ועדת הכספים אישרה היום (ג') את הצו המטיל מס על כלים חד פעמיים, לאחר שהוסכם על שני שינויים מהותיים במתווה: הפחתה של המס על כוסות קפה לטייק אווי והחרגה של חלק מכלי הפלסטיק מהמס. למעשה, כאשר מדובר בכוסות נייר מצופות פלסטיק, המס עליהם יעמוד על 3.3 שקלים לק"ג במקום 11 שקלים, ובנוסף, חלק מכלי הפלסטיק בעובי דק יוגדרו "רב-פעמיים" ויוכלו לקבל פטור ממס. הדיון לגבי המס על משקאות ממותקים שהיה אמור להתקיים היום נדחה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אין צורך במקרים של צווי מס באישור מליאת הכנסת והאישור בוועדת הכספים סופי. החוק להעלאת המס על כלים חד-פעמיים כבר הופעל לפני 30 ימים וחוק המשקאות המותקים ייכנס לתוקף בעוד 32 ימים, ב-1 בינואר 2022.
2 צפייה בגלריה
חד פעמי
חד פעמי
כלי חד"פ
(צילום: shutterstock)
היו"ר קושניר אמר במהלך הדיון כי "המס הזה הולך לשמור על הטבע, על הסביבה שלנו, על הבריאות שלנו ושל הילדים שלנו ושל הילדים של הילדים שלנו. הנזקים מהשימוש בחד-פעמי, קשה לאמוד אותם, לכן אני חושב שהצעד הזה נכון ואני שמח שהצלחנו להתקדם ולהגיע לשינויים בתוך הצו בנוגע לאתגרים שזיהינו.
"אנחנו נעשה שני שינויים משמעותיים: בנוגע לכוסות נייר מצופות בפלסטיק, המס יבטא את כמות הפלסטיק שבתוך הכוס. הדבר השני, שראינו שיש כלים גם בעובי דק שיכולים להיות רב-פעמיים. אנחנו מאפשרים טווח שבו ניתן יהיה לטעון שמדובר בכלי רב-פעמי, לקבל אישור והכלי הולך להיות פטור ממס. זה הולך להיות לכל סוגי הכלים, גם סכו"ם וגם כוסות, וגם קערות וצלחות".
2 צפייה בגלריה
הדיון על מיסוי חד פעמי בוועדת הכספים
הדיון על מיסוי חד פעמי בוועדת הכספים
הדיון על מיסוי כלים חד-פעמיים בוועדת הכספים
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נציגת המשרד להגנת הסביבה אמרה בדיון כי "נוכח כך שכלים חד-פעמיים מנייר מצופים בפלסטיק הינם במשקל גבוה יותר לעומת כלים מפלסטיק בלבד, ביחס שעומד על 1 ל-3.33, ובהתאם על מנת לייצר מיסוי דומה לשני סוגי הכוסות, מוצע להפחית את מס קנייה על כלי נייר בעלי שכבת פלסטיק, כך שמס הקנייה לכלים אלה יעמוד על 3.30 שקלים לקילו לעומת 11 שקלים ליתר הכלים". מהדיון עלה כי האמור רלוונטי בעיקר לעניין כוסות.
לעניין מוצרי פלסטיק שמיועדים לשימוש רב-פעמי אבל עוביים נמוך מהעובי שנקבע בצו, יוכלו היצרנים והיבואנים לבקש להכיר בהם ככלים רב-פעמיים, שיהיו פטורים ממס. עבור כוסות, צלחות וקערות שהסף בצו הוא 2 מ"מ, יוכלו לפנות בבקשות בטווח שבין 1-2 מ"מ, סכו"ם - שהסף הוא 1.2 בצו יוכלו לפנות החל מ-0.6 מ"מ. קש שבתקנות שהסף בצו הוא 1 מ"מ, יוכל לפנות החל מ-0.5 מ"מ. כלומר, החל מסף של חצי מהעובי שנקבע בתקנות, יוכלו לפנות בבקשות לקבוע שמדובר בכלים רב-פעמיים ומכוח כך לבקש פטור ממס.
עוד הוסבר בדיון כי הפנייה לבקשה להכיר בכלי כרב פעמי על מנת לקבל פטור ממס, תיעשה תחילה בפנייה למייל של המשרד לאיכות הסביבה, בה היבואן/היצרן יתבקש להצהיר על הכלי כרב-פעמי, תוך צירוף תעודת האישור ממכון התקנים לבדיקה כי מדובר בהצהרה מאומתת (בדיקה בטיחותית תקנית לה הוא נדרש קודם לכן, ללא קשר לבקשה). תחילה, יקבל אישור זמני לפטור ממס ולאחר מספר ימים יקבל את אישורו הסופי של המשרד באם מדובר בהצהרת אמת. בהמשך, הפנייה במייל תוחלף בפנייה מקוונת של רשות המיסים.
בהמשך, ציין קושניר כי בנושא המכס, עלתה סוגיה של הכנסת כלים ומוצרים מתוך הרשות הפלסטינית ללא בקרה וללא מיסוי. "עשינו ישיבות עבודה ויהיו נציגים של המכס שיציגו לנו את הממצאים".
יצוין כי גורמים מהמפלגות החרדיות ציינו לפני ימים אחדים בשיחות עם ynet כי אם המס לא יוזל ולא יבוצעו שינויים בחוק, תגבר רכישת הכלים החד-פעמיים של קהילות חרדיות ממפעלים בשטחי יהודה ושומרון.
שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות: "בהעדר אלטרנטיבות ראויות וזולות, העלאת המס על כלים חד פעמיים מנייר לא הייתה תורמת לשימוש מופחת בכלים אלו במסעדות. אנחנו סבורים שהחלטת ועדת הכספים ויו״ר הוועדה חהכ אלכס קושניר, יש בה איזון נכון בין שמירה על הסביבה למניעת העלאת יוקר המחייה".
תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד": "אנו מברכים את על השינוי בחוק המיסוי של החד"פ כך שאחוז המס יעמוד על פי אחוז הפלסטיק בכוס שהינו עד 5%  שהרי הפלסטיק הוא הגורם המזהם לסביבה. הפחתת המס מבחינתנו זו הצלחה לצמצום הפגיעה במסעדנים בתקופה כלכלית ותפעולית מאתגרת".
מעמותת אדם טבע ודין נמסר: "לאחר מאבק ארוך שנים, הצלחנו הבוקר בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, להביא למיסוי הכלים החד פעמיים כחלק מהמאבק בנזקי הפלסטיק. אנו מברכים את השרה להגנת הסביבה על ההישג הגדול ונמשיך לפעול להוצאת הפלסטיק וכלים החד פעמיים מחיינו ונפעל לשימוש נכון בכספי המיסוי לטובת קבוצות אוכלוסיה מוחלשות".
פורסם לראשונה: 09:47, 30.11.21