בקיבוץ קבוצת יבנה שבשפלה מוקמות בימים אלה 240 יחידות דיור חדשות. עד כאן הכל רגיל. אלא שדירות אלה נבנות בשיטת ICF, בנייה באמצעות תבניות פוליסטירן (קלקר) מוקצף ובניהן בטון. "ICF זה קיצור של המילים Insulated concrete form, והמשמעות היא, בין היתר, שבמסגרת השיטה הזו לא צריך להשתמש בתבנית מעץ או בתבניות מתכת או להשתמש במנופים או בכלים כדי לשאת משא כבד", מסביר יותם ביננפלד, מנכ"ל חברת הבנייה ביננפלד, שמבצעת עבודות בנייה באמצעות השיטה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
את תבניות ה-ICF המקוריות הביאה לישראל ב-1995 חברת אייקונקס, שבימים אלה מייצרת אותן במפעל פוליביד בארץ. מנכ"ל החברה, יותם בר חמא, מספר שבתחילת התהליך הדיירים חוששים ומגיבים בסגנון - "אתם הולכים לבנות לנו בית מקלקר? הבית יעוף ברוח". אלא שלדבריו, דווקא באמצעות שיטת בנייה זו הבניין חזק, מבודד ויציב יותר ממבנים אחרים, ואף נבנה בצורה מהירה הרבה יותר משיטות הבנייה הקונבנציונליות (הכוללות בדרך כלל בטון יצוק בתבניות עם מוטות פלדה).
3 צפייה בגלריה
בנייה קלקר
בנייה קלקר
תבניות הפוליסטירן המוקצף "מורכבות זו על זו כמו לגו"
(צילום: : אסף מגל)
בר חמא מסביר כי בשיטה זו, "תבניות הפוליסטירן המוקצף מורכבות זו על זו כמו לגו ובתוכן מורכבים מוטות ברזל, ולכל זה יוצקים באתר הבנייה בטון מזוין". בסיום היציקה לא מסירים את לוחות הפוליסטירן, והם נשארים כחלק אינטגרלי מקיר הבטון, שלדבריו מקנים בידוד אקוסטי וטרמי דו צדדי מבפנים ומבחוץ. "יציקת הבטון האחידה מייצרת בניית קירות חזקים, ללא סדקים, שניתן להרכיב מעליהם את כל סוגי הקירוי ולבצע חיפוי חיצוני מכל סוג גבס, טיח ועוד", הוא מציין.
גם ביננפלד מודה ששיטת ICF היא "ממש כמו לגו בתחושה כשמסתכלים על זה, וגם הפועלים מרגישים שהם משחקים. זה מאתגר את כל העבודות הסיזיפיות הקשות של פעם - יוצקים את הבטון פנימה, ואז מקבלים קיר קונסטרוקטיבי". לדבריו, "ההרכבה לא מסובכת במיוחד, ולאחר מכן כל עבודות הגמר פשוטות וקלות עם סביבת עבודה נקייה יותר. אנחנו מפנים קלקר ולא חוצבים בבלוק, וכל העץ והקרשים וכל מה שמכירים מאתרי הבנייה - פה הם נעלמים. את הקלקר כשלעצמו, הפוליסטירן, אנחנו יכולים לראות בכל מיני שימושים, הוא בא כצידניות של דגים, קרח, גלידות, ולמעשה הוא יוצר בידוד".

בניית בית תוך 7 חודשים בלבד

אורית ורוני סיטון, המתגוררים בבית הראשון שנבנה בארץ בשיטת ICF, לא ממש ידעו תחילה מה התועלת בשיטת הבנייה. רק לאחר כמה עונות הם הבינו את ההבדל כאשר גילו שבאמצעות הבידוד האקוסטי והטרמי, לא היה להם צורך להשתמש במזגן בחודשי הקיץ. לדבריהם, הבית הוקם תוך שבעה חודשים בלבד.
יתרון נוסף שמצביע עליו בר חמא הוא העובדה שהבידוד שיוצרת שיטת הבנייה מאפשר גם הגנה על המבנה מפני רעידות אדמה ואפילו ירי ורסיסי טילים. "הבית הוא בעצם קופסת בטון עם קירות קשיחים מאוד. השיטה מוכרת בעולם כעמידה מפני רעידות אדמה ורסיסי טילים, ואפילו בצה"ל התעניינו בנושא, לקחו את תבניות הבטון היצוק למטווח ושום ירייה לא חדרה את התבנית. זה פשוט היה מדהים לראות את זה", הוא מספר.
3 צפייה בגלריה
בנייה קלקר
בנייה קלקר
הבית של משפחת סיטון שנבנה בשיטת ICF. כמעט לא היה להם צורך להשתמש במזגן
(צילום: : אסף מגל)
לדבריו, "למעשה אנחנו בונים כלוב מונוליטי, שכולו יצוק בפעם אחת, כולו מזוין במוטות ברזל עם בטון, וברגע שיש רעידה כל התזוזה הזו נבלמת ונחסמת, בתוך הגמישות שיש לפוליסטירן. לעומת זאת, קיר בלוקים שמקבל ולו תזוזה הכי קטנה, מיד נסדק ומתפרק. כיום אנחנו בונים באמצעות השיטה הזאת באזור הגולן, ביישובים על השבר הסורי-אפריקני, באילת, בירושלים ואפילו בתל אביב. מדובר בשיטה שמקצרת את זמן הבנייה בעד 40%, חוסכת בעלויות ומדורגת גבוה במדד הבנייה הירוקה".
שיטת ICF הומצאה ופותחה ב-1991 על ידי הנק מנסן, קבלן הולנדי, שאחרי שנפל מגג בניין עליו טיפס במסגרת עבודות בנייה שביצע, הבין שהשילוב של בטון ופוליסטירן ייתן מענה בטיחותי יותר, וגם יאפשר הקמת בניין חזק ומבודד יותר ביחס לבניין בשיטת בנייה קונבנציונלית. "בצפון אמריקה, למשל, שיטת הבנייה הזו נותנת מענה להפרשי טמפרטורה אדירים, רוחות, הוריקנים, סופות, טרמיטים ועוד", אומר בר חמא. "אז אמרתי לעצמי - אם זה עובד בארה"ב, זה יעבוד גם בישראל. מאז 1996 ועד היום בנינו מתחמי מגורים, שכונות שלמות, צמודי קרקע, יחידות דיור בקיבוצים וגם בניינים לגובה. אבל בישראל השיטה הזאת עדיין לא נטמעה".
3 צפייה בגלריה
בנייה קלקר
בנייה קלקר
בתחילת התהליך הדיירים חוששים: "בית מקלקר יעוף ברוח?"
(צילום: : אסף מגל)

שיפוצים עלולים להוות אתגר

לצד היתרונות, ישנם גם חסרונות. ראשית, אנשי מקצוע בודדים בארץ ובעולם יודעים לעבוד עם שיטת הבנייה. שנית, אם הבנייה מתבצעת בצורה לא נכונה, עלולים להיווצר ליקויים במבנה כגון בעיות לחות בשל זרימת אוויר פחותה דרך הבטון. בנוסף, מרבית הבנייה מתבצעת ביישובי הפריפריה שמצויים בסיכון של רעש אדמה או פגיעות טילים, ולכן יזמים שלוקחים על עצמם פרויקט באמצעות שיטת בנייה זו צריכים לקחת בחשבון את עלויות השינוע של התבניות.
כמו כן, למרות שנראה שקל לבצע שינויים במבנה ברמת התשתיות הבסיסיות, נראה ששיפוצים רציניים יותר עלולים להיות מאתגרים בגלל האופן המיוחד בו הבית בנוי, ולהוסיף דלתות או חלונות למשל עלול להיות תהליך מסובך, כשצריך לחתוך את קירות הבטון העבים. מאותה סיבה כדאי לשקול מראש את נקודות האינסטלציה כדי להימנע ממצב כזה בהמשך.
באייקונקס מבהירים כי "החוכמה היא לעבוד נכון עם תבניות ICF איכותיות וברמה גבוהה, ולהכין את התמיכות והחיזוקים בצורה נכונה לפני היציקה על מנת שבסופו של דבר יתקבל קיר ישר ומבודד משני צידיו".