לצד החלטתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להמשיך בהעברת מיליארדי שקלים בהתאם להסכמים הקואליציוניים גם במסגרת תקציב שנת 2024 למרות המלחמה, כעת מתברר שעוד קרוב ל-1.5 מיליארד שקל יופחתו מהכנסות רשות המיסים. הסיבה: שר האוצר החליט להמשיך להפחית את המס על המשקאות הממותקים ועל הכלים החד-פעמיים.
בכיר באוצר אמר ל-ynet כי החלטות מהסוג הזה עלולות לקדם את הורדת דירוג האשראי של ישראל, שכן הן מבהירות שהממשלה מנהלת מדיניות פוליטית בלתי אחראית ומגדילה את גירעונותיה וחובותיה בעת קשה לגירעון הגדל בתקציב המדינה. . הן גם עלולות להעיב על ההחלטה של הממשל בארה"ב לסייע לישראל בהעברת מיליארדי דולרים בעת מלחמה כדי לממן את צרכי הצבא.
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
השר סמוטריץ'
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)

השר סמוטריץ' קיבל בסוף חודש דצמבר 2022, בשעה הראשונה לכהונתו בתפקיד, כמעשה ראשון, החלטה לבטל כליל את העלאת המיסים על הכלים החד-פעמיים והמשקאות הממותקים. על העלאת המיסים החליט קודמו, השר אביגדור ליברמן, בתמיכת כל חברי ממשלת בנט, בשל הנזק הרב לבריאות והסכנה למחלת הסוכרת הצפויים בעיקר לילדים מהמשקאות המתוקים, ובשל הנזק החמור לסביבה מהשימוש המוגבר בכלים החד-פעמיים.
עוד לפני המלחמה הביע ראש הממשלה בנימין נתניהו פליאה על שלא ידע, כביכול, על הנזק הרב הנגרם, לדעת מומחים בתחום הרפואה, מהמשקאות הממותקים. אולם, נתניהו נמנע מלהתערב בהחלטת שר האוצר סמוטריץ' מטעמים פוליטיים, ולא הורה לו לבטל את החלטתו וזו נשארה בעינה במשך כל שנת 2023.
כעת מבקש השר סמוטריץ', חרף העלות הגבוהה במיוחד והסכנה לבריאות הציבור, להמשיך במתן ההנחה במס על שני המוצרים הללו. זאת, לדברי בכירים באוצר ובתחום הפוליטי, כדי לשאת חן בעיני שותפיו החרדים, הדורשים את המשך הפחתת המס, וחרף התנגדות תקיפה של בכירים באוצר, למתן הנחת המס. לכן שר האוצר החליט שגם בשנת 2024 "הוראת השעה" לביטול המס בשני התחומים תימשך.

"החלטה הזויה"

"זאת החלטה הזויה ולא נכונה. כל המאמצים שלנו בימים האחרונים לבטל אותה עלו בתוהו", אמר בכיר במשרד האוצר. גורם פוליטי טען כי "ההחלטה נובעת מכך שבסקרים מפלגתו של השר סמוטריץ' ירדה אל מתחת לאחוז החסימה, כאשר רוב מצביעיו באים ממשפחות מרובות ילדים, שבהם ההוצאה על המשקאות הממותקים גבוהה במיוחד".
לפי בדיקת רשות המיסים, העלאת המיסים ב-2022 הובילה לירידה של כ-30%-40% בגביית המיסים מכלים חד-פעמיים ושל כ-25% מגביית המס הנובעת מקניית משקאות ממותקים. בעקבות החלטת השר סמוטריץ', סך גביית המיסים חזר השנה להיקף שהיה לפני העלאת המיסים שיזם השר ליברמן.
הנזק הכספי מהמשך הנחת המס על המשקאות הממותקים יגיע לכ-800-900 מיליון שקל, לפי ההערכות באוצר, ולכ-600 מיליון שקל מהנחת המס על כלים חד-פעמיים – בסך הכל עוד כ-1.5 מיליארד שקל. אלה יכולים היו לסייע בתשלום לצרכי המלחמה, כאשר מחוסר מקורות מימון לא הועברו השנה כל מיליארד השקלים שהובטחו ל"מנהלת התקומה", לא נמצא מימון לחלק מהכספים שנועדו לתמיכה במפונים, חסרים שכפ"צים ומעילי גשם לחיילים וקיימים עוד קשיים במימון של צרכי המלחמה, למרות הוספת 17 מיליארד שקל לצבא בהחלטה שהתקבלה לתיקון תקציב שנת 2023.
בשל אי-ויתור על כל כספי ההסכמים הקואליציוניים, שטרם שולמו בשנת 2022, קוצצו רק פחות ממיליארד שקל לעומת 2.6 מיליארד שקל שניתן היה להעביר לצרכי המלחמה.
שתי ההחלטות האלה בלבד עולות כעת לקופת המדינה כ-3 מיליארד שקל, שהם בהחלט לא "כסף קטן", כהגדרת שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שטוען כל העת כי "כל הכסף שנדרש למלחמה קיים". הוא קיים, אומר בכיר מאוד באוצר, מאחר שהמדינה נוטלת כעת הלוואות ענק למימון המלחמה.