1 צפייה בגלריה
למה זוגות מתגרשים
למה זוגות מתגרשים
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בתל אביב חייב לאחרונה אם לשני ילדים שמתגוררים אצל אביהם במזונות זמניים של 1,200 שקלים בחודש ובהשתתפות בחצי מההוצאות הרפואיות שלא מכוסות בביטוח ועלויות שיעורים פרטיים וחוגים. בנוסף, קיבלה השופטת איריס אילוטוביץ' סגל את בקשת האב לקבל לידיו את קצבת הילדים מביטוח לאומי.
האב עזב את הבית בשנה שעברה ועבר לדירה שכורה. לאחר מכן האם הצטרפה אליו לכמה חודשים אבל בסופו של דבר עזבה אותו והילדים נשארו אצלו.
בפגישה שהתקיימה ביחידת הסיוע הסכימו בני הזוג לשעבר שהאם תיפגש עם הילדים פעמיים בשבוע אחרי הצהריים ובכל סוף שבוע שני ללא לינה. בפועל, זמני השהות לא מתקיימים בהתאם למוסכם, והאם, שמאשימה את האב בהסתה, פתחה בהליך ניכור הורי.
לפני כשלושה חודשים הגיש האב תביעת מזונות באמצעות עורכי הדין רעות שדה וחיים אוחיון, ובמסגרתה ביקש לפסוק לו גם מזונות זמניים. תחילה הוא ביקש 4,352 שקל בתוספת חצי מהוצאות מגורים בסך של 1,980 שקל, אבל בהמשך הסכים ל-1,000 שקל לילד.
הוא טען שהוא זקוק לעזרה במימון הוצאות הילדים, שכרגע מוטלות רק עליו. הוא ציין כי הוא מרוויח רק 6,100 שקל בחודש וצריך להתמודד עם הליך פשיטת רגל שבמסגרתו הוא משלם 5,000 שקל בחודש ועלות שכר דירה של 3,600 שקל.
האם, שמיוצגת על ידי עו"ד גרציה קשתי, סירבה לחיוב במזונות והסכימה להשתתף רק בחצי מהוצאות הרפואה והחינוך החריגות של הילדים. היא טענה כי היא מרוויחה כ-6,500 שקל בחודש ומשלמת שכר דירה של 2,000 שקל, ובמצבה הכלכלי היא לא יכולה לממן את המזונות.
היא הוסיפה כי האב מסוגל לממן את הילדים והסיבה היחידה להגשת התביעה היא נקמה על כך שסירבה לחזור אליו. לדבריה, הוא מסתיר את ההכנסות האמיתיות שלו שמגיעות לכ-25 אלף שקל לחודש, ועצם העובדה שצו התשלומים בפשיטת הרגל עומד על 5,000 שקל מעידה שהוא מרוויח הרבה מעבר למה שהצהיר. לדבריה זמני השהות עם הילדים לא מתקיימים משום שהאב מסית את הילדים נגדה.
השופטת איריס אילטוביץ' סגל קבעה כי "מטרת המזונות הזמניים היא לאפשר לקטינים תנאי מחייה בסיסיים וכן שמירה על המצב הקיים". היא ציינה כי כרגע ההליך נמצא בתחילת דרכו ו"רב הנסתר על הגלוי". כך, לא ברור עדיין מדוע לא מתקיימים הסדרי השהות עם האם, מהו גובה ההכנסות של ההורים ומה היקף ההוצאות על הילדים.
בנסיבות אלה, נקבע, גובה המזונות צריך להיקבע לפי האומדן שנקבע בהלכה הפסוקה ובהתאם לראיות שהוצגו עד כה, תוך הפעלת שיקול דעת. בהקשר הזה ציינה שעליה להתחשב גם באם, כדי שלא יצא מצב שתחויב בסכום שלא יאפשר לה קיום מינימאלי בכבוד.
בהתאם לדברים אלה, השופטת החליטה שהאם תשלם לאב 1,200 שקל לחודש עבור שני הילדים, כולל הוצאות מגורים. בנוסף לכך, היא תשתתף בחצי מההוצאות הרפואיות שלא מכוסות בביטוח וחצי מעלות שיעורים פרטיים וחוג אחד לילד שלא יעלה על 150 שקל בחודש.
כמו כן נקבע כי מעתה ואילך יקבל האב את קצבת הילדים מביטוח לאומי. השופטת קבעה כי החיוב במזונות יחול מיום הגשת הבקשה ואת הסכום שהצטבר עד כה תשלם האם לאב בשישה תשלומים.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד רעות שדה, עו"ד חיים אוחיון • ב"כ האם: עו"ד גרציה קשתי • ynet הוא שותף באתר פסקדין