1 צפייה בגלריה
כספת
כספת
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית הדין האזורי לעבודה בירושלים הורה לאחרונה לביטוח הלאומי לבחון תביעה של קופאי ב"קוקה קולה", שלטענתו לקה באירוע מוחי בעקבות לחץ שאליו נקלע כשלא הצליח לסגור כספת ובה מיליוני שקלים, וביקש להכיר באירוע כתאונת עבודה. השופטת שרה שדיאור קבעה שמדובר באירוע חריג והורתה על מינוי מומחה שיבחן את הקשר הסיבתי לשבץ.
האירוע התרחש במאי 2020 בצהרי יום שישי. התובע (64), שהועסק בחברה המרכזית למשקאות ב-28 השנים האחרונות, התכונן לסיום יום העבודה וביקש להכניס את הכסף של אותו יום – כמיליון שקל – לכספת שבה כבר נמצאו כ-13 מיליון שקל נוספים במזומן ובצ'קים. מסיבה שאינה ברורה הוא לא הצליח לנעול את הכספת, וכעבור חצי שעה הזעיק שומר שיסייע לו, אך גם הוא כשל. בהתייעצות עם מנהלו נאמר לו למסור את הכספים למאבטחים במפעל.
בתביעה שהגיש ביולי 2021 באמצעות עו"ד בארי קפלן הוא טען שבדרכו לביתו באותו יום היה לחוץ מאוד מהעובדה שהשאיר את הכספת פתוחה. לדבריו, הוא חש לחץ וחרדה קיצוניים כפי שמעולם לא קרה לו. כשהגיע לביתו הרגיש שהוא לא מסוגל לדבר, ולאחר שחתנו פינה אותו לקבלת טיפול רפואי אובחן אצלו אירוע מוחי. לטענתו, האירוע המוחי קשור ישירות לאירוע בעבודה.
ביטוח לאומי, מנגד, קשר את האירוע המוחי לעייפות התובע מצום הרמדאן. סיבות אפשריות נוספות שהעלה הן הרגלי העישון של התובע והשפעת המזגן ברכבו. עו"ד ענבל לש הוסיפה שאי-נעילת הכספת לא גרמה להפקרת הכספים שכן הם הושארו באחריות המאבטחים, כך שהתובע לא אמור היה להילחץ.
אבל השופטת שדיאור כתבה שאין מחלוקת במקרה זה שמיליוני שקלים הושארו בכספת לא נעולה, וזה עלול לגרום ללחץ. ביחס לעניין העישון היא ציינה שמדובר בטענה שיש להעלות בפני מומחה רפואי. באשר לטענת המזגן, היא אימצה את הסברו של התובע שהוא נוסע במשך שנים רבות עם מזגן ברכב.
כמו כן התקבלה טענת הקופאי שלפיה שילוב נסיבות המקרה גרמו ללחץ רב שממנו סבל באותו יום. העובדה שמדובר היה ביום שישי – שבו אנשי "ברינקס" (שתפקידם לאסוף את הכספים) לא עובדים – יחד עם העובדה שמדובר בסכומי כסף גבוהים, מסבירות את המצב הבעייתי שאליו נקלע.
השופטת הוסיפה כי מהעדויות ששמעה עולה כי במשך כל 28 שנות עבודתו לא קרה לתובע אירוע שבו נכשל בנעילת הכספת. לדבריה, עובד אובייקטיבי בחברה אישר שמדובר בסיטואציה מפחידה ושלל קשר לעייפות מצום הרמדאן. הוא גם אישר שהתובע הוא עובד טוב ומסור ומעולם לא קרה לו מקרה כזה.
לפיכך השופטת קבעה שמדובר ב"אירוע חריג" שקדם לאוטם המוחי שחווה הקופאי. היא הורתה על מינוי מומחה לבחינת הקשר הסיבתי, וחייבה את הביטוח הלאומי לשלם לתובע הוצאות בסך 5,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד בארי קפלן • ב"כ הביטוח הלאומי: עו"ד ענבל לש • ynet הוא שותף באתר פסקדין