לבית המשפט המחוזי בלוד הוגשה לאחרונה תביעת רשלנות רפואית של הורים לפעוט הלוקה בתסמונת נדירה נגד הגורמים שליוו את ההיריון - רופא פרטי מירושלים וקופת החולים. הם טוענים להתעלמות מאינדיקציות בולטות שגרמה ללידתו עם מומים רבים שמהם ייאלץ לסבול כל חייו, ודורשים פיצוי של מיליוני שקלים.
באמצעות משרד עורכי-הדין גוטמן אמיר גוללו ההורים את השתלשלות הדברים שהובילה לתוצאה הקשה. בשבוע ה-23 להריונה של התובעת, בשנות ה-20 לחייה, היא פנתה לרופא הפרטי כדי לבצע סקירת מערכות מאוחרת. הסקירה דווחה כתקינה וההורים המשיכו לצפות ללידת בנם הראשון.
1 צפייה בגלריה
היפוך עוברים
היפוך עוברים
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
אלא שכמה שבועות לאחר מכן אובחן אצל האישה מיעוט מי שפיר. היא ניגשה עם האבחנה לרופאיה שבקופת החולים אך אלה, לטענתה, התעלמו מההמלצה המפורשת להפנות אותה לייעוץ גנטי, והסתפקו בשליחתה לביצוע אולטרסאונד והעמסת סוכר.
בסופו של דבר נולד העובר כשהוא סובל מתסמונת גנטית הגורמת לו, בין השאר, למוגבלות שכלית, הפרעת התנהגות ומומים רבים – כגון אשכים קטנים, אוזניים נמוכות ושפה עליונה דקה.
באוגוסט האחרון, יותר משנתיים אחרי הלידה, הגישו ההורים את התביעה וטענו שהרופא הפרטי וקופת החולים התרשלו בליווי ההיריון. לדבריהם, הרופא פספס אינדיקציות ברורות לקיומה של התסמונת הגנטית בסקירת המערכות שערך. לדברי מומחה מטעמם, הרופא נכשל באבחנת איבר מין קצר מהרגיל, עבה וללא חוד. בנוסף, אף שציין בסקירה שכפות הרגליים הודגמו – בפועל, ציין המומחה, הן אינן נראות.
"ציון של ממצא תקין ללא הדגמה שלו מהווה סטייה חמורה מהפרקטיקה הרפואית המקובלת. מה עוד שאין זה סביר שמומחה בסקירת מערכות לא ידגים את כפות רגלי העובר, דבר בסיסי ביותר", כתב המומחה.
לדברי ההורים לו הרופא היה פועל כנדרש, המומים בגופו של העובר היו מתגלים ובהתאם לחוזר משרד הבריאות – הוא היה מפנה אותם לייעוץ גנטי ובהמשך לבדיקת צ'יפ גנטי ולהפסקת היריון.
אשר לקופת החולים נטען כי רשלנותה מתבטאת בהתעלמות רופאיה לאורך שישה ביקורים ממיעוט מי השפיר החל מהשבוע ה-30 להריון. גם כאן טענו ההורים שהיה על הרופאים לשלוח את האישה לייעוץ גנטי שמצדו היה עולה על התסמונת הנדירה ומחייב הפסקת היריון – חרף השבוע המתקדם שבו היא נמצאה.
לדברי ההורים נגזרו על בנם חיי סבל. הוא סובל ממומים רבים שימנעו ממנו בעתיד לחיות חיים עצמאיים, ובפרט לרכוש השכלה ולפרנס את עצמו. במקום זאת הוא ייאלץ להיות תחת השגחה צמודה והוריו ייאלצו לשאת בעלויות רבות כדי להתמודד עם מצבו.
בנסיבות אלה טענו כי על הרופא וקופת החולים לפצות אותם, ביחד ולחוד, במיליון וחצי שקל על נזקיהם שנגרמו להם עד כה, וכן בפיצוי כללי נוסף לשיקול דעתו של בית המשפט על נזקיהם העתידיים. מקופת החולים והרופא הנתבע לא התקבלה תגובה.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: משרד עורכי-הדין גוטמן אמיר • ynet הוא שותף באתר פסקדין