משרד הבריאות הפיץ היום (ה') את תזכיר החוק המכונה "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", שמשמעו הסרת בדיקות מקדימות על רוב מוצרי המזון והתמרוקים שמיובאים מאירופה וגלגול האחריות על בטיחות המזון והתמרוקים מהמדינה - ליבואנים. התזכיר הופץ להערות הציבור ובכך הוא מאשר את תוכנית משרד הכלכלה.
אם תזכיר החוק יהפוך לחוק ויאושר, הייבואנים הם אלה שיתחייבו לשמור על בריאות הציבור והמוצרים יעברו מדי פעם ביקורות במשרד הבריאות, אחרי שכבר ישווקו. משרד הבריאות יחדול מעריכת בדיקות מקדמיות, יחדול מדרישת קשר ישיר עם היצרן ולא ידרוש יותר פתיחת תיק תמרוק למוצר. בעוד שבאירופה יש חובה ליצור תיק תמרוק שמכיל את היסטוריית המוצר ושרשרת הייצור והשיווק שלו - משרד הבריאות בישראל ויתר על כך.
1 צפייה בגלריה
האחריות על בטיחות המזון והתמרוקים תעבור מהמדינה ליבואנים
האחריות על בטיחות המזון והתמרוקים תעבור מהמדינה ליבואנים
האחריות על בטיחות המזון והתמרוקים תעבור מהמדינה ליבואנים
(צילום: מירב קריסטל)
המטרה: לחסוך עלויות והכבדות של רגולציה על היבואנים ולקצר כניסה של מוצרים לישראל וכן לעודד יבוא מקביל של מותגים מוכרים שעד כה נדרשו באישורים שלעיתים התקשו להשיג, למרות שמדובר במותגים מוכרים.
הרפורמה עוסקת במוצרים שעומדים בתקנים אירופיים בלבד, אם כי היא תקפה גם למוצרים מארה"ב או מהמזרח הרחוק, שעומדים בתקינה אירופית.
למוצרים לחלל הפה יהיה ניהול סיכונים ייעודי ויוחרגו מהרפורמה תמרוקים לתינוקות ונשים הרות ומניקות.

האחריות מהמדינה ליבואן

"מאזן האחריות השתנה ועובר ליבואן ולצרכן", הסביר מנכ"ל משרד הבריאות, משה סימן טוב, בתדריך לעיתונאים. "ברפורמה הזאת אנחנו לוקחים סיכונים בכך שאנחנו מוותרים על קשר ישיר עם היצרן. אחד הסיכונים הוא שכשיש ריקול, אנחנו מאחרים בזמן ההתרעה שיש לנו כי אין לנו יותר קשר ישיר עם היצרן. עוד סיכון שלקחנו הוא שהסכמנו לייבא את הגישה האירופית שטולרנטית לזיהומי ליסטריה לעומת הגישה האמריקנית עד כה - שמשמעה אפס סבלנות לליסטריה.
"הכוונה היא שנתאים את השוק הישראלי לגישה שלא צריך אפס ליסטריה, אם יודעים לבדוק את רמות הליסטריה ולנהל את הסיכון של ההתפתחות שלו, כך שלא יגיע לרף המסוכן".
חלקה הראשון של הרפורמה כבר יצא לדרך, שכן כבר עכשיו מוצרים נכנסים לארץ ללא בדיקות מכון התקנים. לפי בר סימן טוב, היה חשוב למשרד הבריאות לשמור על הדין הישראלי ורק להתאים אותו לדין האירופי, "כשההתאמות בדין האירופי יתעדכנו אוטומטית בדין הישראלי ברגע שיהיו שינויים בדין האירופי".
עוד הדגיש בר סימן טוב כי "לא יהיה יותר יבוא מקביל ולא יהיו יבואנים רשמיים עם בלעדיות".
בר סימן טוב לא מדייק כאן. מבחינת המדינה זה נכון שלא יהיו יבואנים רשמיים. כלומר: כל היבואנים יקבלו יחס אחיד ושווה מהמדינה וזאת בשורה ליבואנים המקבילים, אבל זה לא נכון מבחינת השוק.
גם היום אין בלעדיות במכירת מוצרים ליבואן הרשמי, כי יש יבוא מקביל בארץ, אבל בהחלט יישארו בשוק יבואנים רשמיים או מפיצים רשמיים (כמו דיפלומט ושסטוביץ), שהם היחידים שקונים מהיצרניות עצמן בחו"ל. או שהם הנציגים של היצרניות בחו"ל (כמו יוניליוור ואסם-נסטלה).
לעומתם, יבואן מקביל (שיכול להיות גם רשת שיווק) קונה מלאים ממפיצים או מרשתות בחו"ל ולא מהיצרן עצמו.
אובדן הקשר הישיר בין היבואן הרשמי או המפיץ הרשמי - תלוי אך ורק ביצרניות בחו"ל ולא במהלכים של משרדי ממשלה בישראל.
גם היום, יבואן מקביל יכול לקנות סחורה מכל מקום באירופה וכעת יהיה לו קל יותר לייבאה לארץ, אך זה לא מבטל את הייתרון של היבואן הרשמי: קבלת סחורה באופן רציף ובמחיר ידוע מראש. ליבואן הרשמי יישארו גם המגבלות שלו: הוא מחויב יותר לקמפיינים השיווקיים של היצרן, למחיר ולמבצעים שהוא מכתיב לו וכן מחויב למתן מענה שירותי ללקוחות ברוחו של היצרן.

אין ערובה לחסכון לצרכן

שר הבריאות, אוריאל מנחם בוסו, אמר בתדריך כי "העיקרון המרכזי שמוביל אותנו זה שמירה על בריאות הציבור. לצד ההסרה והההקלות ברגולציה אנחנו צריכים לאבטח מוצרי מזון ותמרוקים.
"בתחום המזון אנחנו מאמצים למעלה מ-20 רגולציות אירופיות. בנוסף לארבע שכבר אומצו. אנחנו מאפשרים יבוא מזון על בסיס הצהרה. במידה שהמזון משווק כדין באירופה - הוא יוכל להיות משווק בישראל. בתמרוק היבואן יצטרך להצהיר שהתמרוק מאושר על ידי התקינה באירופה. יוחרגו מוצרים לתינוקות ולנשים הרות ומניקות. הסימון על גבי המומרים ימשיך להעות בעברית, חובת סימון האלרגנים תהיה בהתאם לאלרגיות השכיחות בארץ וכן יש חובת סימון במדבקות אדומות שמעידות על תכולה גבוהה של סוכר, מלח ושומן רווי".
עוד אמר השר: "מדובר פה בבשורה של ממש, עם אפשרות לחיסכון של 10,000 שקל בשנה למשפחה. מדובר בבשורה ענקית אמיתית שתיצור פה תחרות בריאה ומאוזנת ונכונה".
למרות דברי השר, אין לו כל ערובה שההנחות שמקבלים פה היבואנים יתגלגלו לצרכן בדמות מחירים נמוכים.
בר סימן טוב אמר בהקשר לכך ל-ynet: "פה אמורים להיכנס לתמונה משרדי האוצר והכלכלה. משרד הבריאות עשה מה שצריך. כעת הכדור באוצר ובכלכלה".