חברות תיירות ותעופה מעלות הילוך במאבק נגד המגבלות על השבים מחו"ל: עתרו ביום שישי לבג"ץ נגד החלטת הממשלה לחייב את כל הנכנסים לישראל, כולל מחוסנים ומחלימים, בחובת בידוד בת שבוע מרוב מדינות העולם.

העותרות הן "הדקה ה-90" ו"קווי חופשה", מהחברות המובילות בתחום תיירות החוץ, וכן חברת התעופה היוונית "בלו בירד איירווייז". הטענה היא כי הממשלה אימצה מדיניות לא סבירה ולא מוצדקת הפוגעת בזכותם של אזרחי ישראל לטוס לחו"ל, ובפרנסתם של עשרות אלפי עובדים המועסקים בענף.
2 צפייה בגלריה
 נוסעים לחו"ל מגיבים לשינויים בהגדרות הבידוד
 נוסעים לחו"ל מגיבים לשינויים בהגדרות הבידוד
"בטלו את המגבלות החדשות על השבים מחו"ל". נתב"ג
(צילום: רועי רובינשטיין)
"מדיניות הממשלה", נטען בעתירה, "אינה עומדת במבחנים שקבע בג"ץ עצמו לפני מספר חודשים ולא עולה בקנה אחד עם המדיניות המוצהרת של משרד הבריאות עצמו".

"רק בישראל"

העותרות טוענות באמצעות עורכי הדין יגאל בורוכובסקי, אלי שימלביץ', ניצן אפגין ושי פישר ממשרד בורוכובסקי ושות', כי "אין כל היגיון, ובוודאי שלא הצדקה אפידמיולוגית, בסיווגן של מרבית מדינות העולם כ'מדינות בסיכון', בשעה שהתחלואה לנפש בישראל היא מהגבוהות בעולם. שכן, הלכה למעשה - השהייה בחו"ל מסוכנת פחות מהמעבר בין עיר אחת לשנייה בארץ".
לטענתן, בניגוד לכלל הדמוקרטיות המערביות הבולטות, ממשלת ישראל אימצה מדיניות שאינה מבחינה כלל בין מחוסנים לבין לא מחוסנים, ובכך סוגרת את נתב"ג ללא כל הצדקה. על פי התקנות החדשות, ממחר יחולקו מדינות העולם ל-3 קטגוריות: סיכון נמוך (צהוב), סיכון (כתום) וסיכון מרבי (אדום). מי שיחזור ממדינה בסיכון יידרש לשהות בבידוד מלא גם אם הוא מחוסן או מחלים. מי שמחוסן או מחלים וחוזר ממדינה צהובה בסיכון נמוך (כרגע יש רק 10 כאלה) ישהה בבידוד עד קבלת תשובה שלילית או 24 שעות. למדינות בסיכון מרבי (אדומות) הטיסה אסורה. כל המדינות המוגדרות כתומות (מרבית העולם) מחייבות בידוד מלא של שבוע.
עו"ד יגאל בורוכובסקיעורך הדין יגאל בורוכובסקיצילום: ירדן שמואלי
העותרות טוענות עוד כי "בהתחשב בכך שעונת התיירות היא חודשי הקיץ והחגים - עצם ההודעה על הכוונה להגביל את אזרחי ישראל, כוונה שהפכה בינתיים לוודאית - הובילה לנפילה באחת של היקף ההזמנות לטיסות עד לרמה אפסית. אלו שהזמינו ביטלו ברובם (וזאת עוד קודם לכניסתו הפורמלית של הצו לתוקף). לכן מבקשות העותרות צו דחוף מבית המשפט, אחרת ענף התיירות שגם ככה נפגע בצורה קשה בתקופת הקורונה, עלול לקרוס לגמרי".
עו"ד אלי שימלביץעורך הדין אלי שימלביץצילום: ירדן שמואלי
חברות התיירות והתעופה מבקשות שישראל תחזור למדיניות שנקבעה לפני כחודש, כפי שנהוג במדינות כמו ארה"ב, בריטניה, גרמניה, וצרפת, שלפיה מחוסנים ומחלימים יחויבו בבדיקה 72 שעות לפני הטיסה, בדיקה נוספת עם הנחיתה, ובידוד על לקבלת תוצאות שליליות.
העותרים מציעים כי תשונה המדיניות באופן שיאומץ הקריטריון שבוחן את שיעור המאומתים היומי לנפש לעומת מדינת היעד, ובנוסף שייקבע כי מדינה אשר היקף התחלואה בה נמוך מבישראל אינה מהווה סיכון בריאותי, ולכן לא אמורה לחייב את המחוסנים והמחלימים השבים ממנה בבידוד של שבוע.
עורכי הדין מציינים בעתירה כי "ההנחיות שהוציא משרד הבריאות מגבילות את הזכות החוקתית של האזרחים לצאת ולהיכנס לישראל, ופוגעות פגיעה אנושה בחופש העיסוק של העוסקים בענפי התעופה ותיירות החוץ. הן אינן מועילות כלל לבריאות אזרחי ישראל". לטענתם, "מודל סיווג אשר תוצאתו היא הכרזה על כל העולם כמסוכן - הוא מודל למראית עין שברור שאינו משרת את תכליתו".

"אנשים לא יטוסו"

עוד צוין כי "אמנם אזרחי מדינת ישראל ותושביה רשאים לטוס למרבית המדינות, אך מדיניות זו משולה לסגירת השמיים נוכח חובת הבידוד. רובם המכריע של אזרחי ישראל יימנעו מטיסה לצורכי נופש, שעה שהם יודעים מראש כי בעת שובם ייאלצו להיכנס לבידוד שברוב המקרים ארוך יותר מהחופשה. רק נחשוב מה היה קורה לו הייתה הממשלה מתירה השתתפות בחתונה אך מחייבת את משתתפיה בבידוד בן 7 ימים לכל הפחות. אבחנה זו בין ענפי התעופה ותיירות החוץ נערכה למרות שלא קיים כל שוני רלוונטי בכל הקשור לסיכויי ההידבקות בין ענפים אלה לבין יתר ענפי המשק. אין כל ראיה לכך ששיעור ההידבקות בחו"ל גבוה מזה באולם אירועים או במכון כושר".
ממשרד הבריאות נמסר: "תגובתנו תינתן בבית המשפט כמקובל".

"למרות הבידוד: הישראלים לא מוותרים על חופשה"

ואיך משפיעות ההנחיות החדשות על ההזמנות? "למרות השינוי התכוף בהנחיות וברשימת המדינות המותרות לטיסה והבלבול שמנסה ליצור משרד הבריאות על מנת להוריד את הביקוש לטיסות, ישנם לא מעט ישראלים שמצליחים להזמין ולצאת לחופשה. מתוך הרשימה המצומצמת של היעדים אשר אינם מחייבים בידוד מלא בחזרה לארץ, הבולטים ביותר הם אוסטריה (וינה וזלצבורג) ופראג". כך אמר ל-ynet ו"ממון" גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק והמכירות של ישראייר.
לדבריו, "ישראלים רבים יוצאים בימים אלה לחופשה ארוכה גם ביעדים כגון יוון ומונטנגרו, גם אם המשמעות היא חזרה לבידוד. בתקופה שבה לא מעט עסקים מאפשרים לעובדים לעבוד מהבית, לחוזרים לבידוד אין למעשה פגיעה בהכנסה. אנחנו רואים גם הזמנות לספטמבר, חודש אשר בשל החגים מאפשר יציאה לחופשה ארוכה".
גם ניר מזור, סמנכ"ל בחברת קשרי תעופה, טוען שעדיין רואים ישראלים שיוצאים לחו"ל, למרות אי-הוודאות: "בזמן שכל העולם המערבי טס, נופש ומנהל שגרת קיץ כמעט מלאה, ישראל נוקטת כמעט לבדה מדיניות מחמירה עוד יותר מקיץ 2020 בעידן טרום-החיסונים. ההחלטות התמוהות הללו מייצרות חוסר אמון, ולכן ישראלים רבים שמביטים בחבריהם מבריטניה, אירופה וארה"ב, בוחרים לטוס גם במחיר בידוד".

"בחו"ל יותר בטוח"

מנגד, המשנה ליו"ר אופיר טורס, יוני וקסמן, טוען שכבר מתחילים להרגיש את הפגיעה: "מהרגע שבו הממשלה פרסמה את ההנחיות, אנחנו רואים שאנשים לא רוצים לקחת סיכון ומזמינים חופשות בעיקר לארבעת היעדים הקרובים שבמדינות בסיכון נמוך. עדיין אפשרי לטוס למדינות שמוגדרות ככתומות ולקחת בחשבון בידוד של שבוע, ואנחנו בהחלט רואים גם הזמנות כאלה, אבל מעט מאוד. לא כולם יכולים להרשות לעצמם בידוד של שבוע. ללא ספק, התקופה הזו מתאפיינת בהרבה מאוד הזמנות מהרגע להרגע, אנשים לא רוצים לקחת סיכון אבל מצד שני צמאים לחופשה".
לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס, "בימים האחרונים אנחנו רואים הכל מהכל. לצד ביטולים וירידה כללית בהזמנות חדשות, יש לא מעט ישראלים שבוחרים להשאיר את הנופש שלהם כמתוכנן ולחזור לבידוד, וכן עלייה של 40% בהזמנות לאוסטריה, הונגריה וצ'כיה. צמצום היעדים שאינם מחייבים בידוד נעשה ביד מכוונת שמטרתה ליצור בלבול. ברבות מהמדינות שנכללו בהחלטת משרד הבריאות אחוזי התחלואה נמוכים מבישראל, כך שלמעשה יותר בטוח לשהות בהן מאשר כאן - איפה ההיגיון?".