רגע לפני האפשרות שאנו והחשש שאנו מצויים בישראל לפני גל קורונה נוסף - הודיעו היום משרדי האוצר והכלכלה, בשיתוף סגן השר אביר קארה, על הרחבת הסדרת מתווה מימון ימי הבידוד גם לעצמאים. בהתאם להחלטה החדשה, יקודם בתוך פרק זמן קצר מתווה למימון היעדרות בשל ימי בידוד גם לעצמאים, כך שגם עצמאי אשר הפסיד ימי עבודה בגין חובת בידוד שלו ואף של ילדיו ישופה על כך.
בכך למעשה התיישרה המדינה התיישרה עם עתירת ארגוני העצמאים והודיעה לשופטי בג״צ כי לאחר בחינת טיעוני הארגונים בעתירה הוחלט כי "הממשלה תקדם הסדר תשלום ימי בידוד לעצמאים".

>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
חנויות סגורות
חנויות סגורות
חנויות סגורות בצל הסגרים בשנה שעברה
(צילום: מוטי קמחי )
המתווה לעצמאים יהיה שונה לחלוטין מזה לשכירים, שאצלם מחצית הסכום משולם על ידי המעסיקים - שאותם אין כמובן לעצמאים. גורם באוצר ציין כי המתווה טרם גובש סופית ומה שצפוי הוא שהממשלה תשפה חלק מימי הבידוד. ככל הנראה היום הראשון יהיה על חשבון העצמאי, כמו אצל השכירים, ומתוך חמשת הימים הנותרים הממשלה תפצה, ככל הנראה, רק על חלקם. כיום בידוד אורך שבעה ימים וללא שישי-שבת מדובר בחמישה ימי עבודה בלבד. יצוין שרוב העצמאים, למשל בעלי עסקים, עובדים גם בימי שישי ולעיתים גם בימי שבת או במוצאי שבת. לפיכך הפיצוי לעצמאים יהיה נמוך יחסית לנזק שייגרם להם מבידוד לעומת השכירים.
2 צפייה בגלריה
אביר קארה בריאיון אולפן ynet
אביר קארה בריאיון אולפן ynet
סגן השר אביר קארה
(צילום: קובי קואנקס)
שר האוצר, אביגדור ליברמן: "מדובר בעוד צעד חשוב שהממשלה מקדמת על מנת לעזור למשק להמשיך את היציאה ממשבר הקורונה, לקדם צמיחה גבוהה ובעיקר לאפשר לכולם, גם לעצמאים, לשלב את הכלכלה לצד הבריאות."
שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי: ‏"ממשיכים לדאוג לעצמאים ולוודא כי ניתן לקיים כלכלה הוגנת וצומחת לצד הקורונה. זהו צעד חשוב שמשרדי האוצר והכלכלה מקדמים על מנת לאפשר גם לעצמאים בטחון תעסוקתי ומענה במקרים בהם נאלצים להמצא בבידוד".

סגן השר אביר קארה: "מתקנים את העיוות שנוצר בזמן משבר הקורונה שכירים קיבלו שכר בגין ימי בידוד ואילו עצמאים לא. הרוח והאופי של הממשלה הזו למקם את העצמאיים במרכז. חשיבות קבלת ימי בידוד לעצמאים, קריטית עבור העסקים שספגו מכה קשה בגלים הקודמים של הקורונה. המתווה יפרוס תחתיהם רשת בטחון שתקל עליהם ותעזור להם לצמוח ולצאת מהמשבר לצד הרפורמות הענקיות שהובלנו בחוק ההסדרים הפכנו את המחאה שלנו למדיניות הכלכלית של הממשלה, תודה לשרי האוצר והכלכלה על עבודתם המסורה״.
עו"ד רועי כהן, נשיא להב: "לאחר מאבק של 10 חודשים מדינת ישראל סוף סוף מכירה במה שהייתה צריכה להכיר בו מהיום הראשון. עצמאים הם לא אזרחים סוג ב'. ועכשיו לאחר קבלת העתירה של להב, אנחנו נדרוש שהתשלום יהיה רטרוקאטיבי ונשים סוף לסחבת של חודש ועוד חודש. לציבור העצמאים נגרמים נזקים כלכליים כבדים בשל הבידודים. היום הוכח שהעמידה על הזכויות משתלמת וחבל שנאלצנו להגיע להתערבות של בית המשפט העליון, ובדרך עשרות אלפי עצמאים קופחו ונפגעו כלכלית. להב כארגון ימשיך לעשות הכל למען שוויון זכויות למען ציבור העצמאים, מול הכנסת, הממשלה ובית המשפט. אני מודה לצוות המשפטי ד"ר מתן גוטמן ועו"ד אייל בסרגליק שסייעו לחתור אל הצדק והביאו לקבלת העתירה".
עורכי הדין של ארגוני העצמאים עו״ד אייל בסרגליק וד״ר מתן גוטמן מסרו, כי "אנו מברכים את הממשלה שקיבלה את טענתנו העקרונית כי ישנה הפליה חמורה ובלתי חוקתית כנגד מאות אלפי עצמאיים ואף הודיעה כי ראוי שיהיה הסדר נפרד לעצמאיים. ההתחייבות של משרד האוצר לתקן את החוק כך שיהיה תשלום ימי בידוד לעצמאיים הוא צעד בכיוון הנכון, אך הדרך לחקיקה עוד ארוכה, ואנו נמשיך ללוות את התהליך על מנת להבטיח שוויון בין ציבור העובדים העצמאים לציבור העובדים השכירים ותשלום רטרואקטיבי לכל הפחות ממועד הגשת העתירה שכן אין כל סיבה לאפלייה המלאכותית״.
פורסם לראשונה: 13:38, 21.11.21