ועדת השרים ליוקר המחיה אישרה את רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" לביטול החובה לבדיקת מוצרים בכניסה לישראל וקבלת אישור יבוא ממכון התקנים וממשרד הבריאות. זה קרה אחרי שמשרד הבריאות הסכים לראשונה למתווה של שר הכלכלה ניר ברקת, שקובע כי ניתן יהיה לייבא לישראל מוצרים שמשווקים באירופה בהסתמך על הצהרת יבואן בלבד, על בסיס תקינה אירופית או תקינה שאושרה באירופה.
כעת יעלה תזכיר החוק בשבוע הבא לבחינת הציבור ויתחיל הליך חקיקה בכנסת. הצפי הוא שהחקיקה תושלם במלואה עד תום מושב החורף באפריל 2024 ובתנאי שהממשלה לא תתפרק. בנוסף נדרשת עבודת חקיקה של כמה משרדים: הכלכלה, האוצר, החקלאות והבריאות.
1 צפייה בגלריה
ביטול החובה לבדיקת מוצרים בכניסה לישראל
ביטול החובה לבדיקת מוצרים בכניסה לישראל
ביטול החובה לבדיקת מוצרים בכניסה לישראל
(צילום: shutterstock)

מדובר במעבר מבדיקות בנמל לבדיקות בשווקים ומעבר מבדיקות לכל משלוח של מוצר (בדיקה מדגמית אמנם, אבל של כל משלוח), לבדיקות מדגמיות בשווקים ומעבר מאחריות הרגולטור לאחריות יבואן – יצרן.
ברעיון אין חידוש גדול: זה גלגול של רפורמות קודמות של משרדי כלכלה קודמים, בעיקר תחת ממשלת לפיד-בנט, שלא יצאו לדרך או יצאו לדרך למחצה. לפי משרד הכלכלה מדובר בחיסכון של 8%-12% ליבואנים, אך הוא לא בהכרח יגולגל לצרכנים. יבואנים יכולים לגלגל אותו לכיסם. במשרד הכלכלה טוענים שיהיו יותר יבואנים כך שתהיה יותר תחרות אך לא תמיד התחרות בין היבואנים היא על מחיר.
תהליך הייבוא כעת הולך ככה: רישום במרשם היבואנים, הגשת בקשה למעבדה לאישור עמדות המוצר בדרישות התקן, בדיקה במעבדה של המוצר והעברת המלצה למשרד הכלכלה, הממונה על התקינה במשרד הכלכלה בודק ונותן אישור למכס לשחרר את המוצר לשוק. המכס משחרר את המוצר, המוצר משתחרר לשוק ונערכות בדיקות מדגמיות בשווקים. במשרד מבקשים שההליך יקוצר להצהרת יבואן בלבד לפיה המוצר עומד בתקינה אירופית. המכס ישחרר את המוצר על בסיס הצהרת היבואן, המשלוח ישוחרר לשוק ובדיקות שאכן המוצר עומד בתקן ייעשו באמצעות ביקורות בדיעבד.
השלב הראשון ברפורמה הושלם כבר ביוני 2023 והוא איסור מניעת יבוא מקביל. בניגוד להבטחות הגדולות, גם יבואנים מקבילים מדגישים כי זה שיש איסור מניעה של יבוא מקביל, לא אומר שיתגבר הייבוא המקביל אלא רק שהיבואנים הרשמיים יפסיקו לנסות לפגוע בייבוא המקביל כפי שעשו חדשות לבקרים. ליבואנים המקבילים קשה למצוא מקור יבוא קבוע. לחלקם יש ספקים קבועים באירופה אבל זה לא נפוץ מספיק.
כחלק מהרפורמה עבר החוק לפיו יוטל קנס של עד 100 מיליון שקל למי שיפגע בייבוא המקביל. בנוסף, עבר בחודש ינואר 2024 החוק שמסדיר את הליך הכניסה של סחורות לישראל, כך שכעת מכולות סחורה לא יתקעו בנמלים ולא יחויבו לעבור במכון התקנים. במקום זאת, יוכלו היבואנים להכניס סחורה על בסיס הצהרה בלבד ישירות למדפים.
שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר באיגוד לשכות המסחר, מסר כי "אנו מברכים את ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה על קידום הצעת החוק מה שטוב לאירופה טוב לישראל. עם זאת אנו קוראים לממשלה לבטל את החלטתה להעלות את המע"מ ל-18%, מהלך שמאיץ את יוקר המחיה כל זאת על מנת להגדיל את הכנסות המדינה ב-7 מיליארד שקל. כמקור תקציבי חלופי יש לבטל 5.5 מיליארד שקל כספים קואליציוניים ומיליארד שקל עבור 10 משרדים לעינייני כלום ושום דבר".