שר החקלאות, עודד פורר, טוען לירידת מחירים בפירות וירקות בזכות הורדת מכסים ויבוא חופשי, אך חקלאים ורשתות טוענים שאין קשר בין השניים. ברוב הפריטים אין יבוא כלל. בציוץ בטוויטר כתב השר: "עם נתונים אי-אפשר להתווכח. תראו מה קרה מאז שהשר אביגדור ליברמן חתם על צו להורדת המכס".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אולם, תות השדה הוזל כי מדי שנה מחיר התותים יורד לקראת סוף עונת התותים. אין בזה חדש ואין מחירים מיוחדים בשוק לתות שדה לתקופה זאת. כמו כן, אין כלל יבוא של תות שדה וכרגע אין צורך בייבוא כזה כשקופסא של 500 גרם נמכרת ב-10 שקלים ומטה.
באשר למחירי חצילים וקישואים - הם ירדו אחרי מחסור, כך שאין כל קשר לייבוא ואין כמעט יבוא בתחום. גם לירידת מחירי הלימון אין קשר לייבוא, אלא לעניין של היצע.
1 צפייה בגלריה
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
שר החקלאות, עודד פורר, בריאיון לאולפן ynet
(צילום: יריב כץ)
בתוך כך, העגבניות התייקרו מאוד לאחרונה בעקבות מזג האוויר וייתכן שמחיריהן ירדו קלות אחרי פסח. הייבוא מטורקיה קשה ויקר כרגע והתקיים גם לפני הורדת המכסים. יש יבוא בחלק מהירקות בשל שנת שמיטה לאורך כל השנה.
חקלאי אמר ל-ynet: "גם מי שלא מבין בחקלאות יודע שאין שום קשר לרפורמה. מחירי הירקות והפירות עולים ויורדים כל הזמן בהתאם לעונות השנה ולמזג האוויר. ולא מייבאים ארטישוק או תותים או לימון. כל העונה לא מכרנו לימונים במחיר טוב. הכי גבוה שקיבלתי השנה על לימון היה 1.5 שקלים לק"ג. עכשיו התקשר מישהו רוצה 80 אג' לק"ג. המחיר הכי גבוה לחקלאי הוא 3.5 שקלים לק"ג בחורף. ולא מייבאים בכלל הדרים לארץ, בגלל הגנת הצומח.
"באשר לחצילים, מזג האוויר התחמם אז המחיר ירד. אולי יש קצת יבוא מירדן. ובכלל אחרי פסח יש ירידת מחירים. יש פירות שאין מה לעשות איתם מרוב שיש שפע, כמו למשל אבוקדו שיש השנה עודף לא נורמלי כשהמחיר שלו בשער המשק 3.5 שקלים לק"ג וזה פרי שנכלל ברפורמת הייבוא. יש עודף קלמנטינות שאין ייצוא ומחיריהן ברצפה. אנחנו תורמים קלמנטינות.
"לא ברור איך יחסי ציבור של שר כותבים דבר כזה שאין לו לכאורה אחיזה במציאות, אולי יש יבוא שאנחנו לא מכירים אבל בטח לא ברוב הפירות שהוזכרו בהודעת השר", טען החקלאי.
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "מטרת הרפורמה בחקלאות היא להוזיל את מחירי הפירות והירקות לצרכן. במסגרת הרפורמה, יורדו המכסים ויפתח השוק לייבוא של תוצרת חקלאית טרייה, כדי לשמור על ענף חקלאי תחרותי. זוהי אכן המגמה בה אנו נמצאים. המספרים הם אלו שמוכיחים כי השפעות הרפורמה החלו והענף כולו הופך לתחרותי יותר. כבר בחודשים הקרובים, מגמה זו עתידה להמשיך ולגדול.
"המשרד פועל כדי לאפשר ולהכניס מגוון רחב של פירות וירקות שטרם אושרו לייבוא. יצוין כי במקביל לעלייה המובהקת של מדדי המחירים בכל הענפים האחרים, חלה ירידה חדה במדד מחירי הפירות והירקות".