. אלא שסאלהפור טוען כי הצוותים שמרכיבים את גוף המטוס לא עושים את החיבורים כמו שצריך, מה שיוצר רווחים קטנים שעלולים להיות "הרי אסון" לדבריו. עורכי דינו של המהנדס טוענים כי מדובר ב"נקודות לחץ" מסוכנות שמופיעות בחיבורים בין חלקי המטוס, וכי מדובר בסוגיה שנוגעת לכ-1,000 מטוסים שונים. הוא אף סיפר שאחרי שהעלה את הטענות בפני המנהלים הבכירים בבואינג לגבי שני סוגי המטוסים, הוא הועבר מתפקידו מפרויקט ה-787 וה-777.
בעקבות החשיפה הלילה רושמת מניית בואינג ירידה של שני אחוזים. בואינג מסרה רק 83 מטוסי נוסעים חדשים מאז תחילת שנת 2024, המספר הנמוך ביותר מאז שנת 2021. החברה נמצאת תחת לחץ עצום אחרי שורה של תקלות דרמטיות, הגדולה בהן של מטוס הבואינג 737 מקס, כשחלון התנתק במהלך טיסה בינואר השנה זמן קצר אחרי ההמראה בשל היעדר חלקי של ברגים, וברגים אחרים שהיו רופפים. בנס הנוסעים ניצלו, אולם התאונה, כמו גם שורה נוספת של תקלות שונות בטיסות בחודש האחרון, גרמו להאטה גדולה באספקת המטוסים לשוק.
התקרית האחרונה קרתה רק שלשום, כשכיסוי של מנוע התנתק במהלך המראה של מטוס מדגם 737 של חברת סאות'ווסט, שהמריא מדנבר והייתה בדרכה ליוסטון. המטוס נאלץ לבצע נחיתת חירום אחרי 25 דקות. 135 הנוסעים ואנשי הצוות לא נפגעו, אולם גם כאן ה-FAA פתח בחקירה.