משרד הבינוי והשיכון מקדם חקיקה נגד ארגוני פשיעה הפועלים בענף הבנייה. טיוטת תזכיר חקיקה שפורסמה היום (ב') להערות הציבור מציעה לקבוע כי לרשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון תהיה הסמכות לשלול רישיון קבלן על סמך מידע מודיעיני שהתקבל מרשויות אכיפת החוק, הקושר את הקבלן לפשיעה מאורגנת.
רשם הקבלנים אחראי על ניהול פנקס הקבלנים ומתן רישיונות לקבלנים הרשומים. במשרד השיכון הסבירו כי רשויות ציבוריות שונות, לרבות המשרד עצמו, עוסקות בביצוע פרויקטים של בנייה ותשתיות ונאלצות להתמודד עם חברות קבלניות שלוקחות חלק בפשיעה המאורגנת.
1 צפייה בגלריה
 אתר בנייה. אילוסטרציה
 אתר בנייה. אילוסטרציה
אתר בנייה. אילוסטרציה
(צילום: מריה ראשד)
על פי המשרד, התנהלותם של קבלנים אלה כוללת פעילות במגוון דרכים, ובהן השפעה על הליכי מכרז ופגיעה בתחרות, איום על קבלנים אחרים ודחיקתם החוצה מלהתמודד במכרזי מדינה, כפייה על הקבלן הזוכה להסב את העבודות לקבלן משנה הקשור בארגון הפשיעה, השתלטות על אתרי בנייה ועוד.
תיקון חוק רישום קבלנים יאפשר להתמודד עם מקרים בהם פעילות החברות נחשפת בעזרת מודיעין הנאסף על ידי רשויות האכיפה הרלוונטיות, בהן המשטרה והפרקליטות, ולא בחקירה גלויה. זאת, באופן זהה לחומרים המשמשים בדרך כלל להליכים פליליים או מנהליים, בשל אופי הפעילות העבריינית הנעשית לעתים רבות בצורה מתוחכמת ונסתרת.
מהמשרד נמסר כי "תיקון החקיקה המוצע יאפשר לרשם הקבלנים כלי יעיל ואפקטיבי למנוע מקבלנים המעורבים בפשיעה, ובתוך כך תומכים את פעילותם הכלכלית של ארגוני הפשיעה ומקבלים עבודות הנדסה בנאיות בזכות פעילות עבריינית, בדגש על הפעלת אמצעים אלימים לצורך קבלן העבודות, להיות קבלנים רשומים בישראל ובכך להקשות עליהם את הפעילות העבריינית".

"מסירים את הכפפות"

בשיחה עם ynet הסביר עמית גריידי, רשם הקבלנים, כי "בשנים האחרונות נכנסו ארגוני פשיעה לעולם הנדל"ן, הפכו לקבלנים רשומים והחלו להשתלט על מכרזי מדינה, לדחוק קבלנים שזכו ביושר במכרזים מחוץ לפרויקטים, לגבות דמי חסות ועוד. קשה לבוא בטענות לקבלנים שמאיימים עליהם, ולכן החלטנו על הפעלת סנקציות על בסיס מידע מודיעיני של המשטרה".
לדבריו, "המטרה היא לקבוע בחקיקה שעל בסיס מידע זה נוכל לשלול רישיון של קבלן מסוים, שהראיות מספיק מבוססות כדי להצביע על כך שהוא משתייך לארגון פשיעה. כיום אני יכול לבצע ביקורת באתר הבנייה, למשל, אבל לא תמיד ניתן לאתר ראיות גלויות".
מנכ"ל משרד השיכון, יהודה מורגנשטרן, מסר: "אחת המשימות החשובות בתוכנית העבודה של המשרד לשנת 2024, וספציפית בתוכנית העבודה של רשם הקבלנים, היא טיפול בארגוני פשיעה הפועלים בענף הבנייה. אנו מסירים את הכפפות בכל הקשור לפעילות זו".
שר השיכון יצחק גולדקנופף ציין: "ארגוני הפשיעה פוגעים בענף הבנייה באופן קשה. עדכון החקיקה שעל הפרק יביא כלי נוסף לפעילות האכיפה הממשלתית נגד תופעות שאינן מקובלות ומזיקות לציבור. נפעל מול הגורמים הרלוונטיים בכנסת כדי להשלים חקיקה זו בהקדם האפשרי".