הפתעת המדד המשמחת בסוף השבוע הסוער בכנסת ובשוק ההון - עלייה ב-0.2% בלבד במדד חודש מאי - מרחיקה אולי את סכנת העלאת הריבית בישראל כבר בחודש הבא בפעם ה-11 ברציפות. הריבית עלתה עד כה בישראל 10 פעמים ברציפות והכל חזו עד הערב שההעלאה ה-11 קרובה. יתכן שהפעם התחזיות יתבדו.
מחיאות הכפיים, כך דומה, מגיעות הפעם הן לבנק ישראל, על שהעלאות הריבית הרצופות עשו את שלהן והפגיעה בצריכה גרמה להאטה באינפלציה, והן לממשלה, שמנעה ייקור של הדלק והפחיתה את ייקור החשמל והחלב בשבועות האחרונים. מייד אחרי פרסום המדד פורסם כי המים דווקא כן יתייקרו בחודש הבא ב-3.1%, על אף ההבטחות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, אמיר ירון, ובצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו, אמיר ירון, ובצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו, אמיר ירון, ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: מוטי מילרוד, יריב כץ, שלו שלום)
בארה"ב קטעו אתמול את סדרת ההעלאות, והריבית לא עלתה לראשונה מזה שנה ורבע. הסיבה: בארה"ב האינפלציה צנחה בחודש שעבר לשיעור של 4% בלבד. הערב (ה') התברר שהאינפלציה השנתית ירדה גם בישראל מתחת ל-5%, אך היא עדיין גבוהה ביותר מאחוז וחצי מעל הרף העליון ביעד השנתי שקבעה הממשלה - 1% עד 3%.
המדד היכה הפעם את כל התחזיות ולמעשה הנתון שפורסם הערב יגרום כעת לפחות דילמה מהצפוי בהחלטת הוועדה המוניטארית של בנק ישראל: האם לעצור את העלאות הריבית גם בישראל למרות שהמחירים עדיין עולים בשיעור גבוה מהרצוי, או שלהעלות שוב את הריבית גם במועד ההחלטה הבאה, ב-10 ביולי, ולהמשיך את הזינוק בריבית הבסיסית במשק, שהביא אותה בשנה האחרונה משיעור שפל של 0.1% לשיעור גבוה של 4.75%.
הדילמה תהיה בכל זאת לא קלה נוכח שתי סיבות מנוגדות: מחד, יש לעשות הכל כדי להפחית את רצון הצרכנים לבצע קניות לא דחופות - קניות מעבר למזון, תרופות או ביגוד - ולהחזיר את שיעור האינפלציה לרמה השנתית הרצויה, מתחת ל-3%. מנגד, קיים חשש אמיתי שדווקא מצב שבו הריבית תעלה עוד והצריכה תיעצר מעבר לדרוש, יאיים מיתון על המשק בישראלי, מצב שלילי במיוחד שיגרום גם לעלייה בשיעור האבטלה.
שלוש סיבות טובות יהיו לבנק ישראל לעשות אתנחתא בהעלאות הריבית בחודש הבא: בארה"ב הריבית לא עלתה, אך הובהר שזאת רק "הפסקה" כדי לאפשר למשק לנשום, ועד סוף השנה צפויות עוד שתי העלאות ריבית של רבע אחוז כנראה. בישראל האינפלציה מצויה אף היא בירידה ולכן ניתן יהיה "לחקות" את הבנק המרכזי של ארה"ב ולהמתין להעלאת ריבית נוספת, אם תידרש, להמשך השנה. סיבה טובה נוספת לאי-העלאת הריבית בחודש הקרוב תהיה ההתחזקות שנרשמת בשער השקל, אם הרפורמה המשפטית אכן תיעצר.
למעשה, גברו הערב הסיכויים שגם בישראל הריבית לא תעלה בהחלטה הבאה ובנק ישראל ימתין להמשך הקיץ כדי לבחון את ההתפתחויות בתחום האינפלציה, המשך או הפסקת הרפורמה המשפטית המעיקה על כלכלת ישראל, ובחינת גודל הגירעון בתקציב המדינה.
הסיבה למסיבה תהיה בעיקר בתחום חשוב אחד: הריבית על המשכנתאות לא תעלה בחודש הבא עוד, אחרי השנה האחרונה שהעלתה את החזרי המשכנתא במאות ואלפי שקלים בחודש, ולרוכשי הדירות ירווח מעט.