מדד המחירים לצרכן שעלה רק ב-0.2% בחודש מאי היכה את כל החזאים. עכשיו השאלה היא אם הייתה זאת הבלחה חד-פעמית. שתי עובדות מבהירות מעט את המצב: ידוע כבר על שלל מוצרים במשק שמחיריהם הועלו ביוני ויועלו ביולי. גם מחיר המים יעלה בעוד שבועיים ונראה שהממשלה תתקשה להמשיך ולסבסד לאורך זמן, במחיר של מאות מיליוני שקלים, עם החור הקיים בתקציב, את מחירי הדלק.
אולם, הבשורה הטובה היא המדדים הגבוהים שנרשמו בחודשים יוני 2022 ויולי 2022, כי המשמעות היא שאם מדדי החודשים הללו ב-2023 יעלו בשיעור נמוך יותר, האינפלציה השנתית תתכנס לקרבת היעד השנתי (3%-1%) שקבעה הממשלה. אם המדדים הללו יעלו השנה כל אחד רק ב-0.3%-0.2%, זה יוריד את האינפלציה השנתית בתוך חודשיים משיעור של 4.6% ל-3.6% ויבהיר לאן פני המשק הישראלי מועדות. עם זאת, ישנן עוד מספר נקודות שכדאי לשים לב אליהן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: רויטרס)

דיור: משבר עמוק

המצב במילה אחת - טוב, ובשתי מילים - לא טוב. ירידה בהתייקרות הדירות משיעור עלייה שנתי של יותר מ-20% ל-9.8% בחודשים מרץ ואפריל 2023 - היא בשורה טובה. אולם היא נובעת מכך שעשרות אלפי ישראלים פשוט נמנעים מלקנות דירות, אחרי שהחזרי המשכנתה התייקרו מאוד. קבלנים ואזרחים שמנסים למכור את דירותיהם ולשפר דיור נתקעו עם הדירות ולעיתים חייבים למוכרן במהירות, גם במחיר נמוך יותר.
נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, טען כי הירידה ביותר מ-40% בהתחלות הבנייה והמצב הנוכחי של הירידה במכירות עלולים להביא אפילו לפשיטות רגל של קבלנים. התחזית לעתיד - לא טובה והמשבר בענף הנדל"ן, לפי שעה, עמוק מתמיד.

הריבית: צפי לעצירת ההעלאות

ב-10 ביולי נדע אם הריבית תועלה בעוד רבע אחוז ל-5.0%. שני אירועים משמעותיים מרמזים שהסיכוי נמוך. הבנק הפדרלי של ארה"ב עצר לראשונה אחרי שנה ורבע את העלאות הריבית לאחר שהאינפלציה שם ירדה מרמת שיא של כ-9% לשיעור שנתי של 4%. בנוסף, מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל יצאה הבשורה המפתיעה על מדד מאי הנמוך וירידת האינפלציה השנתית משיעור של 5.0% ל- 4.6% "בלבד". זה יכול לגרום לוועדה המוניטארית לשחק משחק זהיר יותר, למנוע סכנת האטה גדולה ומיתון גם בישראל, ולהותיר בעוד שלושה שבועות את הריבית בשיעורה הנוכחי 4.75% וזו כרגע התחזית.

ההייטק: המשקיעים בורחים

המשבר רק החמיר. שלמה דוברת, ממייסדי קרן הון הסיכון המצליחה כרמל ונצ'רס התריע כי הירידה בהשקעות בהייטק בישראל מגיעה כבר ל-90% - מה שחייב להדאיג מאוד את הממשלה. לדברי דוברת, ירידת ההשקעות רק מתגברת בישראל אפילו יותר מבמדינות אחרות בעולם, נוכח רצון הממשלה לחוקק את סעיפי הרפורמה המשפטית. גם נתוני הלמ"ס מצביעים כי היצע המשרות בהייטק הולך ומצטמצם.

הרפורמה המשפטית: סכנה למשק

הקשר הישיר בין חקיקת הרפורמה לבין הכלכלה ומצב המשק כבר ברור. בקרן המטבע, ב-OECD, בחברות דירוג האשראי ובבנקים ובבתי ההשקעות הגדולים בעולם, התריעו שוב ושוב רק בשבועות האחרונים, כי המשך חקיקת סעיפי הרפורמה, יפגע קשות בכלכלת ישראל. השקל ייחלש, מחירי היבוא ועימם האינפלציה יעלו, וזה עלול להביא להמשך העלאות הריבית, ההשקעות ייעלמו ומצבם הכלכלי של רוב אזרחי ישראל יורע. התחזית כאן ברורה לגמרי: המשך אי-הוודאות סביב הרפורמה תזיק מאוד למשק הישראלי.

התקציב: הגזירות בדרך?

מיליארדי שקלים בהסכמים הקואליציוניים שפוזרו לגורמים שאינם תורמים למשק, הגידול בהוצאות הממשלה, האינפלציה שעדיין גבוהה ומייקרת את הפעילות, לצד ההאטה בגביית מיסים - יגדילו את הגירעון בתקציב. זה עלול לחייב קיצוצים כואבים נוספים שמשמעותם צמצום מיידי של שירותים לאזרחים, ואולי גם העלאות מיסים. במקום לפעול במהירות הממשלה עסוקה בעניינים אחרים, ובראשם חקיקת הרפורמה המשפטית. התחזית: הגירעון בתקציב יגדל עוד והגזירות הכלכליות בדרך.