אלרגים לחלב מתבקשים לא לצרוך דבש מפרחי בר או פרחי שדה. קרוב לשבוע אחרי שהתגלו חלבוני חלב במוצרי הדבש של יד מרדכי, נתגלו ממצאים דומים במותגי דבש נוספים: דבש עין חרוד, עמק חפר, שופרסל, סופר-פארם ורמי לוי. המוצרים בטוחים לשימוש לשאר הצרכנים והם נאספים על מנת להוסיף להם כיתוב אזהרה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הדבש בו נמצאו חלבוני חלב הוא דבש יבוא מחו"ל, שעורבב עם דבש מקומי.
2 צפייה בגלריה
דבש
דבש
נאספים מהמדפים. מוצרי דבש המיוצרים על ידי חברת מכוורת עמק חפר ומשווקים תחת המותגים "שופרסל" ו"יש"
(צילום: יח"צ)
2 צפייה בגלריה
דבש
דבש
(צילום: יח"צ)
מיד מרדכי נמסר אז כי קיבלה פניות של צרכני דבש האלרגים לחלב באמצעות עמותת האלרגים למזון יה"ל. בעקבות הפניה נערכו בדיקות מעבדה, שבהן התגלו עקבות מזעריות של חלבוני חלב באחד ממקורות הדבש של החברה. ביד מרדכי הסבירו כי השאריות נובעות ככל הנראה מהדבורים, בעקבות הזנת הדבורים בחו"ל בחלבוני חלב או הימצאותן על יד מקורות עם חלב.
הבוקר (ג') הודיעה חברת חקלאות עין חרוד לציבור האלרגיים לחלב להימנע מצריכת דבש פרחי בר נוזלי שיוצר בחקלאות עין חרוד, בצנצנת או בבקבוק לחיץ, בכל סוגי המשקלים והגדלים, שמסומנים ב"עדיף להשתמש לפני" מתאריך 23 בנובמבר 2024 ועד תאריך 3 במרץ 2025. היא מייצרת דבש גם למותגים: קליית גת, סופר-פארם, בטר אנד דיפרנט, ח. כהן ותשבי.
החברה מסרה כי "בעקבות פניית שירות המזון במשרד הבריאות, נערכו בדיקות מעבדה בהן נמצאו עקבות מזעריים של חלבוני חלב במספר צנצנות/בקבוקים לחיצים של דבש פרחי בר נוזלי. החברה פועלת לאיסוף המוצרים והוספת הסימון 'עלול להכיל חלב'. סוגי דבש שאינם פרחי בר, כולל דבש אורגני, דבש פרחי הדר וכל סוגי הדבש המגובש, הם טובים ובטוחים לצריכה, גם עבור הרגישים לחלב".
גם מכוורת עמק חפר הודיעה בהמשך להודעת משרד הבריאות, כי יש חשש להימצאות עקבות מזעריות של חלבוני חלב במוצרים שלה שהתאריכים האחרונים שלהם לשיווק הם 18 ביולי 2024 עד 7 באפריל 2025. כולם מוצרי דבש טהור מפרחי בר או מפרחי שדה בגדלים שונים: 30 גרם, 350 גרם, 250 גרם, 500 גרם, 700 גרם, 1 ק"ג ו-1.5 ק"ג. עמק חפר משווקת את המוצרים גם תחת המותגים: יש, שופרסל, רמי לוי, דלישס ואחיה.
נמסר כי "החברה פועלת בהקדם האפשרי להוספת הסימון 'עלול להכיל שאריות חלבוני חלב' על המוצרים האמורים במדפי החנויות, תוך ליווי שילוט מתאים על המדפים. לקוחות אלרגיים לחלב שרכשו את המוצרים האמורים, יוכלו לפנות ולקבל החזר כספי בגינם.
"בכל שאלה הציבור מוזמן ליצור קשר עם מוקד שירות הלקוחות של מכוורת עמק חפר בטלפון 04-6370105 או דרך אתר האינטרנט של החברה. בכל שאלה בנוגע למותג פרטי מבית רמי לוי, הציבור מוזמן ליצור קשר עם מוקד שירות הלקוחות של חברת רמי לוי, בטלפון 076-8888-686 או דרך אתר האינטרנט של חברת רמי לוי. בכל שאלה בנוגע למותג פרטי מבית שופרסל, הציבור מוזמן ליצור קשר עם מוקד שירות הלקוחות של חברת שופרסל, בטלפון 1800-68-68-68. אנו מצטערים על אי הנוחות.
"למען הסר ספק ולאחר היוועצות עם גופי הכשרות, המוצר הינו כשר פרווה למהדרין".