ברקע משבר הבנקים העולמי לאחר קריסת סיליקון ואלי בנק (SVB) וסיגניצ'ר בנק ורכישת קרדיט סוויס השוויצרי על ידי UBS, שוק המטבעות הווירטואליים רושם עליות חדות: הביטקוין זינק בשבוע האחרון בכמעט 30% ונסחר סביב 28 אלף דולר - השווי הגבוה ביותר אליו הגיע מאז חודש יוני אשתקד, והאתריום - המטבע השני בגודלו בשוק - עלה בכ-12% לשווי של כ-1,780 דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
במקביל, גם מחיר הזהב, אשר נחשב על ידי רבים ל"חוף מבטחים" - במיוחד בעת משברים כלכליים, עלה הבוקר (ב') למחיר של למעלה מ-2,010 דולר לאונקייה - השווי הגבוה ביותר אליו הגיע מאז יוני 2020, עם פרוץ מגפת הקורונה. בחודש האחרון בלבד זינק מחיר הזהב בכ-10%, אם כי מאז הבוקר העליות התמתנו מעט וכעת הזהב נסחר סביב מחיר של 1,990 דולר לאונקיה.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של ביטקוין וזהב
אילוסטרציה של ביטקוין וזהב
אילוסטרציה של ביטקוין וזהב
(צילום: Shutterstock)
בריאיון ל"כסף חדש" ב-ynet radio, הסביר אלדד רודריג, סמנכ"ל מוצר בביטס אוף גולד וחבר בפורום חברות הקריפטו בלוקצ'יין ו-WEB 3, כי "הביטקוין, בגלל המבנה שלו ואיך שהפרוטוקול שלו בנוי, משמש הרבה מאוד אנשים וגופים ואין עליו לחצים אינפלציוניים למשל שיש על מטבעות רגילים, וגם די בדומה לזהב, יש ממנו כמות מוגבלת ואי אפשר להפיק ממנו עוד. לכן, הרבה פעמים כאשר יש איזשהו חשש הנוגע ל'כסף המוצק' בעולם, אנשים הולכים לעבר השקעה למטבעות דיגיטליים, שביטקוין הוא אחד מהם".
עוד הוסיף כי "בגלל שמדובר כאן בשוק משוכלל שיודע להסתכל על מכלול הסיכונים וההיתכנויות שיש, אז כרגע זה מה שהשוק מתמחר לנכס הזה בנקודת הזמן הזאת. צריך לזכור שלפני שנה וחצי הריבית השתנתה, הסיכונים של חברות השתנו וכך גם הסיכונים הקיימים בשוק הפיננסי ולכן כל הדברים האלה מתומחרים בנכסים". להאזנה לריאיון המלא קפצו לסימנייה הרלוונטית בנגן שבראש הכתבה.
בתוך כך, לפי תנאי העסקה שסוכמו הלילה בין קרדיט סוויס ל-UBS, הבנק השוויצרי שנקלע לצרות יירכש על ידי המתחרה בעבור 3.2 מיליארד דולר - פחות מחצי משווי השוק שלו בנעילת המסחר ביום שישי האחרון.
עוד לפי העסקה, על כל החזקה של 22.48 מניות קרדיט סוויס, תוענק 1 מניית UBS; האוצר השוויצרי יעניק ל-UBS בטוחות להפסדים בשווי 9.6 מיליארד דולר והבנק המרכזי יספק לו סיוע בנזילות עד לסכום של 110 מיליארד דולר. העסקה אושרה על ידי הרגולטורים בשוויץ שלא העניקו לבעלי המניות של קרדיט סוויס זכות להצביע עליה.
התקווה כעת בשוק - ובעיקר בקרב הרגולטורים השונים בארה"ב ובשוויץ שעסקו רבות בנושא - היא שעסקת קרדיט סוויס-UBS תשרה ביטחון בקרב המשקיעים ותעצור את אפקט השרשרת ואת הירידות החדות.
במקביל, היום נפתח שבוע מסחר חדש ברחבי העולם, לאחר שהשבוע שעבר היה אחד השבועות הקשים לשוק הפיננסיים העולמי ככלל ולשוק הבנקאות בפרט. מניות הבנקים המובילים בעולם צנחו: ג'יי.פי. מורגן איבד 5.9%, בנק אוף אמריקה 8.1%, וולס פארגו 8.7%, סיטיגרופ 8.5%, HSBC ירד ב-4.8%, מניית קבוצת הבנקאות הצרפתית BNP פריבה קרסה ב-14.2% ובנקו סנטנדר הספרדית ב-13%.
כמו כן, לצד עסקת הרכישה של קרדיט סוויס, SVB פייננשל גרופ, קבוצת האם של הבנק הראשון שהחל את "כדור השלג", הודיעה בסוף השבוע כי הגישה בקשה לפשיטת רגל בארה"ב (Chapter 11) כדי להגן על עצמה מפני נושים. זאת, לאחר שכבר בתחילת השבוע שעבר ציינה החברה כי היא מחפשת "אסטרטגיות אלטרנטיבות" לעסקים שלה.