1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה בני זוג עצוב עצובים בוכה בכי
אילוס אילוסטרציה בני זוג עצוב עצובים בוכה בכי
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט המחוזי המחוזי מרכז-לוד דחה לאחרונה בקשה של בני זוג להביא לעולם ילד תוך שימוש בביציות של בת דודתה המנוחה של האישה. היא טענה שעל ערש דווי הביעה בת דודתה בפניה את רצונה בכך, אבל הרכב השופטים קבע שהבקשה לא עומדת בתנאי החוק בעניין תרומת ביצית.
בת הדודה נפטרה ב-2018 בהיותה בת 19 מאנמיה אפלסטית, מחלה אוטואימונית. קודם לכן, במהלך הטיפול במחלה, בוצעה לה שאיבת ביציות כדי לשמר את פוריותה.
אביה של האישה המבקשת הוא אח של אם המנוחה, ואילו אמה היא אחותו של אבי המנוחה. בני הזוג, הורים לשני ילדים משלהם, ביקשו לעשות שימוש בביציות מוקפאות של המנוחה, באופן שאלו יופרו בזרע של הבעל. הילד, לשיטתם, ישמר את זכרה של בת הדודה, שהלכה לעולמה בטרם עת ומבלי שהותירה ילדים. בבקשה תמכו הורי המנוחה, שהייתה בת היחידה.
בתביעה שהגישה בתחילה לבית המשפט למשפחה בראשל"צ העידה המבקשת שבשיחה עם המנוחה, כשהיה חשש אמיתי לחייה, היא הבטיחה לה שתעשה שימוש בביציות כדי להביא ילד וזו לחצה את ידה, ובכך לדבריה הביעה את הסכמתה. אבל בית המשפט דחה את הבקשה לאחר שלא שוכנע שאכן היו רצון והסכמה מפורשים שלה שביצית תושתל אצל בת דודתה אחרי מותה.
עו"ד גיא שצברגעו"ד גיא שצברגצילום: עמירן עידו
המבקשת ובעלה ערערו למחוזי וטענו בין היתר שאין מקום לאפלה מגדרית ומרגע שהפסיקה התירה שימוש בזרע של מת מעת שהוכחה הסכמתו לכך, ראוי שדין זה יחול אף בעניין שימוש בביצית של נפטרת. משרד הבריאות התנגד לבקשה וטען כי על פי פסיקת העליון - המבקשים אינם בעלי מעמד לצורך הגשת תביעה מעין זו, ורק לבן זוג יש מעמד כזה.
בפסק דין רחב היקף דחה שופט המחוזי צבי ויצמן לוד את הערעור. הוא ציין כי מעדות המבקשת לא ברור באופן חד משמעי כי רצון המנוחה היה שייעשה שימוש בביציותיה לאחר מותה, וניכר שהיא האמינה שתחלים, ורק ביקשה מבת דודתה שתסייע לה להביא ילדים אם לא תוכל להרות בעצמה.
בפסק הדין הובהר הבהיר שמבחינת המחוקק אין דין שימוש בזרע של מת כשימוש בביצית של נפטרת. תקנות בריאות העם קובעות באופן ברור כי יש צורך בהסכמה מפורשת של נפטרת, בנוכחות רופא, על מנת לעשות שימוש בביצית.
השופטת הוסיף שחוק תרומת ביצית פותח פתח להשתלת ביציות רק כשהנתרמת אינה מסוגלת להתעבר מביציות של עצמה, וזה אינו המקרה, שכן לבת הדודה אין מניעה להביא עוד ילדים. לכך מתווספת העובדה שהמנוחה לא הותירה הנחייה בכתב ביחס לשימוש בביציות. השופטת ורדה פלאוט והשופטת מיכל ברנט הצטרפו לתוצאה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד גיא שצברג עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין