לא בכל יום מותח שופט ביקורת על עמיתה לשעבר, ולאחרונה זה קרה על רקע מחלוקת בנוגע להקצאת קרקעות במושב גיתית בבקעת הירדן. שופט השלום ברמלה זכריה ימיני ביקר בחריפות את התנהלותה של השופטת בדימוס מלכה אביב, על ניסיונה לבצע "מחטף של נחלות", כלשונו, במסגרת הליך משפטי שניהלה לפני כמה שנים.
בני הזוג מלכה וירון אביב נמנים על דור המייסדים של ההתנחלות. בשלב מסוים החליטה אגודת המושב (שבני הזוג אביב אינם חברים בה) להעניק לוותיקים נחלה נוספת לבן חוזר, וכן שתי יחידות דיור, לצורך ריענון השורות ומשיכת צעירים ליישוב.
1 צפייה בגלריה
בית משפט
בית משפט
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בהתאם, ב-2013 קיבלו בני זוג ותיקים אחרים במושב, מתוקה ועמיחי סמדג'ה, נחלה עבור בנם. ואולם, מאחר שהיה אז קטין, נאמר לאביו שעליו להפנות את הבן לאגודה עד 2018 לשם הקצאת הנחלה על שמו.
אלא שבתווך, במהלך 2015, הגישו בני הזוג אביב תביעה לבית המשפט ובה טענו שהאגודה התנכלה להם ולילדיהם על רקע השתייכותם לזרם פוליטי שונה משלה. הם דרשו לקבל את כל הזכויות המגיעות לבעלי נחלות ותיקים שהם חברי אגודה.
ביוני 2019 התקבלה התביעה של בני הזוג אביב ונקבע שהם זכאים "לכל ההטבות הכלכליות-קנייניות" הניתנות לבעלי נחלות ותיקים שהם חברי אגודה, לרבות נחלה לבן חוזר. בהמשך הודיעה ההסתדרות הציונית לאגודה כי הנחלה שהוקצתה לבנם של בני הזוג סמדג'ה שייכת הלכה למעשה לבתם של אביב.
בתביעה שהגישו במרץ 2020 טענו בני משפחת סמדג'ה כי הנחלה שבמחלוקת הוקצתה להם כבר ב-2013, ולפיכך יש לקבוע שהם בעלי הזכויות בה. אגודת המושב תמכה בעמדתם. מנגד, בני הזוג אביב וההסתדרות טענו שיש לדחות את התביעה, מאחר שההקצאה הסופית בהתאם לפסק דינו של בית המשפט.
אלא שהשופט ימיני ביקר את החלטת בני הזוג אביב שלא לצרף לתביעתם מ-2015 כנתבעים את כל מי שהיו עלולים להיפגע מפסק הדין - כלומר את כל בעלי הנחלות במושב ובפרט את בני משפחת סמדג'ה. "סבור אני שלפחות גב' אביב, שהיא שופטת בדימוס, הייתה מודעת או הייתה צריכה להיות מודעת לעניין זה. נראה שהדבר נעשה במכוון על מנת לבצע מחטף של נחלות", כתב.
לגבי עדותה של אביב במשפט הוא ציין שהייתה "רצופה תמיהות" וכי "לדבריה מגיעות לה ולבעלה כל הזכויות שבעולם גם אם לא מגיעות לה, ואילו לאחרים מגיע פחות". ביחס לדבריה בחקירה שלפיהם אינה לוקחת לתובעים את מה שקיבלו ב-2013, אלא בסך הכול מקבלת את המגיע לה, תהה השופט "האם לא מדובר במוסר כפול?".
בפסק הדין הודגש כי בעוד משפחת אביב קיבלה כבר שלוש נחלות נוספות, והמחלוקת היא לגבי הרביעית במספר, משפחת סמדג'ה לא קיבלה נחלה כלשהי עבור בן חוזר. בנסיבות אלה, על מנת לקיים מחד את פסק הדין מ-2019 ומאידך לא לקפח את משפחת סמדג'ה, הורה השופט להסתדרות ולאגודה לבנות תוך שלוש שנים בית נוסף, כשלאחר מכן תיערך הגרלה שתכריע מי מהצדדים יקבל איזה מהבתים – החדש או זה נשוא המחלוקת.
מאחר שבני הזוג אביב הובילו להליך הנוכחי בכך שלא צירפו את בעלי הדין הרלוונטיים בתביעתם מ-2015, השופט חייב אותם בתשלום שכר טרחת עו"ד בסך 20 אלף שקל והוצאות משפט לתובעים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד מירב בלאיש עוסקת בנחלות ומשקים במושבים • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין