יבוא האננס נפתח לתחרות והמכס על אננס הוא אפס שקלים מ-15 במרץ השנה. מה קרה למחיר? נראה שכלום. לפי נתוני חברת סטורנקסט, שמחוברת לקופות רשתות השיווק, מחירי אננס, אספרגוס ופטריות דווקא עלו מאז הצעד הדרמטי בו נקטו משרדי האוצר והחקלאות: הורדת מכס לאפס שקלים. גם מחירי העגבניות שהמכס עליהן הופחת - לא ירדו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המכס על אננס עמד על 25% מהמחיר ששילם היבואן עבור קילו פרי. המכס על אספרגוס – 75% מהמחיר ששילם היבואן עבור קילו אספרגוס. והמכס על פטריות – 5.45 שקל עבור קילו פטריות. לפי השוואה של אוגוסט 2021 לאוגוסט 2022, מחיר ממוצע של אננס עלה לפי סטורנקסט מ-25.8 שקל ל-27.5 שקל לק"ג.
5 צפייה בגלריה
אננס
אננס
אננס מיובא
(צילום: מירב קריסטל)
אספרגוס התייקר קלות מ-29.6 שקל ל-30.2 שקל, פטריות עולות כ-34 שקל בדיוק כמו בשנה שעברה עם התייקרות זניחה ועגבניות נמכרות ב-6.4 שקלים לק"ג לעומת 5.6 שקלים לק"ג בשנה שעברה. גם במאי עד יולי לא חלה ירידה במחירים.
5 צפייה בגלריה
(נתוני סטורנקס)
אננס אמור היה להיות מוזל. מגדלים אותו בישראל בכמויות מעטות וניתן לזהותו לפי ה"כתר" הירוק שלו. אננס בייבוא נמכר ללא כתר כבר כמה שנים וכעת מחירו אמור היה לרדת כי נשרו כל המגבלות. זה לא קרה.
את המחיר הגבוה ביותר לאננס מצאנו בירקניות - 60 שקל ליחידה. אם מסתכלים במחירי הרשתות בפרייסז לאורך השנים, רואים שהייתה עלייה במחיר האננס במהלך השנים שלא בדיוק נבלמה כעת. במקביל נוצר פער מחירים בין הרשתות הזולות ליקרות - בלי שום קשר להורדת המכס. כלומר הרשתות היקרות ממשיכות למכור ביוקר והזולות הורידו מחירים עוד בטרם הוסר המכס. ועדיין אלה לא מחירי אירופה.
ב-2011 מחיר אננס נע בין 19.90 שקל ל-24.90 שקל ליחידה. מאז המחיר שלו בעלייה ברשתות העירוניות, שם הוא בדרך כלל נמכר ב-40-60 שקל ליחידה גם היום כשבשיאו הגיע למחיר חד פעמי ונדיר של 100-80 שקל. ברשתות הזולות המחיר ליחידה או לק"ג (לרוב אין הבדל ניכר) החל לרדת מ-2015 ונע בין 14.90 שקל ל-9.90 שקל וגם אלה מחירים לא שכיחים. ברוב הרשתות לא תמצאו אננס על בסיס קבוע אם כי רואים אותו יותר ויותר. מה שבטוח - כרגע לא רואים שינוי דרמטי במחיר בעקבות המתנה שקיבלו היבואנים. למשל, באתר שופרסל אונליין, אננס נמכר ב-29.90 שקל לק"ג בדיוק כמו לפני שנה.
5 צפייה בגלריה
(נתוני סטורנקס)
בישראל פועלים לפחות שבעה יבואני אננס, בין היתר פירות אביב ורשתות השיווק. גם לאירופה מייבאים אננס אבל המחירים שם זה עולם אחר: לשם השוואה בטסקו בבריטניה אננס נמכר ב-3.37 שקל ליחידה ובסיינסברי 5.9-3.9 שקלים. בוולמארט ארה"ב הפרי נמכר ב-7.44 שקלים, בקרפור בצרפת אננס נמכר ב-4.8 שקלים ברשת EDKE בגרמניה הוא נמכר ב-6.86 שקלים, ברשתות בהולנד ב-7.5-6.86 שקלים וברשת וולוורתס באוסטרליה הוא נמכר ב-9.14 שקלים.
לדברי יעקב סיזל, מגדל אננס ממושב בית יצחק שהוא גם יו"ר שולחן מגדלי האננס במועצת הצמחים, "אנחנו מתמודדים כבר זמן מה עם עלייה בייבוא בגלל ביקוש גובר לפרי, כולל מכירה בשולי הכבישים. אנחנו מוכרים אננס טעים ומתוק מהאביב והסתיו ואננס פחות טוב בחורף. היבואנים מייבאים ממדינות קו המשווה והאננס שלהם בדרך כלל טעים.
"האג'נדה של היבואנים היא לא הורדת מחיר האננס בארץ, אלא להרוויח כמה יותר. רוב הייבוא הוא בתובלה אווירית מקוסטה ריקה הרפובליקה הדומיניקנית וקניה - 9-12 שקלים להובלה. אז הוצאות הייצור שלי כמגדל ושלו כמייבא הן אותו דבר. אם יגיעו כמויות אננס גדולות לשוק הסיטונאי הם יצליחו להוריד את המחיר אבל הם לא רוצים בזה. הם לא רוצים שהמחיר ייפול.

5 צפייה בגלריה
אננס
אננס
מה קרה למחיר? כלום
( צילום: מירב קריסטל)
"כך או כך המחיר שאני מקבל ירד עוד לפני ביטול המכס. אם ידענו בעבר לקבל 180-140 שקל לקרטון היום אנחנו מקבלים 80-120 שקל לקרטון. כי יש יותר היצע, אבל אני לא יודע אם הצרכן משלם פחות. נראה לי שכן. המחיר ירד בלי קשר למכס כי הביקוש עלה, אבל הוא לא יגיע למחירים הדמיוניים של אירופה של 2 אירו. בשווקים שם שולטים תאגידי ענק של פירות כמו דול ודל מונטה (וכן פיפס וצ'יקיטה, מ.ק). אלה חברות אדירות בגודלן שמחזיקות שטחים עצומים אותם מעבדים עובדים בתנאי עבדות לכאורה לאורך כל מדינות קו המשווה. הם קונים ב-35 סנט בשטח. אי אפשר להתחרות בזה".
מה עשתה הורדת המכס? "כרגע נראה שכלום. המכס על אננס לא היה גבוה מההתחלה וההובלה האווירית התייקרה להם מאוד. אז ייתכן שזה התקזז להם".
מה קרה בפטריות? רוני סופר, סמנכ"ל השיווק של מרינה פטריות, מסביר כי "לא בטוח שהיקף הייבוא בכלל גדל מאז ביטול המכס, לכן קשה לומר שהייבוא לא הוריד מחירים. זה די בעייתי לייבא פטריות. היבוא קל, אבל ההפצה חייבת לקרות תוך יומיים כי אורך החיים של פטריות הוא 6 ימים. צריך גם לשחרר מהמכס ולהפיץ ישירות ושיגיע טרי לחנויות. לכן אנחנו צופים שלא יהיו הרבה יבואנים בתחום. בשאר התחומים שאנחנו מתעסקים בהם - לא מרגישים תנודות, או שהיבואנים לא מגלגלים לצרכן, או שצריך לבדוק בדצמבר. אז שנת השמיטה תיגמר ואז גם יהיה רצף של יבוא של חצי שנה. כרגע אצלנו אין שינויים עולם כמנהגו נוהג".
5 צפייה בגלריה
רמו בן שושן, מייסד חברת מרינה
רמו בן שושן, מייסד חברת מרינה
הפטריות של מרינה. "זה די בעייתי לייבא"
(צילום: נחום סגל)
שוקי אלפרוביץ, מגדל אספרגוס שמגדל את הירק ב-250 דונם בחצבה, ניר בנים ונאות הכיכר, מסביר למה הייבוא לא הוזיל את האספרגוס: "גם בחו"ל זה מוצר יקר והשינוע מאוד יקר וחיי המדף שלו קצרים. אני לא שמעתי שמישהו הביא אספרגוס בזול. אני לא רואה שום יבוא שמפריע ואני אחד הגדולים בארץ. הסוחרים לוקחים 400 גרם ממני ב-20-15 שקל והם מוכרים את זה לצרכן ב-250 גרם. זה מה שמפריע".
יבואן עגבניות אמר ל-ynet שיבוא העגבניות לא השתנה הרבה בעקבות ההקלות במכס. "מביאים מטורקיה כמו קודם. המחירים עונתיים, כלומר אם שם עלה המחיר אז לא נמכור פה בזול אלא רק נפצה על מחסור. יש עדיין מגבלות לייבוא בעגבניות אבל אני גם משווק עגבניות ישראליות אז זה לא משנה לי. קונה ממי שיש לו סחורה. לדעתי היבוא כן שומר על המחירים וצריך לפתוח את השוק והבנתי שנתנו הגנות לחקלאים הישראלים. הם לא נפגעים חוץ מאשר בייבוא שום מסין שלדעתי מחסל את הענף בארץ. השום הסיני פחות טעים אבל קל לנו לייבא משם כמויות".
יו"ר התאחדות האיכרים ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, טוען כי "אין הגנת הצומח ואין מכס על אננס והנה: אין הורדת מחירים. ראינו גם בחמאה שהורידו את המכס וזה לא מגיע לצרכן. אין קשר למגבלות של יבוא. אני נגד יבוא שמחסל את החקלאות המקומית. אני בעד איפה שיש כשל או מחסור - לפתוח את הייבוא ומצד שני לדאוג שזה באמת יגיע לצרכנים. יש לנו עודף אדיר של פירות ואין סיבה לייבא מה שיש פה בשפע".
משרד החקלאות מסר בתגובה: "משרד החקלאות ושר החקלאות פועלים להפחתת יוקר המחייה ולהנגשת התוצרת החקלאית לכלל אזרחי מדינת ישראל באמצעות הגברת התחרות בשוק. במהלך השנים, מחירי הפירות והירקות בישראל עלו בעשרות אחוזים. תפקיד הרפורמה בחקלאות שמקדם המשרד הוא להנגיש את הפירות והירקות לכל שכבות האוכלוסייה ומכאן חשיבותה הרבה.
"במסגרת הרפורמה, המכס על פירות וירקות יופחת בהדרגה, כך ששוק זה יפעל יותר ויותר בהתאם למאפייני שוק חופשי, לפי היצע וביקוש. הרפורמה תתבצע במספר פעימות לאורך השנים הקרובות, וככל שתתקדם, ההיצע בשוק צפוי לגדול, התחרות בענף תתגבר, ומחירי השוק יתאזנו וירדו.
"רבים מהפירות והירקות עדיין אסורים בייבוא לישראל נכון להיום בהתאם לתקנות הגנת הצומח. לשם כך, המשרד פועל בחודשים האחרונים לקדם שינויים חקיקתיים ורגולטוריים שיאפשרו יבוא של פירות וירקות ממדינות שבהן לא קיים חשש ממזיקים".